صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس فصل پاییز را با رشد ۴ هزار و ۵۳۳ واحدی آغاز کرد
بورس فصل پاییز را با رشد ۴ هزار و ۵۳۳ واحدی آغاز کرد

بورس فصل پاییز را با رشد ۴ هزار و ۵۳۳ واحدی آغاز کرد

بورس در نخستین روز فصل پاییز (یکشنبه) با رشد چهار هزار و 533 پله ای به رکورد 165 هزار و 72 واحد دست یافت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بورس در نخستین روز فصل پاییز (یکشنبه) با رشد چهار هزار و ۵۳۳ پله ای به رکورد ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحد دست یافت.
بورس که فصل گرم تابستان را با رشد چشمگیر و ثبت رکوردهای تاریخی به پایان رسانده بود، کار خود در فصل پاییز با ثبت رکوردهای جدید آغاز کرد به شکلی که در معاملات امروز چهار میلیارد و ۸۰۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال در ۲۸۶ هزار و ۴۵۲ نوبت داد و ستد شد.

**رشد دسته جمعی شاخص های اصلی
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۳۲۵ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۷۹۳ واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۵۶۱ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز چهار هزار و ۲۸۸ واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) سه هزار و ۹۴ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۱۰ هزار و ۲۱۰ واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فار)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، همراه (همراه اول)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و اخابر (مخابرات) بیشترین رشد و تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

** صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۴۵ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش یک هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش یک هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه بانک ها با دادوستدی به ارزش یک هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش یک هزار و ۱۱۵میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** ثبت رکورد جدید برای فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۲۳ پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۰۲ واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از ۸۷۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از هفت هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین تاثیر مثبت و مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.