صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / موزه ملی علوم ایران برنده جایزه جهانی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین شد

موزه ملی علوم ایران برنده جایزه جهانی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین شد

نمایشگاه «الحیل» موزه ملی علوم و فناوری ایران در بخش «شیشه‌های جادوییِ» مسابقات بین‌المللی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ چین، با استقبال بسیار مخاطبان روبرو و پس از بررسی هیات داوران، بعنوان نمایشگاه برگزیده معرفی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، مسابقات بین‌المللی ترویج آثار علمی در حاشیه کنفرانس جهانی «دانش علمی»، توسط موزه ملی علوم و فناوری چین از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۴ الی ۲۷ شهریور ۹۷) در حال برگزاری است که نمایشگاه موزه ملی علوم و فناوری ایران با نمایش آثار بازسازی شده احمد بن موسی شاکر خراسانی، دانشمند شهیر ایرانیِ قرن سوم و چهارم هجری توانست در بخش «شیشه‎های جادویی» بیش‎ترین مخاطب را جذب کند و پس از بررسی‎ها از سوی هیات داوران برنده بخش «شیشه‎های جادویی» این مسابقات شد.

در این رقابت‎ها، ۲۰ کشور از جمله ایران، امریکا، انگلستان، آلمان، چین، کنیا و… برای نمایش و توضیح حضوری آثار انتخاب شدند.

موزه ملی علوم و فناوری ایران نیز به نمایش الحیل ۱، ۱۲، ۲۷ و ۵۱ خواهد پرداخت.

علم الحیل را در دسته‎بندی‎های علوم امروزی می‎توان در دسته مهندسی مکانیک به شمار آورد و در آن از ابزارها و دستگاه‌های مکانیکی و هیدرولیکی بحث می‎شود.

در کتاب «الحیل» شرح صد دستگاه آمده است که خودکار و با استفاده از خواص مکانیکی سیالات کار می‎کنند. از دیگر ویژگی‎های این کتاب آن است که دستگاه‎ها به گونه‎ای تشریح شده‎اند که امکان ساخت آنان را امروزه امکان‎پذیر می‎کند. بی‎شک کتاب الحیل یکی از ممتازترین آثار مهندسی و کم‎نظیرترین کتاب مهندسی مکانیک تا قرن شانزدهم میلادی محسوب می‎شد و اروپاییان قریب به ۶۰۰ سال پس از تألیف این کتاب به این شاخه علمی و فنی پرداخته‎اند.

بر اساس اعلام موزه ملی علوم و فناوری، تعدادی از طرح‎های کتاب الحیل توسط موزه ملی علوم و فناوری بازسازی شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.