صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سودجویی از فروش گوشی‌های رجیسترنشده
سودجویی  از  فروش گوشی‌های  رجیسترنشده

تخلفات و سوءاستفاده در بازار تلفن همراه تمامي ندارد

سودجویی از فروش گوشی‌های رجیسترنشده

بازار تلفن همراه به دليل تاثيرپذيري بسياري كه از نرخ ارز دارد و به اين دليل كه به‌طور كامل يك بازار تمام وارداتي است، با افزايش بي‌سابقه نرخ ارز متشنج شد و در كنار آن طرح رجيستري هم به اين آشفتگي‌ها دامن زد. تخلفات بسياري به همين دلايل در اين بازار انجام مي‌شود و با وجود صحبت‌هايي كه مسئولان در رابطه با جلوگيري از بروز تخلفات مي‌زنند، شاهد هستيم كه هر روز تخلف جديدي در بازار بروز مي‌كند.

شایلی قرایی

در آشفته‌بازار موبایل علاوه بر انواع تخلفات قبلی از جمله فروش گوشی مسافری، گوشی بدون گارانتی و دارای گارانتی اینتر، فروش گوشی‌های رجیسترنشده یا به اصطلاح بدون کد فعال‌سازی نیز انجام می‌شود. بازار گوشی موبایل این روزها به‌شدت تحت‌تاثیر افزایش نرخ دلار و محدودیت واردات رسمی است. در حال حاضر اغلب گوشی‌های موجود در بازار به صورت واردات عمده از مسیر سامانه گمرکی گوشی مسافری تامین شده‌اند که در این شیوه تخلفات متعددی وجود دارد، اما علاوه بر فروش مسافری، مشاهدات از بازار موبایل نشان می‌دهد به تازگی گوشی‌های جدیدی با عنوان گوشی رجیسترنشده یا به اصطلاح بدون کد فعال‌سازی خرید و فروش می‌شوند. به گزارش فارس، فعال‌سازی این گوشی‌ها به عهده خریدار و روی پاسپورت وی گذاشته می‌شود و قیمت این گوشی‌ها نیز برای مثال روی گوشی ۸ میلیون تومانی حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر است. البته اگر گوشی‌‌ای به درستی رجیستر نشوند تنها یک ماه مهلت استفاده دارد. در پیگیری‌ها از ریشه این موضوع، فروشندگان موبایل گفتند که این پدیده در نتیجه برخورد با افرادی که به صورت عمده کار ثبت گوشی در گمرک و دریافت کد فعال‌سازی را انجام می‌دادند، ایجاد شده است. یکی از آنها توضیح می‌دهد: «اخیرا افرادی را از روی تعدد تراکنش‌هایی که با سایت پرداخت گمرکی تلفن همراه داشته‌اند، دستگیر کرده‌اند؛ البته آنها اصل‌کاری‌ها نبوده‌اند و در ازای دریافت پول بابت هر گوشی این کار را می‌کردند، بعد از این اتفاق دیگر کسی در تیراژ بالا گوشی رجیستر نمی‌کند و دردسر این کار زیاد شده است، به همین دلیل برخی فروشنده‌ها، گوشی‌های بدون رجیستری را همان‌طور بدون کد رد می‌کنند و خریدار باید روی پاسپورت خود گوشی را رجیستر کند.»در حال حاضر دو مشکل کمبود کالای واردشده از مبادی رسمی و افزایش نرخ دلار، گریبان‌گیر بازار موبایل است؛ اگرچه پیش از این، تصور می‌شد با ترخیص کالاهای درگمرک‌مانده و کالاهای توقیفی بازار موبایل از وضعیت فعلی خارج شود، اما اخیرا وزیر ارتباطات گفت که قیمت‌ موبایل به نرخ دلار وابسته است و مردم انتظار نداشته باشند قیمت گوشی مثل قبل شود. بنابراین اگرچه اکنون کاهش قیمت گوشی پیش‌بینی نمی‌شود، اما با رفع مشکل واردات رسمی انتظار می‌رود تخلف‌های بازار برچیده شوند.

گوشی رجیسترنشده نباید فروخته شود
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران
شرایط بازار موبایل به گونه‌ای است که تخلفات بسیاری در آن رخ می‌دهد. افزایش قیمت دلار بر بازار و کالاها به‌ویژه موبایل تاثیر زیادی داشته و همین امر موجب شده تا فروشندگان دست به تخلفاتی بزنند. کسانی که در بازار به عنوان فروشنده گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کنند، از عنوان رجیستری به عنوان یک مزیت برای فروش کالای‌شان استفاده می‌کنند. به این صورت که وقتی خریدار برای خرید به آنها مراجعه می‌کند، از او می‌پرسند که گوشی رجیسترشده می‌خواهد یا نه. این در واقع برخلاف مقررات است، چراکه اساسا گوشی رجیسترنشده نباید فروخته شود. زمانی که فرد خریدار برای پس دادن گوشی خود مراجعه می‌کند، مبلغی را از او دریافت می‌کنند و جالب‌تر اینکه همان گوشی را دوباره بسته‌بندی کرده و به شخص دیگری می‌فروشند یا همان‌طور که گفته شد مبلغی را برای رجیستر کردن گوشی دریافت می‌کنند. البته اگر یک ماه از مدت آن نگذشته باشد، چراکه حداکثر فرصت رجیستر کردن گوشی یک ماه است و پس از آن گوشی از کار می‌افتد. بنابراین این فروشندگان با پس گرفتن گوشی و فروختن آن به فرد دیگری اقدام به درآمدزایی و سودجویی می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود چنانچه خریداران با این مقوله مواجه شدند حتما با مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان بازرسی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، تعزیرات و سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و مسئولان را در جریان این مساله قرار بدهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.