صفحه اصلی / استان ها / هرمزگان / مراسم”علم پیغمبر” ویژه پنجم محرم در میناب برگزار شد + عکس و فیلم
مراسم”علم پیغمبر” ویژه پنجم محرم در میناب برگزار شد + عکس و فیلم

آیینی به قدمت 350 سال؛

مراسم”علم پیغمبر” ویژه پنجم محرم در میناب برگزار شد + عکس و فیلم

‌مراسم علم گردانی با قدمتی 400 ساله برخواسته از تفکرات و باورهای دینی مردم هرساله در پنجمین روز از ماه محرم در شهرستان میناب برگزار می شود.

مراسم علم گردانی

‌یکی از متولیان مراسم علم گردانی در میناب  در گفت و گو با ایسنا،‌ اظهار کرد: سابقه تاریخی که طبق شنیده ها در خصوص مراسم علم گردانی در میناب داریم این است که در زمان رضا شاه رژیم آن زمان افرادی را که به عزاداری می پرداخته اند را دستگیر و در پاسگاهی که در نزدیکی همین محل قرار داشته است، بازداشت می کند.

حسین مشعری افزود: مردم برای اعتراض به این دستگیری علم ها را به سوی پاسگاه برده و در آن محل تحصن می کنند و خواستار رهایی عزاداران دستگیر شده می شوند که این اتفاق در پنجم محرم رخ داده بود.

وی ادامه داد: این مراسم اکنون تنها در پنجم محرم در میناب برگزار می شود و از صبح روز پنجم دو علم غسل داده می شوند و آن ها را پوشش رنگی می پوشانند و تا اذان ظهر این کار ادامه می یابد.

مشعری تصریح کرد: بعد از ظهر علمی که علم پیامبر (ص) نام دارد از منبر مولا همراه با علم های دیگری که در شهرستان میناب هستند، به سوی حسیینیه صاحب الزمان (عج) یا اصطلاحاً منبر لوو رودخونه حرکت می کنند و علم صاحب الزمان (عج) به استقبال آن علم ها برده می شود.

وی افزود: روز پنجم محرم پس از شست و شوی علم ها، آن ها را با لباس های رنگی می پوشانند و این پوشش علم تا روز عاشورا نگهداری می شود.

مشعری خاطرنشان کرد: علم های صاحب الزمان (عج) و علم پیامبر تنها علم هایی هستند که از حسینیه خارج نمی شوند و در سطح شهر گردش نمی کنند و تنها علم پیامبر روز پنجم محرم و عاشورا در محل حسینیه به دیدار علم صاحب الزمان (عج) حرکت داده می شود.

وی افزود: روز عاشورا نیز به مانند روز پنجم محرم همین مراسم انجام می شود و پس از مراسم ظهر عاشورا پوشش رنگی علم ها عوض می شود و علم ها مشکی پوش می شوند و تا روز اربعین با همین پوشش در حسینیه نگهداری می شوند.

متولی مراسم علم گردانی میناب اظهار کرد: بعد از اربعین حسینی علم ها از پوششان خارج می شوند و غسل داده می شوند و تا سال بعد در محل حسینیه نگهداری می شوند.

وی گفت: مراسم علم گردانی اعتقادی است که مردم میناب دارند و بر این عقیده هستند در این روز حاجت بیشتر مردم روا می شود.

متولی حسینیه صاحب الزمان (عج)  که مراسم علم گردانی روز پنجم محرم در آن محل برگزاری می شود در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس بیان کرد: این حسینیه از سال های دور توسط جدم که مشهور به حاجی محمد بوده است وقف شده است و بانیت آن مورثی واگذار شد است که اکنون به من رسیده است.

سکینه دعاگو افزود: مراسم روز ۵ محرم از زمانی که به خاطر دارم در این محل برگزار می شده و پدران ما نیز بازگو می کردند که مراسم علم گردانی در گذشته نیز به همین صورت برگزار می شده است.

وی بیان کرد: علم پیامبر (ص) و علم صاحب الزمان (عج) در روز پنجم محرم از محل خود خارج می شوند و به استقبال یکدیگر برده می شوند و مردم نیز در محل این حسینه گرد هم می آیند و به عزاداری می پردازند.

دعاگو اضافه کرد: در گذشته استقبال از این مراسم کمتر بود ولی امروزه از جای جای استان برای شرکت در این مراسم روز پنجم محرم به میناب می آیند و جمعیت قابل توجهی در این مراسم هر ساله حضور می یابند.

وی در پایان گفت: این مراسم هر ساله پنجم محرم در محل حسینیه صاحب الزمان (عج) که از گذشته به منبر لوو رودخونه نیز شناخته می شده است برگزار می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب  نیز در حاشیه برگزاری این آیین در گفت و گو با ایسنا، شهرستان میناب را از جمله شهرستان‌های کشور دانست که به لحاظ وجود شیعیان و دوستداران ائمه معصوم (ع) با اعتقادات قوی و محکم مذهبی از دیرباز از آئین‌های کهن، خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

رضا اوژند، بیان کرد: حضور گسترده مردم منطقه در مراسم ویژه نهم ذی‌الحجه در جوار امامزاده شاه مرعش (ع)، کاروان غدیر، برگزاری آئین چهاردهمی در ۱۴ ماه صفر و دیگر مراسمات نشان از عشق و محبت عمیق مینابیان به خاندان عصمت و طهارت را دارد.

وی اضافه کرد: یکی از مراسمات ویژه ماه محرم، مراسم علم پیغمبر (ص) است که در روز پنجم محرم در میناب دو علم در دو حسینیه جداگانه به‌صورت هم‌زمان بسته می‌شود.

اوژند، فلسفه اصلی مراسم روز پنجم محرم را در واقع احیای تاریخ مذهب تشیع، از پیغمبر(ص) تا صاحب‌الزمان(عج) دانست و گفت: یکی از با ارزش‌ترین آیین‌های مذهبی جنوب کشور علم گردانی مردم میناب است.

این مقام مسئول یادآور شد: آماده‌سازی علم‌ها مستلزم آیین و مراحل خاص است، در روز پنجم ماه محرم از ساعات اولیه صبح هفت نفر از افرادی که از قبل مشخص‌ شده‌اند، در حسینیه ماتم قلعه حضور پیدا می‌کنند و طی مراسمی اول چوب علم را که از شاخه‌های درخت لور (انجیر معابد) ساخته‌شده در آب روان رودخانه میناب شسته و غسل داده می‌شود و با گلاب و گشته معطر می‌شود و با پارچه‌های به رنگ سرخ، سبز، زرد، به سبک خاصی آراسته‌شده و بعد از آن (سر شهید شده) در بالای علم قرار داده می‌شود و به‌اصطلاح مینابی‌ها علم بسته می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب، اظهار کرد: مراسم علم‌گردانی در روز پنجم ماه  محرم از ساعت ۱۵ شروع می‌شود و علم حضرت رسول از منبر ماتم به‌قصد زیارت اهل قبور سادات در مکانی که اکنون اداره آموزش‌وپرورش میناب واقع‌شده حرکت می‌کند، مسیر حرکت از میدان استقلال به‌طرف بلوار ساحلی و میدان ولایت است در بین مسیر در حوالی منبر لب رودخانه علم منتصب به صاحب‌الزمان (عج) به پیشواز علم حضرت رسول (ص) می‌آید و در این مکان مردم با شور هر چه تمام به عزاداری و مدیحه‌سرایی می‌پردازند و گوسفند قربانی می‌کنند.

وی تصریح کرد: پس از دقایقی عزاداری، علم حضرت رسول (ص) از جلو و علم حضرت مهدی (عج) پشت سر او به حرکت در می‌آید و در راه علم‌های منتصب به ائمه (ع) از سراسر شهرستان به این کاروان ملحق می‌شوند.

اوژند یادآور شد: مردم و بزرگان این منطقه بر این عقیده‌اند که چون  حضرت مهدی (عج) از دیگر امامان و معصومان از لحاظ سنی کوچک‌تر است باید برای سلام کردن به آن‌ها  و پیامبر(ص) پیش‌قدم شود و به همین شیوه علم هر امامی را که کوچک‌تر است به استقبال علم دیگر امامان و پیامبر(ص) می‌برند و سلام می‌دهند و سپس عزاداری در مقابل حسینیه میانی، تا غروب آفتاب ادامه پیدا می‌کند.

وی به حضور بیماران و افراد معلول در این مراسم به عنوان یکی از جلوه‌های که در این روز برای بیشتر مردم حائز اهمیت بوده است اشاره کرد و افزود: برای گرفتن حاجت و شفا از سیدالشهدا (ع) در حالتی که حضور آن‌ها در این جمعیت سخت است‌، حاضر می‌شوند و علاوه بر شرکت در مراسم سینه‌زنی طلب حاجت نیز می‌کنند.

اوژند خاطرنشان کرد: باور مردم این دیار بر این است که در آخرالزمان، حوادثی بدین گونه اتفاق خواهد افتاد و مردم از نقاط مختلف برای حمایت و یاری امام خود بسیج خواهند شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این روز ارادتمندان به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از اقصی نقاط هرمزگان، استان‌های هم‌جوار و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جهت شرکت در مراسم علم گردانی و عزاداری سالار شهیدان به شهرستان میناب می‌آیند.

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

ملخ صحرایی

هرمزگان در پیشانی مبارزه با ملخ صحرایی

به گزارش ملخ صحراییبه مقل از ایسنا,علی باقرزاده همایی با بیان اینکه این استان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.