صفحه اصلی / استان ها / مازندران / گنجشک رنگ می‌کنند و جای قناری می‌فروشند!

گنجشک رنگ می‌کنند و جای قناری می‌فروشند!

مدیرگروه باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: زمانی که مصرف کننده، میوه را با رنگ زرد بخرد و ترش باشد دیگر به سراغ این میوه نمی‌آید و این امر از لحاظ بازاریابی بسیار بد و تخریب کننده است.

پرتقال

حسین صادقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه این موضوع در مازندران به طرز وسیعی اتفاق می‌افتد و در واقع یادآور این ضرب‌المثل است که « گنجشک را رنگ می کنند و جای قناری می فروشند».

وی با اشاره به این‌که زمان درست چیدن میوه، وقتی است که شاخص طبع که ترکیبی از اندازه گیری میزان قند و اسیدیته آن محصول است، مناسب باشد، تصریح کرد: زمانی باید برای چیدن میوه اقدام کرد که میزان قند آن به اندازه کافی افزایش یافته و میزان ترشی نیز به انداه کافی کم شده باشد. ترکیب این دو باید در حد تعادل قرار داشته باشد و این امر بهترین زمان برداشت میوه از نظر مصرف است.

صادقی با بیان این‌که اگر بخواهیم مصرف با کیفیت بیشتری صورت بگیرد باید اجازه دهیم محصول بیشتر بر روی درخت باقی بماند، ادامه داد: اگر محصول بیشتر بر روی درخت باقی بماند، آن وقت خاصیت انباری خود را از دست می‌دهد که برای جلوگیری از این امر باید زمانی که از لحاظ آزمایشگاهی، میوه‌ها در شرایط مطلوبی قرار دارند برداشت و روانه بازار کرد.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی در چیدن مرکبات نرسیده اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد در یک مرحله، پوست میوه مرکبات را با استفاده از گاز اتیلن تغییر می‌دهند و از رنگ سبز به زرد تبدیل می‌کنند، در حالی که هنوز قند آن محصول افزایش نیافته و در عمل آن میوه ترش‌مزه است. اگر این میوه‌ها را به بازار عرضه کنیم موجب دلزدگی مصرف کننده می‌شود و در دفعات بعدی به تولیدکننده اعتماد نمی‌کنند.

وی با اشاره به این‌که باید میان میوه زودرس و زودچیدن میوه تفکیک قائل شد، گفت: در تمامی ارقام، سه میوه زودرس، میان رس و دیر رس وجود دارد و باید نسبت به آن توجه بیشتری کرد، به طوری که اگر در هر گروه ارقام را زود بچینند مشکل به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان این‌که استفاده از ارقام زودرس در تمامی میوه‌ها معمول اما زود چیدن میوه‌ها مشکل آفرین است، اظهار کرد: در صنایع تبدیلی از میوه‌های درجه ۳ و ۴ استفاده و به آب میوه تبدیل می‌کنند اما پرتقال درجه ۳ یا ۴ تامسون در مازندران پس از آبگیری تلخ می‌شود.

صادقی با اشاره به این‌که به صورت مصنوعی هیچ میوه‌ای نمی‌رسد و فقط در آن تقلب صورت می‌گیرد و ظاهر رسیده به میوه می‌دهند، افزود: باغداران نباید اجازه دهند کسی این کار را انجام دهد و مقامات دولتی و نظارتی نیز باید جلوی این کار را بگیرند تا این میوه‌ها وارد بازار نشود.

گفت‌وگو از: سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.