صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / انتقاد هندوراس از افت حمایت آمریکا و تاکید بر رشد نفوذ چین در آمریکای مرکزی
انتقاد هندوراس از افت حمایت آمریکا و تاکید بر رشد نفوذ چین در آمریکای مرکزی

انتقاد هندوراس از افت حمایت آمریکا و تاکید بر رشد نفوذ چین در آمریکای مرکزی

رئیس‌جمهوری هندوراس در حالیکه رشد حضور دیپلماتیک چین در آمریکای مرکزی را "فرصت" قلمداد کرد، تاکید کرد: کاهش کمک‌ آمریکا به آمریکای مرکزی مانع از برخورد با مهاجران غیر قانونی می‌شود.

خوآن اورلاندو هرناندز، رئیس‌جمهوری هندوراس

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوآن اورلاندو هرناندز، رئیس‌جمهوری هندوراس تاکید کرد: به‌رغم تعهدات پیشین آمریکا برای افزایش سرمایه‌گذاری در هندوراس، گوآتمالا و السالوادور، شاهد روند کاهشی کمک‌ها از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ هستیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا به ساخت دیواری در مرز آمریکا با مکزیک با هدف محدود ساختن مهاجران متعهد شده است. انبوهی از مهاجرانی که اکنون اجازه عبور از این مرز به آنها داده نمی‌شود بیشتر از سه کشور درگیر با خشونت و فقیر در آمریکای مرکزی هستند.

هرناندز تاکید کرد، از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید ایالات متحده تمایل زیادی به همکاری برای مقابله با باندهای تبهکار خیابانی معروف به ماراس نشان داده و چندان آماده حمایت مالی از این منطقه نیست. رئیس‌جمهوری هندوراس تاکید کرد: طبق طرح تقویت آمریکای مرکزی که سال ۲۰۱۴ تحت عنوان ” طرح اتحاد برای رفاه در مثلث شمالی “، آمریکا به کمک مالی متعهد شد، اما این وعده محقق نشده است. این امر قطعا تبعات منفی در پی دارد چرا که اصل این طرح مقابله با ریشه‌های مهاجرت بود.

براساس آمارهای دولت آمریکا، مجموع کمک خارجی آمریکا برای هندوراس، گوآتمالا و السالوادور بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با بیش از یک سوم کاهش به ۱۹۵ میلیون دلار رسید. در همین حال چین در حال تقویت مناسباتش با آمریکای مرکزی است. ماه گذشته السالوادور مناسبات دیپلماتیک با تایوان را به نفع چین قطع کرد و از جمله به دلایل اقتصادی اشاره کرد. پاناما هم دست به اقدام مشابهی زده است.

هندوراس جزو معدود کشورهایی است که همچنان مناسبات دیپلماتیک رسمی با تایوان دارد. به گفته رئیس‌جمهوری هندوراس، رشد حضور دیپلماتیک چین نه تنها موجب “شگفتی” این منطقه است بلکه “فرصتی برای همگی” است. او افزود: سایر کشورها هم به زودی مسیر السالوادور و پاناما را در پیش می‌گیرند. ما شاهد تحولاتی در آمریکای مرکزی هستیم و معتقدم که آمریکا اینها را دیر دیده است.

او در پاسخی محتاطانه به اینکه آیا هندوراس به سمت چین می‌رود، گفت: ما هنوز با تایوان هستیم. هر کشوری اصل “تصمیم‌گیری برای خود” را مد نظر دارد و طبق آن می‌تواند برای خودش تصمیم‌گیری کند. تاکنون ما روی روابط بازرگانی با تایوان قمار کرده‌ایم چون پنجره‌ای برای ورود به بازار آسیاست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.