چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / چقدر احتمال دارد تا ۱۰ سال آینده بیماری قلبی بگیرید؟

چقدر احتمال دارد تا ۱۰ سال آینده بیماری قلبی بگیرید؟

قلب

به گزارش کسب و کار نیوز، درباره برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و هدف آن می‌گوید: ممکن است تعداد مرگ و سکته‌های ناشی از بیماری‌های قلبی، افزایش یابد، بر همین اساس برنامه‌هایی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی وجود دارد. هدف از این برنامه‌ها، کنترل سکته‌ها و مرگ‌ومیرهای زودرس (سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی) ناشی از بیماری‌های قلبی و تعویق انداختن آن به سنین بعد از ۷۰ سالگی  است.

اجرای طرح خطر سنجی قلبی – عروقی در خانه‌های بهداشت 

وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت در رابطه با پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی توضیح می‌دهد و می‌گوید: از یکی دو سال گذشته، وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، فشارخون و… طراحی کرده است. این برنامه با نام طرح خطرسنجی قلبی – عروقی(تعیین احتمال وقوع یک حادثه کشنده یا غیر کشنده برای ۱۰ سال آینده) در مراکز و خانه‌های بهداشت در سطح یک ارایه خدمات، در حال اجراست.

چند درصد ممکن است تا ۱۰ سال آینده بیماری قلبی بگیرید؟

مهدوی ادامه می‌دهد: خطر وقوع یک حادثه کشنده یا غیرکشنده  قلبی را با توجه به سن فرد، با اندازه‌گیری فشارخون، کلسترول، قند خون در افراد محاسبه می‌کنیم. عمده گروهی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند در سنین ۴۰ تا ۷۵ سالگی قرار دارند، ما افراد را از ۳۰ سالگی به بالا بررسی می‌کنیم و آن‌ها را مطلع می‌کنیم چند درصد ممکن است در یک دهه آینده دچار حملات قلبی شوند.

روند کاهشی سن ابتلا به بیماری‌های قلبی

وی با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی روند کاهشی را طی می‌کند و دلیل این روند کاهشی، افزایش وزن، کم‌تحرکی و افزایش مصرف دخانیات و الکل است، می‌افزاید: توصیه ما به همه افراد این است که تغذیه مناسب و سالم، تحرک کافی داشته باشند و از استعمال دخانیات و مصرف الکل خودداری کنند. در افرادی که احتمال بروز بیماری قلبی وجود دارد، بر اساس میزان خطر برررسی شده، دارو درمانی را شروع می‌کنیم.

مهدوی ادامه می‌دهد: در افردای که خطر بالای ۳۰ درصد دارند، کنترل فشار خون، قند خون(در صورت داشتن دیابت) را شروع کرده و به این افراد داروهای کاهنده چربی خون (استاتین) تجویز می‌کنیم. این نوع داروها را به دیابتی‌های بالای ۴۰ سال که چربی خون نرمالی دارند نیز تجویز می‌شود. این داروها از رسوب چربی در رگ‌های قلب جلوگیری می‌کند.

تولید داخلی اغلب داروهای قلبی  

رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت درباره تولید داروهای قلبی در کشور نیز می‌گوید: اغلب داروهای قلبی – عروقی رایج در کشور، تولید داخل است. در عین حال ممکن است یک سری داروهای تخصصی که در شرایط خاص مصرف می‌شود، وارداتی باشد.

کمبود دارو و تجهیزات قلبی نداریم

وی درپایان درباره شائبه‌هایی که در خصوص کمبود دارو و تجهیزات قلبی مطرح می‌شود نیز می‌گوید: در حال حاضر مشکلی در حوزه بهداشت عمومی و تهیه داروهای قلبی نداریم و امیدواریم از این به بعد هم مشکلی پیش نیاید. اگر کمبود امکانات در یک بیمارستان خاص اتفاق بیفتد نباید آن را به کل کشور و تمام بیمارستان‌ها تعمیم داد. این تحریم‌ها و تحولات ارزی در این روزها برای همه ایجاد حساسیت کرده که در بعضی مواقع بی‌مورد است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مصرف ماهانه ۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، هانی تحویل زاده گفت: سازمان غذا و دارو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.