صفحه اصلی / استان ها / کهگیلویه و بویراحمد / وجود ۱۰۰۰حلقه چاه آب غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
وجود ۱۰۰۰حلقه چاه آب غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد

معاون شرکت آب منطقه ای استان:

وجود ۱۰۰۰حلقه چاه آب غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد از وجود 1000حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح این استان خبر داد.

انشعاب غیر مجاز

رسول فرهادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی افزود: این طرح شامل ۱۵ پروژه است که مهمترین این پروژه‌ها تقویت و استقرار گشت‌های بازرسی در رابطه با حفر چاه‌های پیزومتری و تجهیز این چاهها به ابزارهای همچون کنتور هوشمند است.

وی اظهارکرد: انسداد چاههای غیرمجاز، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه وضعیت کمبود و حساسیت های بحران آب، مشارکت مردم و استقرار تعاونی‌های آب بران در رابطه با آبهای زیرزمینی و بانک اطلاعاتی از دیگر پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی قابل انجام است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای بیشترین نقش را در طرح احیاء و تعادل بخشی دارد، خاطرنشان کرد: تهیه نقشه فرو نشست زمین و تشکیل تعاونی آب بران از پروژه های این طرح است که باید از سوی جهادکشاورزی و سازمان زمین شناسی کشور انجام شود.

فرهادی با بیان اینکه بحران آب بخصوص در حوزه منابع آب زیر زمینی در سطح کشور جدی است، تصریح کرد: تغییر اقلیم و گرم شدن هوا یکی از مواردی است که بصورت عینی و ملموس طی سالهای اخیر مشاهده کرده ایم که باعث احساس خشکسالی بیش از گذشته می شود.

وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی ها که طی سالهای اخیر اتفاق افتاده منجر شده که آبهای زیرزمینی با برداشت آب بصورت مجاز و غیرمجاز روز به روز پایین تر روند به همین منظور طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی در هشتمین جلسه شورای عالی آب کشور به ریاست رئیس بررسی و تصویب و به شرکت های آب منطقه‌ای، وزارت جهادکشاورزی و سازمان زمین شناسی ابلاغ شد.

تشکیل ۱۰ اکیپ گشت برای نظارت بر دشت های کهگیلویه و بویراحمد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در همین راستا شرکت آب منطقه ای استان اقداماتی از جمله نظارت و بررسی مداوم بر دشت های استان از طریق تشکیل و استقرار ۱۰ اکیپ گشت و بازرسی را انجام داده است.

فرهادی با بیان اینکه پرکردن چاههای غیرمجاز در استان از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای در این راستا بود، بیان کرد: تاکنون ۲۶۷چاه آب غیرمجاز را در سطح استان پر و مسدود کردیم.

وی تاکید کرد: از این تعداد حدود ۲۰۰حلقه چاه طی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی طی سالهای اخیر مسدود شده و مابقی مربوط به سالهای قبل است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای آب گفت: تاکنون ۵۰۰کنتور هوشمند بر روی منابع و چاههای آب استان نصب کرده ایم که بخشی از اعتبارات این کنتورها از محل اعتبارات دولتی بوده که در موافقت نامه طرح تعادل بخشی و پخش سیلاب بوده است.

فرهادی اظهار کرد: در موافقت نامه طرح تعادل بخشی اعتباراتی که پیش بینی شد چون بصورت کامل محقق نشد، نتوانسته ایم این آمار را به سطح مطلوب برسانیم اما از طریق پتانسیل هایی که وجود داشت از جمله شرکتهای آب و فاضلاب، متقاضیان بخش کشاورزی و صنعت توانسته ایم حدود ۱۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب کنیم. این کنتورها هم قابلیت اندازه گیری آب در شرایط مختلف و قطع آب چاههایی که اضافه بر ظرفیت پروانه برداشت کنند، را دارد.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از طریق رسانه ها و صدا و سیما، طلاب و روحانیون، دانش آموزان، اساتید دانشگاهها و فعالان فرهنگی برای حساس کردن جامعه نسبت به وضعیت آب صورت گرفت.

کمتر از  50 درصد اعتبارات طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی محقق شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به محدودیت ها و مشکلاتی که کشور داشت، کمتر از ۵۰ درصد اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در چند سال اخیر محقق شد که با وجود محدودیت های اعتباری در بخشهای مختلف در زمینه تعهداتی که ایجاد شد توانسته ایم تا حدودی عملکرد قابل قبولی را در حوزه کنترل برداشت و مصارف آبهای زیر زمینی داشته باشیم.

فرهادی افزود: حفاظت کیفی از منابع آب زیر زمینی و سطحی در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، مطالعاتی انجام شده، بازدیدهای کارگروه حفاظت کیفی استان از منابع آلاینده از مناطقی که امکان انتشار آلودگی به منابع آبی سطحی و زیر زمین را دارند، بصورت مستمر انجام می شود و حریم کمی و کیفی منابع سطحی و زیرزمینی استان مشخص شده اند.

وی عنوان کرد: در پاسخ به استعلام کاربری های مختلفی که قرار است در کنار منابع آبی استقرار پیدا کنند این موارد لحاظ می شود و خیلی از کاربری هایی که مغایر با بحث کیفیت منابع آب و آلودگی های آنها بود و ممکن بود که بر منابع آب تاثیر گذار باشند با آنها مخالفت شدو به نقاط امن منتقل شده اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جایگزینی پساب برای استفاده در طرح های کشاورزی استان بیان کرد: مطالعات این مساله انجام شده و مدیریت پساب تصفیه خانه های دهدشت، یاسوج و گچساران صورت گرفته و ایرادات این تصفیه خانه ها مشخص و به دستگاههای متولی منعکس شد که امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولان از جمله مسئولان وزارت کشور، دادگستری، نیروی انتظامی و مشارکت مردم در اجرای این طرح بیش از گذشته اقدام کنیم.

فرهادی ادامه داد: امیدوارم که بتوانیم سطح آب کشاورزری و منابع آب سطحی که به لحاظ کمی و کیفی دچار اشکال شده اند را حفظ کنیم و بتوانیم گام موثری را در این خصوص برداریم.

وجود ۲۵۰۰ حلقه چاه آب در بخشهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد

وی گفت: حدود ۲۵۰۰ چاه مجاز آب در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و شرب استان وجود دارد که بیشترین چاه‌ها مربوط به بخش کشاورزی با حدود ۲۰۰۰حلقه است و ۲۰۰حلقه چاه در بخش شرب و ۳۰۰حلقه در بخش صنعت و خدمات است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب از منابع زیر زمین استان برداشت شده است در حالی که مجوز های صادر شده برای برداشت ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب است.

فرهادی بیان کرد: ۱۰۰۰حلقه چاه غیرمجاز نیز در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۶۵۰حلقه در بخش کشاورزی و ۳۰۰حلقه در بخش صنعت و خدمات و تعدادی مربوط به آب شرب است که طی سالهای گذشته توسط ادارات دولتی برای آب شرب مردم ایجاد شده و بلاتکلیف رها شده اند که با تعاملی که با شرکت آب و فاضلاب روستایی داریم این تعداد نیز در حال تعیین تکلیف هستند.

وی اضافه کرد: امیدواریم این چاهها از فهرست چاههای غیرمجاز خارج شوند البته سعی کردیم که این چاهها را شناسنامه دار کنیم تا در مواقع اضطراری و بحران بتوانیم با کنترل آب منطقه ای از آنها استفاده کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرکز فنی و حرفه ای

فعالیت ۹۷ مرکز فنی و حرفه ای در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “فرج اله راد” افزود: ۱۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.