صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / کرنش عَلَم‌ها در «فدیشه»

کرنش عَلَم‌ها در «فدیشه»

روستای فدیشه سال‌هاست که در یک آئین سنتی و مذهبی میزبان عزاداران امام سوم شیعیان است، یکی از مراسمی که در این روستا در روزهای عاشورا برگزار می‌شود، مراسم «علم‌خبری» است. در این مراسم میزبانان با علم‌ها به استقبال عزادارنِ مهمان از روستاهای مجاور می‌روند.

به گزارش کسب و کار نیوز خاطرنشان کرد: این مراسم در روستاهای مختلف نیشابور برگزار می‌شود اما روستای محور در روز تاسوعا سوقند و در روز عاشورا، فدیشه است. عَلَم نیشابور خود یک علم خاص است که به ثبت رسیده و از دوران آل‌بویه پیشینه تاریخی دارد.

وی در تشریح مراسم «علم‌خبری» گفت:  مردم روستای هدف که در روز عاشورا «فدیشه» است، به استقبال مجاوران خود می‌روند و دسته‌های عزاداری از روستاهای اطراف با علم‌های مربوط به روستای خودشان وارد می‌شوند، قدمت برخی علم‌ها به صد سال هم می‌رسد، وقتی عزاداران به آن روستا می‌رسند، مردم روستای هدف با علم‌هایشان به استقبال دسته‌های عزاداری روستاهای اطراف می‌آیند و در ورودی روستا مرثیه‌هایی در شان و مقام امام حسین و یارانش خوانده می‌شود.

این کارشناس ارشد پژوهش هنر ادامه داد: بعد از آن  روستاهای میزبان، علم‌ها را به صورت ۴۵ درجه خم م‌ کنند و به این شکل به مهمانان خوشامد می‌گویند و در واقع علم‌ها حالت کرنش و تعظیم را به خود می‌گیرند و این مراسم با نوحه‌های مختلف همراه است که توسط مداحان میزبان و میهمان خوانده می‌شود.

شیخی گفت: در نهایت عزاداران جمع می‌شوند که  در واقع یک آیین اتحاد است؛ اتحاد بین روستاهای منطقه که اگر احیانا درباره مسائل مختلف از قبیل آب یا تقسیم اراضی و… اختلاف دارند؛ کدورت‌ها رفع شود. 

معاون اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور، افزود: این مراسم سال‌هاست که در روستاهای نیشابور می‌افتد ولی حدود سال ۹۰ بود که «عَلم خبری» به ثبت رسید و سال ۹۵ نیز ساخت علم نیشابوری ثبت گردید.

وی تصریح کرد: این مراسم در ظهر عاشورا اتفاق مهمی است که نشان اتحاد و یکپارچگی مردم منطقه است و جزء مراسم مذهبی و سنتی، و یک آئین کهن محسوب می‌شود که ریشه در فرهنگ مردم شناسی آن منطقه دارد.

شیخی یادآور شد: برای این مراسم، مردم از شهرهای دیگر نیز می‌آیند و جمعیت گسترده‌ای وارد این روستا می‌شوند، سال‌های پیش تا ۲۵ هزار نفر را گزارش داده‌اند که البته با ثبت آن و افزایش شهرت این مراسم انتظار می‌رود این جمعیت گسترده‌تر نیز بشود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.