محمد جواد عطرچیان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه لازمه رسیدن به کشورهای آسیای میانه عبور از مسیر ترکمنستان است، عنوان کرد: ترکمنستان سختگیری و محدودیتهایی اعمال میکند و از طرفی با توجه به اینکه ترکمنستان، کشور محصور در خشکی و همچنین بخشی از کالاهای ترکمنستان از طریق بندرعباس به این کشور توسط کامیونهای ایرانی و ترکمنی حمل میشود، بایستی ما هم در زمینه محدودیتها و سختگیریها اقدامات مشابهای انجام دهیم.
وی با بیان اینکه کشوری که در مرزهای ورودی خود محدودیتهایی به وجود میآورد بایستی مسیرش دور زده شود، افزود: ترکمنستان در مرزهای ورودی خود در کشور ما محدویتهایی برای کامیونهای ایرانی و غیرایرانی ایجاد کرده از این جهت کشوری که اعمال محدودیتها در مرزهای خود دارد بایستی دور زده شود.
دبیرانجمن صنفی شرکتهای حملونقل بین المللی ایران ادامه داد: برای دور زدن ترکمنستان دو مسیر وجود داشته لذا لازمه استفاده این مسیرها عملیاتی شدن توسط سازمانهای متولی است.
عطرچیان در خصوص استفاده از مسیر افغانستان، بیان کرد: مسیر افغانستان به جهت امنیت کم، مسیر مناسبی نیست مگر در حالتی که کامیونهای ایرانی اسکورت داشته باشند از این جهت بایستی با کشور افغانستان مذاکره جهت تامین امنیت کامیونهای ایرانی صورت گیرد. درست همانند زمانهای گذشته که کامیونهای ایرانی برای گذشت از چچن با تامین امنیت عبور میکردنند.
وی در خصوص مسیر دریایی جهت دور زدن کشور ترکمنستان، عنوان کرد: ظرفیتهای بسیار خوبی در بندرامیرآباد وجود دارد از این جهت بایستی مسیر مشخص دریایی و منتظم بین بنادر ایران و قزاقستان جهت حمل کامیونهای و کانتینرها تدوین شود. لذا لازمه این مسیر مذاکرات، همکاریها و کشتیهای کامیونبر است.
دبیرانجمن صنفی شرکتهای حملونقل بین المللی ایران با اشاره به اینکه بایستی مسیر کشور ترکمنستان را دور بزنیم، عنوان کرد: هرچند ممکن است مسیرهای جایگزین ترکمنستان گرانتر شود اما به جهت اعمال محدودیتها و عوارض این کشور صرفه بهتری دارد، لذا به جهت اعمال محدودیتها از سوی ترکمنستان از جمله عوارض مختلف در مرزهای ورودی خود بایستی مسیرهای دیگر جایگزین شود، از این جهت با حمایت دولت امیدواریم بخشی از این مشکلات کاهش پیدا کند.
عطرچیان عنوان کرد: به نظر میرسید اعمال محدویتهای مختلف از سوی ترکمنستان به جهت کمرنگ کردن دسترسی ایران به کشورهای آسیای میانه و جایگزینی خود در این مسیر است، در حالی که ترکمنستان به جهت لجستیک و حملونقل چنین توانایی ندارد، همچنین باتوجه به اینکه ترکمنستان، کشور محصور در خشکی بوده و ارتباطی با آبهای آزاد نداشته کشور ایران نیز میتواند محدویتهایی برای این کشور اعمال کند اما به جهت حسن همجواری چنین اقداماتی صورت نگرفته است.
انتهای پیام