صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / عرضه نوسازها در بازار مسکن کاهش می‌یابد
عرضه نوسازها در بازار مسکن کاهش می‌یابد

داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد

عرضه نوسازها در بازار مسکن کاهش می‌یابد

بر اساس اطلاعات منتشر شده از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در سال گذشته، تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده در کل کشور 2.1 درصد و در تهران 1.4 درصد کمتر شده است. با توجه به اینکه میزان تولید مسکن در شرایط فعلی جوابگوی نیاز بازار نیست، این موضوع کاهش عرضه نوسازها به بازار خبر می‌دهد.

بازار مسکن در حالی کاهش تعداد معاملات را تجربه می‌کند و خطر بازگشت رکود تورمی به این بازار تقویت شده است که از یک‌سو میزان تولید فعلی جوابگوی نیاز بازار مسکن کشور نیست و از سوی دیگر آمارهای مربوط به صدور پروانه‌های ساختمانی نیز از کاهش تقاضا برای ساخت‌وساز در سال گذشته خبر می‌دهند و این یعنی امسال واحدهای کمتری از محل تولید سال گذشته به بازار وارد خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، بر اساس آمارهای منتشر شده از وضعیت صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری کشور، تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادره در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۲٫۱ درصد افت کرده است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران نیز ۱٫۴ درصد در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ کمتر شده و بازار مسکن تهران نیز با کاهش عرضه واحدهای نوساز در سال جاری مواجه خواهد شد.

در سال ۹۶ در پایتخت ۶۵ هزار و ۱۱۸ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران پیش‌بینی شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۱٫۴ درصد کاهش داشته و متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از پروانه‌ها ۷ واحد بوده است.

بر اساس آمارها در سال ۹۶ مجموع پروانه‌های صادر شده در شهر تهران ۹۳۱۶ فقره بوده که از نظر تعداد ۷٫۴ درصد نسبت به سال ۹۵ بیشتر شده است که می‌تواند ناشی از افزایش ساخت‌وسازهای کوتاه مرتبه یا کاهش بناهای بلندمرتبه باشد.

از سوی دیگر مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در سال ۹۶ بالغ‌بر ۱۱میلیون و ۸۲۳هزار مترمربع بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱٫۵ درصد کاهش دارد که مقایسه آن با افزایش ۷٫۴ درصد تعداد پروانه‌ها، از کاهش متراژ واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌ها حکایت دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، متوسط مساحت زیربنای پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران در سال ۹۶ حدود ۱۲۶۹ مترمربع بوده است.

بررسی آمارهای مربوط به صدور پروانه‌های ساختمانی در کل نقاط شهری کشور حاکی از این است که در سال گذشته ۳۲۲هزار و ۹۶۲ واحد مسکونی در ۱۲۲هزار و ۸۱فقره پروانه ساختمانی مجوز ساخت گرفته است که از کاهش ۲٫۱ درصدی تعداد واحدها و افزایش ۷٫۵ درصدی تعداد پروانه‌ها حکایت دارد.

به‌عبارت‌دیگر در کل مناطق شهری تعداد واحدهای پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی کاهش پیدا کرده ضمن اینکه مجموع متراژ واحدها نیز کاهش ۴٫۱ درصدی را نسبت به سال ۹۵ تجربه کرده است.

طبق آمار، متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه ساختمانی ۲٫۶ واحد بوده و متوسط مساحت بنا در این پروانه‌های ۴۸۹ مترمربع بوده است.

همچنین مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادر شده نیز ۵۹میلیون و ۷۴۶هزار مترمربع بوده که نسبت به سال گذشته ۴٫۱ درصد کاهش دارد و می‌توان نشانه‌ای از پرطرفدار شدن ساخت واحدهای کوچک‌متراژ و متناسب با الگوی مصرف مسکن باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.