صفحه اصلی / استان ها / فارس / فصل هشتم کاوش‌ در تل آجری فارس شروع شد
فصل هشتم کاوش‌ در تل آجری فارس شروع شد

فصل هشتم کاوش‌ در تل آجری فارس شروع شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: هشتمین فصل از کاوش‌های باستان شناسی در تل آجری از 29 شهریور توسط هیئت ایرانی- ایتالیایی در مرودشت استان فارس آغاز شده است.

کاوش‌ در تل آجری فارس

 به گزارش کسب و کار نیوز‌، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری گفت: مجوز این کاوش‌ها از سوی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صادر شده است.

او با یادآوری اینکه اعتبار این کاوش توسط دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه جهانی تخت جمشید تامین شده است، گفت: این مرحله از کاوش در تل آجری تا ۱۲ آبان ماه امسال ادامه دارد.

سرپرست هیئت ایرانی کاوش، ساماندهی محوطه تل آجری را از برنامه‌های این فصل عنوان و اضافه کرد؛ کشف سکوهای نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گل‌های لوتوس، کشف خطوط و آجر نبشته‌ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی و شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی از دستاوردهای فصل هفتم کاوش‌ها بوده است.

علیرضا چاودری گفت: بر اساس لایه نگاری دقیق، ۵ مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و سرانجام ترک، تخریب و به غارت رفتن آجرهای بنا و سکونت موقت دوره‌های میانه اسلامی در گمانه‌های کاوش فصل هفتم شناسایی و مطالعه شد .

عسگری خاطر نشان کرد: از مهمترین دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی در دهه‌های اخیر، کشف بنای دروازه، واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز،دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر شد .

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.