صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / ۴۵ درصد نوزادان آذربایجان غربی تنها تا ۴ ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند
۴۵ درصد نوزادان آذربایجان غربی تنها تا ۴ ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه:

۴۵ درصد نوزادان آذربایجان غربی تنها تا ۴ ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: تنها 45 درصد از کودکان استان تا سن 4 ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

شیر مادر

حمیدرضا فرخ اسلاملو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: کم رنگ شدن توجه نظام ارائه خدمات به اهمیت شیر مادر و نبود آموزش‌های دوره‌ای برای پزشکان و مادران باردار موجب شده است که مصرف شیر مادر برای کودکان زیر ۴ ماه بسیار کاهش یابد در حالی که شیرمادر به عنوان غنی‌ترین منبع تغذیه کودک مطرح است و موجبات ایمن سازی کودک در برابر بیماری‌ها می‌شود.   

وی، عملکرد نظام ارائه خدمات کشور در حوزه بهداشت کودک را موفقیت آمیز، توصیف و تصریح کرد: اکنون از هر هزار تولد در کشور تنها ۱۶ مورد قبل از پنج سالگی فوت می کنند اما با وجود کاهش چشمگیر این رقم در ۴ دهه گذشته همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

مدیرگروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیان اینکه سنجش میزان رشد کودک بر اساس استانداردهای منحنی رشد معیار تشخیص سلامت کودکان است، بهره مندی نوزاد از شیر مادر تا دوسالگی را از عوامل مهم رشد بهینه کودک برشمرد و برخروج تدریجی و نه یک باره آن از چرخه غذایی کودک، تاکید و تصریح کرد: برای رشد مناسب کودک در شش ماهه اول زندگی، تنها غذای اصلی کودک باید شیر مادر باشد و از ۶ تا ۱۲ ماهگی باید ارائه غذای کمکی به کودک آغاز شود اما باید توجه داشت که همچنان شیر مادر باید غذای اصلی باشد و از ۱۲ تا ۲۴ ماهگی نیز باید به صورت تدریجی غذاهای دیگر به عنوان غذای اصلی جایگزین شیر مادر شوند.

فرخ اسلاملو با اشاره به اینکه بهترین جایگزین شیر مادر شیر دایه است خاطرنشان کرد: با وجود این به دلیل امکان مبتلا بودن دایه به بیماری‌ها و نبود تضمین برای سلامت شیر آن، تغذیه کودک با شیر دایه توسط مراکز بهداشت منع میشود و در مقطع کنونی  شیر خشک با تجویز پزشک بهترین گزینه است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت کافی نبودن شیرمادر، مصرف شیرخشک با تجویز پزشک بهترین گزینه برای کودکان زیر یک سال است تصریح کرد: شیرخشک همان شیر گاو است که اصلاح پروتئینی در آن صورت گرفته است تا معده نوزاد  بتواند آن را هضم کند.

پزشک معین تکامل کودکان ارومیه با تاکید براینکه تغذیه کودک زیر یک سال از طریق شیر گاو ممنوع است اظهار کرد: در برخی موارد مادران به دلیل عدم آگاهی کافی نوزادان خود را با شیر گاو تغذیه می‌کند و این در حالی است که شیر گاو به دلیل داشتن برخی پروتئین های غیرقابل هضم برای کودکان می تواند تبعات زیان باری نظیر اختلال رشدی، سوءتغذیه و خونریزی های میکروسکوپی در روده کودک داشته باشد.

 وی در خصوص معیارهای تشخیص کافی بودن شیر مادر برای کودکان گفت: یک کودک شیرخواره در ۶ ماهه اول زندگی خود باید در هر ۲۴ ساعت حداقل ۶ بار شیر مادر مصرف کند، بعد از هربار مصرف شیر، نیم تا یک ساعت بخوابد، در طول روز ۵ بار دفع ادرار و ۲ بار دفع مدفوع کند و همچنین رشد قد و وزن کودک متناسب با منحنی رشد باشد و از نشاط و شادابی لازم برخوردار باشد که همه این ها نشانگر کافی بودن شیر مادر برای کودک شیرخواره است.

رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه  6.8 درصد کودکان زیر پنج سال ایران را مبتلا به کوتاه قد تغذیه ای و ۷ درصد آن ها را مبتلا به چاقی دانست و افزود: هرچند این رقم چندان قابل توجه نیست اما می‌توان با ارائه آموزش های مناسب به والدین در راستای تغذیه اصولی کودکان از بروز افراط و تفریط در این حوزه  جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه تکامل مغزی نوزاد متولد شده در دوران کودکی از مهم ترین پیش نیازهای داشتن افراد، خانواده و جامعه سالم است خاطرنشان کرد: مغز تنها عضو بدن است که با بیش از ۱۰۰ میلیارد سلول پس از تولد بیشترین تکامل را دارد و بیشترین سرمایه گذاری و آموزش ها باید در این حوزه صورت گیرد که عملا کشور ما در این حوزه در نقطه صفر به سر می‌برد و نظام سلامت نیز از این امر غافل است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.