صفحه اصلی / سرخط خبرها / چابهار، مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد
چابهار، مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد

چابهار، مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد

جلسه مشترك هماهنگي اجرايي نمودن توافقنامه ايران، هندوستان و افغانستان (موافقتنامه چابهار) با حضور معاونين وزراي امورخارجه سه كشور ایران، هند و افغانستان در کابل برگزار گردید.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر موقعیت و جایگاه منحصر به فرد بندر شهید بهشتی چابهار در کریدورهای بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کالا؛ ضمن تشریح قابلیتها و مزیتهای این بندر با اشاره به تکمیل زیرساختها و تامین تجهیزات، فرصتهای سرمایه گذاری بندر چابهار برای تجار افغانستان در زمینه واردات و صادرات کالای مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار را به تفصیل تشریح نمود.
به گزارش کسب و کار نیوز، مدیر کل بنادر و دریانوردی افزود: هزینه های حمل و نقل بعنوان عامل تعیین کننده در قیمت نهایی کالا است که در تصمیم صاحبان کالا در انتخاب کریدور و مسیر عبور کالا نقش تعیین کننده ای دارد.
آقایی خاطرنشان کرد: بندر چابهار مسیر دسترسی امن افغانستان به آب های آزاد با کمترین هزینه و کوتاهترین فاصله است و هدف نهایی موافقتنامه چابهار “ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان از طریق این بندر” در راستای اجرایی نمودن این موافقتنامه خواهد بود.
آقایی در ادامه گفت: بندر چابهار بعنوان نزدیکترین مسیر ترانزیتی برای صادرات معادن افغانستان، مبادلات تجاری هند با کشورهای CIS و تامین نیازهای وارداتی افغانستان (گندم، روغن، شکر، ماشین آلات …) است و پل ارتباطی ترانزیت کشورهای افغانستان، آسیای میانه، قفقاز با کشورهای هند، شرق آسیا، خاورمیانه و آفریقا است که حذف هزینه های متقابل تردد ناوگان در مرزهای ورودی و خروجی کشورها، ایجاد مناطق لجستیکی کالا و کانتینر در مرزهای مشترک و تدوین دستورالعمل مشترک ورود و خروج محصولات کشاورزی و نباتی توسط کشورها عامل تسهیل و تسریع ترانزیت و تحرک توسعه محور شرق و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری کشورهای امضاکننده خواهد بود.

وی افزود: امکان سرمایه گذاری تجار افغان در زمینه ترانزیت سنگ آهن و تولید محصولات زنجیره فولاد، ساخت سیلو و انبار نگهداری غلات مورد نیاز کشور افغانستان و احداث کارخانه های آرد، تصفیه شکر، ترانزیت سوخت و گاز مایع و ایجاد سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی از فرصتهای سرمایه گذاری تجار افغان در چابهار خواهد بود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه حذف روادید رانندگان ناوگان حمل و نقل زمینی، یکسان سازی اسناد حمل و نقل، بیمه و امور ارزی سه کشور و ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین سه کشور را بعنوان پیشنهادات کاربردی تسهیل ترانزیت و رونق اقتصادی کشور و منطقه در راستای اجرایی سازی موافقتنامه چابهار برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت این بندر از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن در سال و در صورت آماده بودن زیرساخت، قابلیت بهره برداری تا بیش از ۱۵ میلیون تن و همچنین ورود تجهیزات استراتژیک، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش انواع کشتیهای حامل کانتینر، کالای فله و مواد نفتی تبدیل شده است بطوریکه عملکرد ترانزیتی کالا نسبت به ۶ سال گذشته رشد داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

به گزارش کسب و کار نیوز، سهراب سهرابی افزود: هماهنگی های لازم با شرکت بازرگانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.