صفحه اصلی / استان ها / قم / شناسایی ۱۹ پهنه امیدبخش معدنی در قم
شناسایی ۱۹ پهنه امیدبخش معدنی در قم

شناسایی ۱۹ پهنه امیدبخش معدنی در قم

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در عملیات ژئوفیزیک هوایی 19 پهنه امید بخش معدنی در قم شناسایی شد.

جلسه

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد امیرآبادی فراهانی ‌عنوان کرد: تاکنون از ظرفیت‌های معدنی استان قم به خوبی استفاده نشده است و در این حوزه مشکلات زیادی وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: متاسفانه در اکتشاف و استخراج معادن قم، افراط و تفریط و زیاده روی هایی دیده می شود. همچنین اولویت‌های سرمایه‌گذاری و اکتشافات معدنی در استان قم مشخص نیست و باید تدبیری در جهت ساماندهی آن اندیشیده شود.

امیرآبادی بیان کرد: همچنین در استخراج برخی از منابع مانند شن و ماسه مدیریت ناصحیحی وجود دارد و برداشت های اضافی صورت می گیرد و یا نوسان قیمت را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: برخی از برداشت ها خساراتی را به بار می آورد و در این باره اختیارات قانونی در جبران خسارات وجود دارد و تا یک درصد از منابع را می توان در عمران و توسعه روستاها و محدوده های اطراف معادن هزینه کرد.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است مجوز بهره برداری به سرمایه گذاران اعطاء شود، باید اهلیت آن ها مشخص شود. آمار و ارقام مبهمی در شورای معادن قم وجود دارد، در حالی که منابع برای بیت المال است و باید در این باره شفافیت صورت گیرد.

در ادامه مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم با بیان اینکه باید رویکرد سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف معدنی قم تغییر کند، بیان کرد: با وجود حمایت های صورت گرفته هنوز معادنی که می توان بر آن سرمایه گذاری کلانی کرد، کشف نشده است.

وی اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید پهنه ها و محدوده های اکتشافی استان را در کارگروه سرمایه‌گذاری مطرح کند. سهم معادن در اقتصاد استان قم ناچیز است و از ظرفیت های مهم غفلت شده است، از طرفی شاهد تخریب در برخی از حوزه ها در برداشت منابع بوده ایم.

همچنین سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم تاکید کرد: باید ضوابط زیست محیطی در اکتشاف معادن رعایت شود.

وی گفت: باید در برداشت منابع به حفظ محیط زیست توجه شود مطابق نقشه های ژئو فیزیک هوایی عمده ذخایر منابع فلزی قم بیشتر در غرب و جنوب غرب و بالا دست شرق قم است که ریه های تنفسی قم به شمار می روند.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در ادامه بیان کرد: با وجود پیگیری های صورت گرفته بخش زیادی از ظرفیت دریاچه نمک مورد غفلت واقع شده است.

وی تصریح کرد:از فردا(۲۵شهریور) ۲۵ محدوده اکتشافاتی قم به صورت رسمی آزاد می شود و این بخش آماده جذب سرمایه گذار است.

سیجانی عنوان کرد: باید اولویت ها را در سرمایه گذاری در بخش معدن در نظر گرفت تا به ارزش افزوده خوبی دست یافت.

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.