صفحه اصلی / استان ها / مازندران / قیمت مکمل‌های خوراک دام و طیور یکجا نمی‌ایستد!
قیمت مکمل‌های خوراک دام و طیور یکجا نمی‌ایستد!

قیمت مکمل‌های خوراک دام و طیور یکجا نمی‌ایستد!

عضو سندیکا تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران گفت: مکمل‌های خوراک دام و طیور به اندازه نیاز کشور وجود دارد اما با افزایش قیمت رو به رو شدند.

دامداری

محمد نقوی، مدیرعامل تعاونی مکمل خوراک دام و طیور سوادکوه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وجود ۲ شرکت تولیدکننده مکمل خوراک دام و طیور در مازندران، اظهار کرد: مسئله مهمی که این شرکت‌ها با آن رو به رو هستند این است که مواد ویتامینه به طور کل وارداتی هستند و نوسانات نرخ ارز در تهیه این مواد مشکلاتی ایجاد کرده است.

مدیرعامل تعاونی مکمل خوراک دام و طیور سوادکوه با اشاره به اینکه ثبات نداشتن قیمتی مواد، بزرگترین مشکل این تولیدکنندگان است، افزود: به دلیل اینکه برخی از شرکت‌ها برای تهیه مواد وارداتی به دلیل نوسانات نرخ ارز با مشکل مواجه شدند، وقفه کوتاهی در تهیه این مکمل‌ها ایجاد شد اما خوشبختانه متوقف نشده است.

عضو سندیکا تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران اظهار کرد: در آغاز نوسانات ارزی تا مقطعی حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت در برخی از مکمل‌ها صورت گرفت اما پس از گذر از روزهای اول، به ویژه در ویتامین‌ها روند تعادل قیمتی را شاهد بودیم.

 وی با اشاره به اینکه استفاده از مکمل‌ها موجب تامین بخشی از نیازهای دام و طیور می‌شود، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت علم در صنعت دام و طیور و تامین نیازهای گوشتی، نژادهای جدید با سرعت بیشتری رشد می‌کنند. به عبارتی دام و طیور اصلاح ‌نژاد شده سرعت رشد بیشتری دارند و می‌توانند از مواد غذایی به نحو بهتری استفاده کنند. مواد غذایی شامل گندم، ذرت، سویا و روغن به طور معمول نمی‌تواند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی را در اختیار دام و طیور قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه در گله‌های بومی که سرعت رشد کم است با استفاده از این مواد می‌توان در ۳ تا ۶ ماه رشد اندکی گرفت، تصریح کرد: برای گله‌ای که می‌خواهد در مدت زمان کوتاه ۲ ماهه به رشد کافی برسد مواد غذایی کفایت نمی‌کند و لازم است این مکمل‌ها به صورت جداگانه، تهیه و به غذای آنها اضافه شود.

نقوی با بیان اینکه مکمل‌های خوراک دام و طیور از دو بخش ویتامین‌ها و مواد معدنی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: مواد معدنی از کانی هایی مانند منگنز، روی و آهن و غیره تشکیل شده و از آنها به میزان مورد نیاز  در مواد غذایی دام و طیور استفاده می کنند. اگر قرار است با ذرت و سویا در ۶ ماه، دام و طیور به ۵ تا ۶ کیلوگرم برسند، آنها را با مصرف این مکمل‌ها در طول مدت زمان کمی به این میزان می‌رسانیم و در واقع بهره‌وری از ماده غذایی افزایش می یابد.

نقوی با اشاره به اینکه هیچ ویتامین و مواد معدنی در بدن دام و طیور باقی نمی‌ماند و تمامی منابع جهانی، این امر را اثبات کرده‌اند، تصریح کرد: این مکمل‌ها به شکل دیگری رواج پیدا کرده و انسان‌ها نیز آن را مصرف می‌کنند و نیازهای بدن را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ هورمونی به دام طیور تزریق نمی شود، اظهار کرد: یکی از دلایلی که هورمون به دام و طیور تزریق نمی شود، گرانی بیش از اندازه آن است و اقتصادی نیست.

عضو سندیکا تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران با تاکید بر اینکه اصلاح نژاد موجب افزایش ظرفیت رشد شده است، گفت: برخی از گله‌های جدید به وجود آمده‌اند که سرعت رشد و نیازهای چندبرابری دارد و به هیچ عنوان از هورمون استفاده نمی شود. اگر این گله‌ها را نیز در محیط و شرایط مناسبی پرورش ندهید، رشد مناسبی نمی کنند اما اگر شرایط مطلوب باشد ظرفیت رشد سریع خود را بروز می دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.