صفحه اصلی / اسلایدر / ۱۸۰ میلیون تومان شهریه ۵ ساله مهدکودک لوکس
۱۸۰ میلیون  تومان شهریه  ۵ ساله مهدکودک لوکس

«کسب و کار» شهریه مهدکود ک ها در مناطق مختلف تهران را بررسی می کند

۱۸۰ میلیون تومان شهریه ۵ ساله مهدکودک لوکس

زندگي پرمشغله امروز و هزينه‌هاي سرسام‌آور آن كه والدين را مجبور به كار کردن در خارج از خانه مي‌كند، چاره‌اي جز سپردن كودكان به مراكز نگهداري و مهدكودك‌ها براي والدين باقي نگذاشته است.

شایلی قرایی

این در حالی است که هزینه‌هایی که امروز این مراکز دریافت می‌کنند، هزینه‌هایی که کمر هر کسی را خم می‌کند و والدینی که گاهی برای تامین هزینه‌های زندگی مجبور به کار در دو شیفت در شبانه‌روز هستند، بسیار گران است. البته در رابطه با مدارس نیز همین مورد مصداق دارد. بسیاری از مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی در تمام کشور و به‌ویژه در پایتخت و مناطق شمال شهر دایر شده‌اند که هزینه‌های تحصیلی بسیار هنگفتی دارند. به گزارش «کسب‌وکار»، به عنوان مثال یک مهدکودک در منطقه سعادت‌آباد تهران به عنوان یک منطقه که ساکنان آن رفاه بیشتری دارند و سطح زندگی بالاتر است، هزینه ماهانه نگهداری یک کودک ۳ ساله را در طول هفته به جز جمعه‌ها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد که هزینه غذا بر عهده مهدکودک است، اما بسیاری از خانوده‌ها به این دلیل که ترجیح می‌دهند کودک خردسال از غذای خانگی استفاده کند آن پکیج را قبول نمی‌کنند و اینجا هم به نفع مهدکودک‌ می‌شود.
در مهدکودکی در منطقه انتهای نازی‌آباد نیز هزینه نگهداری کودک ۳ ساله ۴۲۰ هزار تومان است که پکیج نهار به عهده والدین است. حتی روزهای پنج‌شنبه هم مربی همراه کودک نخواهد بود. همچنین در این مهدکودک بابت هزینه سرویس نیز مبلغ ۲۸۰ هزار تومان از والدین دریافت می‌شود.
در مهدکودک دیگری در خیابان فرشته تهران هزینه نگهداری کودک ۳ ساله ۳ میلیون تومان است و پکیج غذا هم با همین مبلغ حساب خواهد شد. استخر شنا یکی از آپشن‌های این مهدکودک است که روی همین هزینه محاسبه می‌شود، اما سرویس رفت و آمد با مبلغ ۸۵۰ هزار تومان در اختیار کودک قرار داده خواهد شد. این مهدکودک برای پذیرش دوره‌های پنج ساله ثبت‌نام کودکان اعلام آمادگی کرده و این موضوع را مشروط بر پرداخت نقدی کل مبلغ ۵ ساله کرده است. به گفتند مسئولان این مهد کودک دلیل دریافت نقدی هم تغییر تعرفه است که هر سال افزایش می‌یابد، اما با پرداخت یک جای مبلغ ۵ ساله مهدکودک‌ها لطف در حق والدین می‌کنند. بنابراین هزینه دوره پنج ساله برای والدین میلیون‌ها تومان آب می‌خورد.
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به هزینه‌های میلیونی غذا می‌گوید: پرداخت پول غذا در مهدها، اختیاری است و اجباری نیست. خاکی خاطرنشان می‌کند: اگر هزینه‌ای به اجبار از والدین گرفته شد از آنها می‌خواهیم با شماره پیامک اعلام‌شده یعنی ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ موضوع را اطلاع دهند. وی در عین‌حال تصریح می‌کند: البته اگر پول غذا پرداخت شود به دلیل رعایت یکسان بودن غذای کودکان بهتر است، چراکه به خاطر تفاوت غذاهای خانگی، ممکن است کودکی به غذای کودک دیگر تمایل بیشتری پیدا کند و غذای خود را نخورد.

رقابت در میزان شهریه‌های دریافتی
امان‌ا… قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس
مهدکودک یک پدیده وارداتی به کشور است که هیچ‌گاه نخواهد توانست جای بنیان خانواده را برای کودک بگیرد. در زندگی ماشینی امروز و چند فرزندی شدن و به دنبال آن مسائل و مشکلات اقتصادی که والدین را مجبور به کار کردن در تمام ساعات روز کرده، استفاده از این مراکز رواج بسیاری یافته است. فشار اقتصادی آنقدر سنگین شده که دیگر برای مادر تربیت و نگهداری از کودک در منزل به یک رویا تبدیل شده و باید با مراجعه به این مراکز، کودک خود را به دست آنها بسپارد. این مراکز هم که با استقبال خانواده‌ها هر روز تعدادشان بیشتر می‌شود به جای اینکه باری را از دوش والدین بردارند با اخذ هزینه‌های سنگین، بار سنگین‌تری بر دوش خانواده‌ها گذاشته‌اند.
هزینه‌های سنگین مهدکودک‌ها و مدارس به‌ویژه در مناطق شمالی پایتخت بسیار سرسام‌آور است، اما والدین با وعده‌های اغواکننده بهترین نگهداری و تربیت قانع می‌شوند و با پرداخت هزینه‌های میلیونی که گاهی برابر با یک دوره آموزش عالی در مقطع دکتراست، کودک یا دانش‌آموز خود را به مهدکودک‌ها و مدارس می‌سپارند. این‌طور باب شده که اگر هزینه‌های میلیونی بابت ارائه خدمات دریافت شود به طور قطع آن مرکز برای نگهداری کودک مرکز مناسبی است. این مراکز در دریافت شهریه با هم رقابت می‌کنند و شهریه بالا را به معنای ارائه خدمات بهتر مطرح کرده‌اند. این درحالی است که در برخی از همین مراکز بردن یک کودک به دستشویی ساعت‌ها عقب می‌افتد و بار روانی این مساله بعدها هزینه‌های بسیاری را بر دوش خانوده‌ها خواهد گذاشت. بنابراین حال که اجبار به سپردن کودک و دانش‌آموز به مهدکودک و مدارس است، بهتر است به‌ویژه در رابطه با مهدکودک‌ها تحقیقات کاملی ازسوی والدین انجام شود.

در نقاط مختلف تهران شهریه‌ها با هم متفاوت است
داریوش بیات‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان تهران
مهدکودک‌ها با توجه به خدماتی که ارائه می‌کنند شهریه دریافتی دارند. همچنین در نقاط مختلف تهران این شهریه‌ها با هم متفاوت است و به عنوان مثال در منطقه نیاوران خدماتی ارائه می‌شود که آن خدمات در منطقه‌ای مانند جیحون تهران ارائه نمی‌شود و باید این شهریه‌ها با هم متفاوت باشد. برای ارزان‌ترین مهدکودک در سال ۹۷ در استان تهران، ۳۰۰ هزار تومان شهریه تعیین شده و قیمت تمام‌شده شهریه گران‌ترین مهدکودک نیز ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. دستورالعملی هم برای تعرفه خدمات برتر در مهدکودک‌ها وجود دارد که با توجه به آن شهریه‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته اگر خدماتی خارج از این دستورالعمل انجام شود و ما در بازرسی‌ها متوجه این موضوع شویم، جریمه و در صورت نوع تخلف پلمب مهدکودک را خواهیم داشت. به عبارتی فعالیت‌های فوق‌برنامه در مهدکودک‌ها نیز براساس آیین‌نامه تدوین‌شده مشخص است و مدیران این مراکز نمی‌توانند خارج از چارچوب مشخص‌شده به برگزاری کلاس‌های متفرقه اقدام کنند.
اما در رابطه با شهریه‌های نامتعارف و گران‌تر از واقعیت باید اشاره شود که برخی از این مراکز افزایش هزینه‌ها و اجاره‌بهای بسیار بالایی را که می‌پردازند دلیل افزایش شهریه‌های خود عنوان کرده‌اند که این موضوع قابل پذیرش نیست و عوامل نظارت بر عملکرد مهدکودک‌ها و کارشناسان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و همچنین دریافت گزارش تخلف در این مراکز با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.