صفحه اصلی / اسلایدر / تعلل در اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش
تعلل  در اجرای طرح  صندوق مکانیزه   فروش

اجراي طرح اخذ ماليات از مصرف‌كننده نهايي همچنان در ابهام است

تعلل در اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش

موضوع استفاده مشاغل از صندوق‌هاي مكانيزه فروش مدت‌هاست كه مطرح شده، اما براي تصويب آن در مجلس هنوز اقدامي انجام نشده است.

شایلی قرایی

نمایندگان مجلس با وجود استقبال از نصب صندوق‌های مکانیزه فروش هنوز لایحه مربوط به آن را تصویب و اجرایی نکرده‌اند تا این طرح بتواند اجازه اجرایی شدن داشته باشد. صندوق مکانیزه فروش که قوانین مربوط به آن در سال‌های اخیر به تصویب رسیده، راه‌حلی مناسب و کاربردی برای مبارزه با این عامل فلج‌کننده اقتصاد است، اما تاکنون زمینه اجرایی شدن آن فراهم نشده است. کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که با اجرایی شدن این طرح میزان بروز تخلفات فروش کمتر خواهد شد و شفافیت مالیاتی هم دستاورد دیگر آنمی‌شود.
از طرف دیگر صندوق مکانیزه فروش منشأ اولیه ورود کالا به کشور، شیوه پرداخت حق دولت، نحوه ورود قانونی یا غیرقانونی، خریدار اجناس و… را به طور شفاف مشخص و نمایش می‌دهد، در نتیجه با اعمال این ابزار در سازوکارها، صحت مشخصات تمامی فاکتورها مشخص و هر کالا به طور جزئی قابل ردیابی می‌شود. همچنین با نصب صندوق مکانیزه فروش نه تنها فرارهای مالیاتی کاهش خواهد یافت، بلکه به تبع آن درآمدهای دولت نیز افزایش می‌یابد، تخلف دریافت سود بیشتر از مصرف‌کننده به حداقل می‌رسد و توزیع کالاهای قاچاق و فاقد مجوزی که در خرده‌فروشی‌ها دیده می‌شود نیز به حداقل می‌رسد.
با تمام این تفاسیر همواره شاهد بوده‌ایم که صندوق‌های مکانیزه یکی از مباحثی است که مجلس پیگیر آن بوده و بر این موضوع آگاهی دارد که مهم‌ترین مشکل که برای تولیدکنندگان و صنعتگران وجود دارد موضوع مالیات بر ارزش افزوده است. بنابراین اینکه در اجرای این طرح تعلل وجود دارد و لایحه به صحن علنی مجلس هنوز راه پیدا نکرده، جای تعجب دارد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در آبان ماه سال ۹۶ ضمن تاکید بر مزایای نصب صندوق‌های مکانیزه فروش در فروشگاه‌ها و… ارسال این لایحه به صحن علنی مجلس را وعده داد. سال ۹۶ به اتمام رسید و این لایحه به صحن علنی نرفت تا اینکه در آخرین اظهارنظر، ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مردادماه سال ۹۷ را زمان ارائه این لایحه به صحن علنی عنوان کرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: صندوق مکانیزه فروش یکی از زیرساخت‌هایی است که می‌تواند از بروز مشکلات جدی و بزرگ جلوگیری کند؛ با نصب این صندوق شفافیت در حوزه دریافت و پرداخت‌ها افزایش می‌یابد. وی تاکید کرده بود: در مرداد ماه لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی به صحن علنی خواهد رفت و امید است با تصویب این قانون در مجلس، دولت نیز با اراده‌ای قوی برای اجرای این قانون گام‌های موثری بردارد. بر این اساس، نه تنها مرداد ماه به پایان رسید، بلکه فصل تابستان نیز رو به اتمام است، اما هنوز خبری از ارائه لایحه صندوق مکانیزه فروش به صحن علنی نیست و با وجود اینکه نمایندگان مجلس بر مزایای نصب این صندوق‌ها واقف هستند، اما مشخص نیست چه زمانی شاهد تصویب نهایی این لایحه در مجلس خواهیم بود. با ورود به نیمه دوم سال و پس از گذشت نزدیک به یک سال از تصویب لایحه صندوق مکانیزه فروش در کمیسیون اقتصادی مجلس و البته نیاز بیش از پیش کشور به بهبود روند مالیات‌ستانی و محدودیت عرضه کالای قاچاق در بازارها، انتظار می‌رود مجلس از این انفعال خارج شده و در تصویب لوایحی همچون لایحه مذکور سرعت عمل بیشتری از خود نشان دهد.
نصب صندوق مکانیزه فروش شفافیت در حوزه دریافت و پرداخت را افزایش می‌دهد
ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مجلس
استفاده از صندوق‌های مکانیزه فروش باید در اولویت اصناف قرار داشته باشد و به دلیل شفافیت مالی که دارد، می‌تواند در چرخه فروش و مالیات کمک بسیاری به سازمان‌های مربوط داشته باشد. با نصب این صندوق شفافیت در حوزه دریافت و پرداخت افزایش می‌یابد. بنابراین سرعت بخشیدن به تصویب این لایحه ضرورت دارد و باید در اسرع وقت در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد. مالیات موضوعی است که بسیاری از اصناف درگیر آن هستند و مشکلات زیادی در این شرایط اقتصادی پیدا کرده‌اند. بنابراین اگر قانون صندوق مکانیزه فروش تصویب و اجرایی شود فقط از مصرف‌کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد و کسی در این بین ضرر و زیانی نخواهد دید.در حال حاضر اصناف و صنایع بسیاری درگیر مالیات بر ارزش‌افزوده هستند و این صندوق‌های مکانیزه می‌تواند کار را برای تمامی این مشاغل راحت‌تر کند. همچنین سازمان امور مالیاتی نیز می‌تواند شفافیت بیشتری در وضع مالیات‌های مشاغل داشته باشد.
در صورت راه‌اندازی این صندوق‌ها همه‌چیز شفاف است و درگیری‌ها و اعتراضاتی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم، دیگر بروز نخواهد کرد. به طور کلی صندوق مکانیزه فروش یکی از زیرساخت‌هایی است که می‌تواند از بروز مشکلات جدی و بزرگ جلوگیری کند. با نصب این صندوق شفافیت در حوزه دریافت و پرداخت افزایش می‌یابد و این امر باید به سرعت در مجلس پیگیری و تصویب شود.

لایحه در مجلس مسکوت مانده است
محمدرضا پاک‌نژاد، فعال صنفی
صندوق‌های مکانیزه فروش به دلیل اینکه برای برخی از اصناف موضوعی جدید است و کاربردی متفاوت دارد شاید موجب ایجاد مقاومت برای استفاده از آن شود، اما باید اشاره داشت که نصب این صندوق‌ها برای ساماندهی اصناف و رعایت حقوق مصرف‌کننده است و ضرورت دارد برای اجرای این قانون هرچه زودتر اقدام شود. در حال حاضر این لایحه در انتظار مجلسی‌ها و بررسی آن در صحن علنی مجلس است که با وجود صحبت‌های بسیار در این زمینه تا به امروز مسکوت مانده است.
مزایای این صندوق‌ها بسیار است و اصناف بر این موضوع اشراف دارند و آگاه هستند که مهم‌ترین مشکل آنها؛ یعنی موضوع مالیات با کمک این صندوق‌ها شفاف خواهد شد. اصناف و مشاغل و صنایع بسیاری درگیر موضوع مالیات هستند و از آن به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکل خود یاد می‌کنند، اما این صندوق‌ها می‌تواند در روند اقتصادی، انبارداری و موجودی کالاهای اصناف تاثیرگذار باشد و آنها را از حالت سنتی خارج کند. با استفاده از صندوق مکانیزه فروش که نرم‌افزار حسابداری و مالی است اصناف می‌توانند مدیریت بهتری در اقتصاد واحد صنفی خود داشته باشند و موضوع مالیات هم شفاف شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.