صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / “برج خاموشی” تفرش مسقف می‌شود
“برج خاموشی” تفرش مسقف می‌شود

“برج خاموشی” تفرش مسقف می‌شود

رئیس گروه حفظ و احیای محوطه‌های تاریخی استان مرکزی گفت: "برج خاموشی" مربوط به دوره ایلخانی در قلعه خلچان تفرش با اعتبار 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی مسقف می‌شود.

برج خاموشی در تفرش

به گزارش کسب و کار نیوز، اسماعیل شراهی در جمع خبرنگاران افزود: برج خاموشی قلعه خلچان در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این برج به صورت مدور در میان یک قلعه ساخته شده است. به غیر از نمونه برج‌های خاموشی متاخر دوره قاجار در یزد، کرمان و ری، برج خاموشی تپه قلعه خلچان تنها برج خاموشی کشف شده است. این دخمه تنها دخمه مسقف زرتشتیان در دوره اسلامی در ایران است. همچنین این برج خاموشی دوره ایلخانی خلا وجود دخمه های زرتشتیان بین دوره ساسانی تا قاجار را پر می کند.

وی افزود: شهروندان زرتشتی همزمان با دوره ایلخانی در منطقه تفرش شیعی احساس امنیت می‌کردند و به‌عنوان یک شهروند با حفظ تمامی حقوق شهروندی زندگی توام با آرامشی داشته‌اند و می توان حضور زرتشتیان به عنوان یک اقلیت مذهبی در یک منطقه شیعه نشین را حاصل روحیه مساوات، برابری و آزادی مذهبی مردمان شیعی منطقه تفرش و نشانی از مسالمت این دو گروه مذهبی دانست.  

رئیس گروه حفظ و احیای محوطه های تاریخی استان مرکزی در پایان گفت: در راستای حفاظت از این بنای تاریخی در برابر عوامل محیطی، این محوطه تاریخی  با اعتبار ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی مسقف می شود تا این میراث مهم تاریخی از آسیب دور بماند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.