صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / استانداردهای استفاده از صندلی‌ کودک در خودرو
استانداردهای استفاده از صندلی‌ کودک در خودرو

استانداردهای استفاده از صندلی‌ کودک در خودرو

استفاده از صندلی ایمنی کودک در ماشین بهترین راه محافظت از کودکان به هنگام مسافرت با خودرو است،‌ چرا که آسیب‌های ناخواسته که بیشترین آن‌ها ناشی از تصادفات جاده‌ای است از عوامل مهم مرگ و میر کودکان است.

صندلی کودک خودرو

به گزارش کسب و کار نیوز، صندلی ایمنی کودک می‌تواند خطر آسیب‌های مرگبار را به ویژه در نوزادان و کودکان خردسال به شدت کاهش دهد.

با این حال بسیاری ازصندلی‌های ایمنی اشتباه استفاده می‌شوند. هنگام انتخاب یک صندلی خودرو با پیروی از برخی دستورالعمل‌های کلی و اصلی می‌توان از تامین ایمنی کودک اطمینان حاصل کرد.

توجه داشته باشید که همیشه گران‌ترین صندلی‌های کودک، بهترینِ آن‌ها نیست بلکه بهترین صندلی، گزینه‌ای است که با وزن، اندازه و سن کودک و همچنین وسیله نقلیه شما تناسب داشته باشد. به هنگام خرید یک صندلی، اطلاعاتی که در مغازه یا فروشگاه ارائه می‌شود لزوما استفاده درست از این وسیله را نشان نمی‌دهد و بنابراین یادگیری نحوه درست نصب صندلی ایمنی کودک و کنترل کودک برای سوار شدن در خودرو بر عهده شخص شماست.

چگونه یک صندلی ایمنی کودکِ مناسب خریداری کنیم؟

در این مقاله از سایت اطلاع‌رسانی سازمان سلامت کودکان ایالات متحده آمریکا، نکاتی در مورد صندلی‌های ایمنی کودکان در خودروها آورده شده است که در ادامه می‌خوانید:

– در مورد صندلی‌های دست دوم جوانب احتیاط را رعایت کنید. هرگز از صندلی که بیش از شش سال عمر دارد یا در تصادف قرار گرفته حتی اگر سالم به نظر برسد، استفاده نکنید، چرا که ممکن است از لحاظ ساختاری نامناسب باشد.

هرگز صندلی کودک را در صندلی‌های جلوی خودرو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند

– از قبول صندلی‌هایی که برخی قسمت‌هایشان دچار نقص است یا برخی قسمت‌های صندلی یا تاریخ تولید، شماره مدل و برچسب دستورالعمل ندارد، جدا خودداری کنید. هم‌چنین بهترین تاریخ استفاده را که معمولا توسط تولید کننده روی صندلی درج می‌شود بررسی کنید. در صورتی که در مورد تاریخچه یک صندلی دچار تردید هستید یا صندلی ترک خورده یا نشانه‌هایی از ساییدگی و پارگی دارد به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.

– در صورتی که قصد دارید از یک صندلی دست دوم استفاده کنید، بهتر است در مورد صندلی مورد نظر بررسی‌های لازم را به عمل آورید تا با خیال راحت از آن استفاده کنید.

صندلی‌های خودرو مخصوص نوزادان

این صندلی‌ها تنها برای نوزادان و خردسالان مناسب هستند و با بزرگ‌تر شدن کودکتان باید صندلی دیگری تهیه کنید. این صندلی‌ها برای محافظت از کودکان شما از زمان تولد تا وزن حدود ۱۶ کیلوگرمی طراحی شده‌اند. توجه داشته باشید که این نوع صندلی حتما باید به صورتی نصب شود که کودک پشت به جلوی ماشین نشسته باشد.

در این صورت احتمال خطر مرگ یا صدمات جدی در کودکان زیر دو سال ۷۵ درصد کاهش می‌یابد، چرا که پشت صندلی ایمنی،‌ سر، گردن و نیم تنه کودک را در تصادفات محافظت می‌کند. (در این سن گردن کودک معمولا برای محافظت از سر در یک تصادف به اندازه کافی قوی نیست.)

صندلی‌های ایمنی برای نوزادان بسیار راحت هستند، چرا که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند نه تنها به عنوان صندلی ایمنی در داخل خودرو بلکه به عنوان “کری‌یِر” و گهواره در خارج از خودرو نیز مورد استفاده قرار بگیرند. در بسیاری از مدل‌ها صندلی از پایه آن جدا شده و پایه بر خودرو متصل باقی می‌ماند. اما توجه داشته باشید که کودک نباید بیش از اندازه در خارج از خودرو در این صندلی‌ها قرار بگیرد، زیر فعالیت و حرکات کودک را محدود کرده و رشد مهارت‌های حسی و حرکتی او را به خطر می‌اندازد.

صندلی‌های ایمنی کودک قابل تبدیل

صندلی‌های قابل تبدیل برای محافظت از کودکان از بدو تولد تا وزن دست کم ۱۸ کیلوگرمی به صورت پشت به جلو و وزن ۳۰ کیلوگرمی یا حتی ۳۶ کیلوگرمی به صورت رو به جلوی خودرو قابل استفاده هستند.

این صندلی‌ها تنها صندلی‌هایی هستند که بسته به سن کودک در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

همیشه گران‌ترین صندلی‌های کودک، بهترینِ آن‌ها نیست بلکه بهترین صندلی، گزینه‌ای است که با وزن، اندازه و سن کودک و همچنین وسیله نقلیه شما تناسب داشته باشداین صندلی‌ها سنگین بوده و قابل حمل نیستند اما می‌توانند مقرون به صرفه باشند زیرا دیگر نیاز به خرید مجدد صندلی کودک با بزرگ شدن کودکتان نیست و برای کودکان از بدو تولد تا بزرگ شدن آن‌ها قابل استفاده است.

در صورتی که از این صندلی‌ها استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که با وزن و قد و سن کودکتان تطبیق داده شده است.

صندلی‌هایی که محافظ‌هایی در جلوی کودک دارند برای نوزادان مناسب نیستند، چرا که این سپرهای محافظتی بالاتر از حد استاندارد قرار گرفته و در تصادف ممکن است به صورت نوزاد ضربه وارد کند.

چگونه صندلی ایمنی کودکان را در خودرو نصب کنیم؟

  • صندلی کودک باید در صندلی عقب خودرو و به طور ایده‌آل در وسط صندلی عقب نصب شود. اما توجه داشته باشید صندلی را در مکانی نصب کنید که به بهترین و امن‌ترین حالت ممکن به صندلی خودرو متصل شود.
  • دستورالعمل‌های موجود روی خود صندلی را با دقت مطالعه کنید و از آن پیروی کنید.
  • به هنگام نصب صندلی از طریق کمربند ایمنی خودرو از زانوی خود برای فشار به صندلی و سفت کردن کمربند دور صندلی استفاده کنید. صندلی نباید بیش از سه سانتی متر به سمت جلو یا عقب یا طرفین تکان بخورد و در صورتی که صندلی لق می‌زند باید کمربند را محکم‌تر بست.
  • برخی از کمربندهای ایمنی به “بست‌های قفل مخصوص” طراحی شده به منظور جلوگیری از شل شدن کمربندها نیاز دارند. این بست‌ها در فروشگاه‌های لوازم کودک، لوازم ایمنی صندلی‌ها و برخی نمایندگی‌های خودروها قابل تهیه هستند.
  • پیش از هر بار استفاده اطمینان حاصل کنید که صندلی ایمنی محکم نصب شده است.
  • هرگز صندلی ایمنی نوزادان را به حالت رو به جلو نصب نکنید.
  • صندلی ماشین نباید بیش از ۴۵ درجه زاویه داشته باشد.

نوزاد خود را چگونه در صندلی قرار دهید؟

  • دستورالعمل کلی صندلی ایمنی خود را مطالعه کنید.
  • سر نوزاد شما باید حداقل شش سانتی متر از بالای صندلی ایمنی پایین‌تر باشد.
  • صندلی‌های نوزادان معمولا با کمربندهای سه یا پنج نقطه‌ای طراحی شده‌اند. کمربندها باید در وسط یا پایین شانه‌های کودک شما قرار بگیرد. بیشتر مدل‌ها یک بست روی فقسه سینه دارند که کمربندها را به یکدیگر متصل می‌کند. بست را به گونه‌ای حرکت دهید که زیر بغل کودک قرار بگیرد. تمام بندهای کمربند باید به راحتی بویژه در قسمت‌های شانه و ران قرار بگیرد و هیچ گونه پیچ خوردگی نداشته باشد. اگر می‌توانید هر قسمت از کمربند را دور انگشتان خود بپیچید این وضعیت نشان می‌دهد که کمربندها بیش از اندازه شل بسته شده‌اند.
  • لباس‌هایی تن کودک خود کنید که راحت باشد تا بتوانید کمربندها را به راحتی بین پاهای کودک سفت کنید. در صورتی که هوا سرد است ابتدا کمربندها را بسته و سپس پتو را روی کودک بیندازید و از انداختن پتو زیر سر یا پشت کودک خودداری کنید. هرگز سر کودک را با پتو نپوشانید.
  • در صورتی که کودک به یک سمت صندلی خم می‌شود، (این عمل در نوزادان متداول است) پارچه یا حوله‌های پیچیده شده را در دو طرف شانه‌های کودک قرار دهید. می‌توانید از محافظ‌های مخصوص صندلی‌های ایمنی کودک نیز استفاده کنید. از گذاشتن هر گونه پارچه زیر کودک خود جدا خودداری کنید زیرا این عمل نیز کارآیی کمربندها در محافظت از کودک را کاهش می‌دهد.
  • در صورتی که سر کودک به جلو می‌افتد (این امر نیز در نوزادان متداول است) زاویه صندلی را بررسی کنید. همچنین از یک پتو یا حوله برای ایجاد یک زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه‌ای در صندلی استفاده کنید.

خطر ایربگ‌ها برای کودکان

ایربگ‌ها در کنار کمربندهای ایمنی از بزرگسالان و نوجوانان به هنگام برخورد محافظت کرده و مانع آسیب دیدن آن‌ها می‌شوند. این ترکیب از صدمات جدی جلوگیری کرده و جان بسیاری را نجات می‌دهد. اما باز شدن ایربگ‌ها می‌تواند باعث صدمات جدی یا حتی مرگ کودکان و نوزادانی شود که در صندلی جلوی خودرو نشسته‌اند.

هرگز صندلی ایمنی نوزادان را به حالت رو به جلو نصب نکنید​

ایربگ‌ها (کیسه‌های هوا) مخصوص بزرگسالان طراحی شده‌اند به طوری که برای محافظت از یک مرد با میانگین وزن ۷۵ کیلوگرم با نیرویی به بزرگی ۲۰۰ مایل در ساعت مناسب هستند، در حالی که این نیرو برای بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر مناسب است، ممکن است برای کودکان کوچک خطرناک بوده و باعث صدمات احتمالی به سر و گردن آن‌ها شود.

با رعایت این نکات از کودک یا نوزاد خود در برابر آسیب‌های ناشی از ایربگ‌ها محافظت کنید:

  • ایربگ‌ها برای کودکانی که بر صندلی‌های ایمنی نشسته‌اند که رو به جلوی خودرو نصب شده‌اند،‌ خطری جدی محسوب می‌شود. هرگز صندلی کودک را به صورت رو به جلو در صندلی‌های جلوی خودرو نصب نکنید، مگر اینکه ایربگ‌های خودرو غیرفعال شده باشند.
  • صندلی ایمنی کودک باید در صندلی عقب نصب شود اما اگر چاره دیگری ندارید و مجبورید صندلی کودک را در صندلی جلوی خودرو نصب کنید، صندلی جلو را تا حد امکان به عقب هل دهید.
  • بسیاری از خودروها امکان فعال یا غیر فعال کردن ایربگ‌ها توسط یک سوئیچ دستی را دارند. در صورتی که صندلی کودک خود را در صندلی جلوی خودرو نصب می‌کنید، ایربگ را حتما غیر فعال کنید. به یاد داشته باشید که پس از برداشتن صندلی ایمنی کودک، ایربگ‌ها را دوباره فعال شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.