چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مشاهده رخنمون جدید از گسلش‌های تاریخی در مشهد/اطلاعات زیادی از توان لرزه‌زایی گسل در دسترس نیست
مشاهده رخنمون جدید از گسلش‌های تاریخی در مشهد/اطلاعات زیادی از توان لرزه‌زایی گسل در دسترس نیست

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

مشاهده رخنمون جدید از گسلش‌های تاریخی در مشهد/اطلاعات زیادی از توان لرزه‌زایی گسل در دسترس نیست

محققان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در بازیدهای اخیر خود، با رخنمون جدیدی از گسل طوس برخورد کردند و به گفته این محققان این گسل توان لرزه زایی بیش از 7.5 را دارد. در عین حال اطلاعات زیادی از این گسل در اختیار نیست و لازم است محققان منطقه مطالعاتی را در این زمینه انجام دهند تا پاسخ ابهامات موجود در خصوص این گسل داده شود.

مشهد

رضا حیدری استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مطالعات میدانی بر روی گسل‌های فعال شمال شرق در استان خراسان رضوی، گفت: حدود ۳ ماه گذشته به همراه تیم تحقیقاتی بازدیدی از گسل‌های شهر مشهد داشتیم.

وی ادامه داد: در مسیر “مشهد” به سرخس و در حدود ۱۵ کیلومتری شهر مشهد با توپوگرافی جالبی مواجه شدیم که به یک چاله شن‌شویی منتهی می‌شد.

رخنمون جدید از گسلش‌های تاریخی در مشهد

حیدی با بیان اینکه در این چاله با رخنمون واضح یک گسل مواجه شدیم که به احتمال فراوان می‌تواند گسل طوس باشد اضافه کرد: رخنمون این گسل با آزیموت (زاویه ) حدود ~N150E حدودا  منطبق بر خط اثر گسل طوس است که توسط بربریان و همکاران در سال ۱۳۷۸، گزارش شده است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ادامه داد: اگرچه نمی‌توان با اطمینان گفت که این جابجایی در اثر وقوع یک زلزله بوجود آمده است یا تعداد بیشتری زلزله؛ با این حال این شکستگی عامل زمین‌لرزه‌های تاثیرگذار به ویژه بر شهر مشهد بوده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال در گزارش‌های زمین‌لرزه‌های تاریخی هیچ زمین‌لرزه تاثیر گذاری در این منطقه توسط محققین به فعالیت گسل طوس نسبت داده نشده است.

این محقق حوزه زلزله با اشاره به شواهد علمی موجود در خصوص این گسل، یادآور شد: در این اسناد نیز هیچ شواهدی از گسل طوس معرفی نشده است و نیز هیچ‌گونه فعالیت لرزه‌خیزی از این گسل در دست نیست.

به گفته وی به نظر می‌رسد که برش‌های امتداد لغز و فشاری در منطقه حاکم است؛ اما آنچه مشهود است ساختار کششی گسل است که بوضوح خودنمایی می‌کند.

حیدری با اشاره به موقعیت گسل طوس، توضیح داد: گسل طوس گسلی با طول حدود ۳۰ کیلومتر است که در قسمت شرق شهر مشهد بصورت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد یافته و فاصله بسیار کمی با شهر مشهد دارد.

این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اضافه کرد: اندازه جابجایی مشاهده شده بر روی گسل با فرض اینکه ناشی از وقوع یک زمین‌لرزه بوده باشد، به قدری  است که می‌تواند زمین‌لرزه ای با بزرگی بیشتر از ۷.۵ (هفت و نیم) را ایجاد کند.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به عدم وجود اطلاعات سطحی از این گسل، اطلاعات مفصل و قابل توجهی از این گسل وجود ندارد و یا قابل توجه نیست. بنابراین، مطالعات بیشتر زمین شناسی و تکتونیکی این منطقه می تواند اطلاعات بسیار زیادی را از ویژگی های زلزله خیزی شرق مشهد در اختیار محققین قرار دهد و به بسیاری از سئوالات مبهم در این منطقه حساس کشور پاسخ دهد.

حیدری اضافه کرد: برای استفاده تمام محققین علوم زمین و کمک به مطالعات پیشگیرانه خطرات وقوع زلزله در مشهد مقدس مکان این نقطه بایستی مورد بازبینی دقیق مطالعاتی قرار گیرد. مختصات این نقطه در ۳۶٫۱۰ عرض شمالی و ۵۹٫۸۸ طول شرقی قرار دارد که در تصویر ذیل آمده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.