صفحه اصلی / اسلایدر / ترغیب به سپرده گذاری با احیای سپرده ها ی ۲ و ۳ساله
ترغیب به سپرده گذاری با  احیای  سپرده ها ی ۲ و ۳ساله

«كسب‌وكار» بررسي مي‌كند

ترغیب به سپرده گذاری با احیای سپرده ها ی ۲ و ۳ساله

سود کم سپرده‌های بانکی رغبت برخی از سپرده‌گذاران را برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها از میان برده است.

 با این حال مسئولان حوزه بانکی نیز افزایش نرخ سود را منتفی می‌دانند و پیشنهاد می‌کنند که با افزایش طول زمان سپرده‌گذاری و احیای سپرده‌های بلندمدت ۲ یا ۳ ساله، میزان سپرده‌گذاری را افزایش داد. در شرایطی که سرمایه سپرده‌گذاران از بانک‌ها خارج می‌شود، سیستم بانکی جدا از تهدیدی که از جانب کاهش منابع به دلیل خروج سپرده‌گذاران مواجه است، با خطر عدم ورود سرمایه‌های جدید به شبکه بانکی نیز مواجه خواهد بود. یکی از راهکارهایی که کارشناسان برای حل چنین مشکلی پیشنهاد می‌کنند، احیای سپرده‌های ۲ و ۳ ساله است. رئیس کانون بانک‌های خصوصی می‌گوید: افزایش نرخ سود بانکی پیشنهاد ما نیست و یکی از پیشنهادهای ما به بانک مرکزی، بازگشت سپرده‌های ۲ و ۳ ساله بود تا منابع سیستم بانکی، بیشتر قابل مدیریت شود. به اعتقاد وی، در صورت بازگشت سپرده‌های ۲ و ۳ ساله، سپرده‌گذاران از این نوع سپرده‌ها استقبال می‌کنند، چراکه بعضی از افراد نمی‌توانند در بازار پرریسک فعالیت کنند و تنها جایی که برای آنها اطمینان دارد، سپرده‌گذاری در بانک است. همچنین اینکه مصارف بانک‌ها کوتاه‌مدت نیست و بیش از یک سال است، این فرایند به کمک شبکه بانکی نیز خواهد آمد. به گفته این مقام مسئول، البته احیای این سپرده‌ها به معنی افزایش نرخ سود نیست و مهم‌ترین جذابیت این اقدام ثبات در نرخ سود است. برخی از کارشناسان حوزه بانکی اما معتقدند تمایل سپرده‌گذاران برای نگهداری پول برای مدت طولانی در بانک‌ها به دلیل بی‌اعتمادی به نظام بانکی کاهش پیدا کرده است و نمی‌توان در شرایطی که ارزش پول ملی روز به روز با کاهش مواجه می‌شود، آنها پول خود را برای مدت ۲ یا ۳ سال در بانک نگه دارند. در مقابل نیز گفته می‌شود که ریسک بالای بازارهای مالی، همچنان صاحبان سرمایه را از ورود به بازارهایی چون ارز و سکه باز می‌دارد، در حالی که هجوم سرمایه‌های مردم به بازارهای موازی طی این مدت چنین امری را نشان نمی‌دهد. بررسی ها نشان می دهد، شهریورماه سال گذشته و با تغییراتی که در حساب‌ها ایجاد شد،
مجموع سپرده‌های بانکی از ۱۳۳۲ هزار میلیارد تومان در مردادماه، به ۱۳۵۵ هزار میلیارد تومان رسید که در بخش بلندمدت با ۲۰۰۰ میلیارد تومان رشد به ۱۳۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، همچنین حساب‌های بلندمدت ۱۱۳۶ هزار میلیارد تومان و کوتاه‌مدت به ۱۳۳ هزار میلیارد رسید. بر همین اساس این فرضیه که افزایش مدت‌زمان سپرده‌های بلندمدت در افزایش سپرده‌گذاری موثر است،چیز دور از انتظاری نیست.
نیاز شبکه بانکی به اعتماد سازی
کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی
سپرده‌های بلندمدت در اقتصاد به عنوان شبه‌پول مطرح هستند و به همین دلیل کمک موثری در کنترل حجم نقدینگی و رشد آن دارند. از طرفی سپرده‌های بلندمدت مشارکت بانک‌ها را در سرمایه‌گذاری بالا می‌برد و با تامین منابع تولید، می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات فعلی باشد، اما قبل از هر چیز لازم است اعتماد به شبکه بانکی برگردد و سیاست‌های تشویقی هم به این سمت برود. طبیعتا افزایش سپرده‌های بلندمدت نیز بانک‌ها را از شرایط فعلی و بحران کمبود منابع پولی نجات می‌دهد و هم قدرت مانور بانک‌ها در تجهیز منابع را بالا می‌برد. لازم است بانک‌ها ابزارهای مختلف برای احیای سپرده‌های بلندمدت را به کار بگیرند. در صورت افزایش این سپرده‌ها سرعت تخصیص منابع بانک‌ها و تجهیز منابع آنها بالا می‌رود. بنابراین بهتر است قبل از آن اطمینان صاحبان سرمایه را به شبکه بانکی افزایش داد. همچنین باید تاکید کرد در کنار اعتمادسازی، ثبات اقتصادی نیز شرط مهمی برای تشویق سپرده‌گذاران است وگرنه افت و کاهش ارزش پول ملی انگیزه‌ای در مردم برای سپرده‌گذاری باقی نمی‌گذارد. در زمان نوسانات نیز مردم ترجیح می‌دهند دارایی خود را در بازار ارز یا سکه بگذارند نه اینکه در بانک‌ها برای مدت طولانی نگه دارند. بنابراین احیای سپرده‌های بلندمدت متضمن سیاست‌های کلان و مهم‌تر از آن ثبات بازار ارز است و زمانی می‌تواند شکل بگیرد که ثبات اقتصادی در بازار پول و ارز به وجود آید. در زمان ثبات بازار ارز، سود بانکی نیز نرمال است و از دید سپرده‌گذاران عدم وجود ریسک در سپرده‌گذاری، سپرده‌گذاری را جذاب می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.