چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سمنان / ریشه‌های ۲۰۰ ساله یک آیین سنتی
ریشه‌های ۲۰۰ ساله یک آیین سنتی

ریشه‌های ۲۰۰ ساله یک آیین سنتی

آیین سنتی طوق بندان یا علم بندان در روز پنجم محرم با یاد رشادت‌های علم دار دشت کربلا در محله‌های قدیمی و هسته مرکزی شاهرود پس از گذشت 200 سال همچنان اجرا می شود و وحدت مردم این شهرستان ریشه در اجرای این آیین دارد.

علم بندان

به گزارش کسب و کار نیوز، محله قدیمی بید آباد شاهرود و تکیه زنجیری‌ها یا تکیه بازار شاهرود جایی است که صبح روز پنجم محرم میعادگاه عزاداران حسینی می‌شود؛ از صبح روز پنجم طوق‌ها که هریک متعلق به یک خانواده بوده و از قدیم به ارث رسیده در تکیه‌ها و منازل مردم، آماده می‌شود. با بستن پارچه‌ها و روسری‌ها به طوق‌ها، زنان و مردان این شعر را زمزمه می‌کنند: “ای داد از این عزا، فریاد از این عزا، فریاد وامصیبتا و دوصد داد از این عزا”. و یا “باز این چه شورش است که در خلق عالم است “.

بعد از ظهر، سید بزرگ محل به همراه تنی چند از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) کوچه به کوچه و تکیه به تکیه جهت بستن طوق ها و علم ها حرکت می‌کند و سپس همه طوق‌ها و علم ها جمع می‌شود و پرچم سفید رنگ به نشانه آغاز حرکت به سمت تکیه بازار به حرکت درمی‌آید، تا زمانی که پرچم سفید رنگ حرکت نکند دسته‌جات عزاداری و طوق‌ها اجازه حرکت نخواهند داشت، این پرچم سفید رنگ و اعلام حرکت دسته‌جات عزاداری خود فلسفه تاریخی دارد.

دسته‌های عزاداری معروف به “یا عباس یا عباس” شاهرود به سمت تکیه زنجیری به راه افتاده و طوق‌ها پیشاپیش آنها حرکت می‌کنند. در نهایت دسته‌های مختلف در تکیه بازار گرد هم آمده و ساعتی را به سینه زنی می‌پردازند.

 به گفته اهالی محله بیدآباد و تکیه زنجیری شاهرود، “یا عباس یا عباس” حدود ۲۰۰ سال پیش  رمز وحدت و اتحاد دو محله بید آباد و باغ زندان شاهرود برای دفاع از جان و مال و ناموس بوده است. حدود ۲۰۰ سال گذشته زمانی که راهزنان و دزدان ناموس از صحراها و بیابان‌های اطراف به محله بید آباد و باغ زندان شاهرود حمله می‌کنند، زنان و دختران و اموال مردم را به غارت می‌برند.

 سران این محله قدیمی شاهرود تصمیم می‌گیرند با اتحاد و وحدت یکپارچه با این راهزنان و دزدان ناموس مقابله کنند، این دفاع همزمان می‌شود با روز پنجم محرم و مدافعان تصمیم می‌گیرند با فریاد “یا عباس یا عباس” و با همان پرچم سفید رنگی که امروز به عنوان جلودار دستجات عزاداری، نمادی عینی از همان رشادت ها دارد، به مقابله با دشمن و راهزنان بروند و از آن روز یا عباس یا عباس در روز پنجم محرم به عنوان نماد وحدت و ایستادگی مردم محله بید آباد و باغ زندان شاهرود در تاریخ ثبت می شود.

امروز نیز بعد از حدود ۲۰۰ سال تکیه بیدآباد تا تکیه بازار یا زنجیری شاهرود در روز پنجم محرم سراسر پر می شود از ندای یا عباس یا عباس مردان و زنانی که حتی در برگزاری این آیین ویژه و خاص نیز همان وحدت مثال زدنی خود را به نمایش می‌گذارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.