صفحه اصلی / استان ها / مازندران / ریزمیوه‌ها؛ خوشمزه و درآمدزا !
ریزمیوه‌ها؛ خوشمزه و درآمدزا !

ریزمیوه‌ها؛ خوشمزه و درآمدزا !

"ریزمیوه‌ها" با توجه به ویژگی کم آب بر بودن و تنوع پذیری و مقاومت بالا در برابر آفات می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت دوم در مازندران باشد.

ریزمیوه

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات کشور از بن بست اقتصادی، توجه به تولید ملی است، نگاهی به کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تولید از بخش کوچک را آغاز کردند. تولیداتی که با توسعه آن بخش کوچکی از نیاز ما را برآورده کند، اشتغالزایی کرده و ارزآوری کند کم نیست، یکی از این فرصت‌ها استفاده از محصولات کشاورزی است، یکی از تولیداتی که تاثیر مهمی بر توسعه سلامت و ارزآوری دارد، میوه‌های دانه ریز است.

به گزارش کسب و کار نیوز با اشاره به این‌که نخستین سمپوزیوم ملی در همدان  و دومین سمپوزیوم در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهارکرد: اهمیت برگزاری سمپوزیوم به خاطر یکی از محصولات  باارزش کشاورزی یعنی میوه‌های ریز است.

وی افزود: میوه‌هایی مانند کیوی، انگور و تمشک از جمله محصولاتی هستند که به دلایل مختلف بسیار مهم هستند، یکی از دلایل اهمیت آن تنوع پذیری بالای این میوه‌هاست، هم‌چنین ریزمیوه‌ها نسبت به آفات از مقاومت بالایی برخوردار بوده  و در این راستا می‌توان برای تولید برند سالم از این محصولات استفاده کرد.

رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران از جمله مزایای دیگر این محصولات را در  بی‌نیازی در به کارگیری نیروهای ماهر در فرایند کاشت، داشت و برداشت عنوان و خاطرنشان کرد: از آنجایی که  این محصولات در بحث مبارزه با آفات بسیار خوب عمل می‌کنند و میزبان آفت خاصی نمی‌شوند می‌توانند در بحث الگوسازی کاشت محصول بعدی در اولویت باشند و در کشت مجدد نیز در دستور کار قرار بگیرد.

پیردشتی به قابلیت دیگر ریز میوه‌ها اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های پنهان این میوه‌ها در سبد غذایی،  توسعه پایدار و بحث اشتغال فوق العاده مهم است؛ تمام میوه‌هایی که به صورت گروهی تولید شده و نیاز به قیم دارند، جزو ریز میوه‌ها تلقی می‌شوند.

وی در مورد میزان مصرف آب این میوه‌ها و آب بر بودن آنها نیز خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که  تمشک و از این دسته محصولات، بومی مازندران هستند،  نیاز اکولوژیکی آنها بسیار پایین است و مقاومت بسیار بالایی در شرایط محیطی دارند؛ به علاوه  نیازمند سم خاص، آبیاری و  نگهداری ویژه‌ای نیستند.

رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید کرد: برای  توسعه الگوی کشت در استان، این دست محصولات بومی بسیار کارآمد است؛ هم‌چنین می‌تواند با کشت در اراضی شیبدار و کم بازده جایگزین مناسبی برای سایر محصولات غیر بومی باشد.

پیردشتی گفت: باید به سمت تحقیقات این محصولات برویم؛ اگر تمشکی داریم که به شکل بومی است باید جمع آوری آن انجام و اصلاح نباتی آن به صورت رقم‌های بی‌خار در دستور کار قرار گیرد و این رقم‌هایی که توسعه بالایی دارند به جای رقم‌های بومی پرورش یابند.

وی هم‌چنین تصریح کرد: می‌توان با برند سازی این محصولات یک وجه اقتصادی مطلوب برای آن در نظرگرفت و حتی به صادرات آن فکر کرد، کشور روسیه پتانسیل بالایی برای صادرات این محصولات دارد، گرفتن بازارهای رقابتی کشورهای همسایه  برای ما می‌تواند حائز اهمیت باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری  با اشاره به این‌که در مازندران سطح کشت این محصولات بسیار پایین است اما ظرفیت‌های زیادی برای پرورش این نوع میوه‌ها وجود دارد، گفت: در شرق مازندران با توجه به کمبود آب می‌توان به کشت این محصولات اقدام کرد.

پیردشتی در مورد نقش اتاق فکر در این زمینه نیز گفت:  اتاق فکر نیز در این راستا با بررسی راهکارهای موجود و ارایه آن یه استانداری نقش اساسی در ترویج و شناسایی محصولات کشاورزی و توسعه اقتصادی استان ایفا می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.