صفحه اصلی / دسته بندی نشده / ساخت دستگاهی که با پرتاب هوای سرد مانع از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی می‌شود
ساخت دستگاهی که با پرتاب هوای سرد مانع از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی می‌شود

ساخت دستگاهی که با پرتاب هوای سرد مانع از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی می‌شود

محققان کشور دستگاهی را برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی عرضه کردند که قادر است با پرتاب هوای سرد اطراف محصولات کشاورزی به بالای سطح وارونگی، مانع از سرمازدگی محصولات کشاورزی شود.

سرمازدگی

مهندس یدالله نصرالهی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ سرمازدگی را یکی از عوامل موثر در کاهش سطح عملکرد باغات و محصولات کشاورزی دانست و گفت: برای کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی دستگاه‌های مختلفی طراحی شده است که از آن جمله می‌توان به ماشین‌های مولد باد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه تنها در زمین‌های صاف و مسطح قابل بهره برداری است، یادآور شد: به منظور رفع این چالش اقدام به طراحی و ساخت دستگاهی با عنوان “چاهک معکوس” کردیم.

نصراللهی با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه در برابر سرما، خاطر نشان کرد: این دستگاه در مرکز باغ نصب می‌شود و با عملکرد خود قادر است شعاع خاصی از باغات را در پوشش محافظتی خود در برابر  سرما قرار دهد.

مجری طرح در این باره توضیح داد: در شب هنگام و آغاز سرما، هوا در حالت سکون و آرامش است و زمانی که دمای هوا به آستانه دمای بحرانی برسد، دستگاه به صورت کاملا اتومات شروع به کار می‌کند.

وی اضافه کرد: در این وضعیت این دستگاه هوای سرد ساکن سطح زمین در مجاورت درختان باغ و محصولات زراعی را مکش و این هوای سرد را به سمت بالای لایه وارونگی پرتاب می‌کند.

به گفته وی این امر موجب برگرداندن هوای گرم لایه بالای وارونگی به سطح زمین خواهد شد.

نصراللهی با تاکید بر اینکه با ادامه این مکانیزم دمای کل محدوده چندین درجه افزایش خواهد یافت، ادامه داد: این عملیات تا آستانه طلوع خورشید و تا زمانی که اوج سرما وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه مانع کاهش دمای باغ و یخ‌زدگی می‌شود، یادآور شد: این دستگاه در دو قالب هوشمند و دستی طراحی و ساخته شده، ضمن آنکه این دستگاه در باغات ناهموار، شیب‌دار تپه‌ای و دره‌ای قابل نصب است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.