صفحه اصلی / استان ها / چهارمحال و بختیاری / مدارس عشایر کوچ‌رو در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۸ کانکس هستند
مدارس عشایر کوچ‌رو در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۸ کانکس هستند

رئیس آموزش و پرورش عشایر استان:

مدارس عشایر کوچ‌رو در چهارمحال و بختیاری نیازمند ۸ کانکس هستند

رئیس آموزش و پرورش عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: از 12 مدرسه عشایر کوچ‌رو استان، تعداد چهار مدرسه در کانکس و مابقی در چادر برگزار می‌شود که نیازمند حمایت متولیان امر و خیرین به منظور تامین هشت کانکس برای مدارسی هستیم که در چادر برگزار می‌شوند.

کانکس

حاتم خالدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود ۷۲۴۰ دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری استان در سال گذشته، اظهار کرد: ۱۰۲۷ نوآموز پیش دبستانی نیز در سال گذشته وارد مدارس عشایری استان شدند که در سال تحصیلی جدید نیز همین تعداد نوآموز وارد مقطع ابتدایی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰۰ نوآموز پیش دبستانی نیز برای پایه اول ابتدایی سنجش شدند، افزود: برخی دانش‌آموزان نیز در شهرهای دیگری سنجش شدند و مهرماه در مدارس عشایری استان ثبت‌نام خواهند کرد.
خالدی تصریح کرد: سومین سال پیاپی است که سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در مدارس عشایری استان به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش عشایر استان دارای ۶۳۵ نیرو است، اضافه کرد: سازماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی ۹۸_۹۷ صورت گرفته است.
خالدی تاکید کرد: بیش از ۴۰ درصد معلمان آموزش و پرورش عشایر استان غیربومی هستند که بالغ بر ۹۰ درصد آنان در محل خدمت خود بیتوته می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه کتب درسی در دوره ابتدایی نیز توزیع شده است، اظهار کرد: ۳۹ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات آموزش و پرورش برای تهیه کتب درسی دانش‌آموزان بی‌سرپرست،بدسرپرست و بی‌بضاعت جذب و در سطح مدارس عشایری استان برحسب نیاز توزیع شده است.
خالدی با بیان اینکه در منطقه سردشت و دودراء شهرستان لردگان در مدارس عشایری استان به دلیل کمبود بارش‌ها، کمبود آب و خشکسالی موجود با تانکر آبرسانی می‌شود، تاکید کرد: آبرسانی با تانکر به صورت رایگان انجام می‌شود اما گاهی با تاخیر همراه است.
وی با اشاره به مشکل کمبود آب در مدارس این مناطق و اینکه بیش از ۱۷۰ دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی در این مناطق تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: انتظار این است به ویژه در مدارس شبانه‌روزی یک تانکر برای آبرسانی اختصاص داده شود.
خالدی گفت: اکنون موضوع آبرسانی به این مناطق توسط متولیان امر در حال انجام است اما انتظار داریم سرعت‌دهی در انجام این مهم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: حدود سه تا چهار سال است آبرسانی به مدارس این مناطق، با تانکر صورت می‌گیرد اما تعداد تانکرها کم است و این امر موجب تاخیر در آبرسانی شده است.
خالدی اظهار کرد: آموزش و پرورش عشایر ۱۴ فضای آموزشی در مناطق اوره‌بارز، سردشت، پشت کوه میلاس، دودراء در شهرستان لردگان و منطقه مشایخ شهرستان کیار نیاز دارد و تعدادی از مدارس نیز به تخریب و بازسازی نیاز دارند.
وی با اشاره به وجود چهار مدرسه شبانه‌روزی در مناطق عشایری استان، تصریح کرد: از این تعداد دو مدرسه در منطقه مشایخ شهرستان کیار و دو مدرسه نیز در شهرستان لردگان است.
خالدی تصریح کرد: سه تا از مدارس شبانه‌روزی استان دخترانه و یک مورد پسرانه است که در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول فعالیت هستند و سال تحصیلی گذشته ۶۹۰ دانش‌آموز در این مدارس تحصیل کردند و در حدود همین تعداد نیز در سال تحصیلی جدید دانش‌آموز خواهند داشت.
وی ادامه داد: براساس نیاز سنجی انجام شده نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین تجهیزات آموزشی برای مدارس عشایری استان همانند موکت، دستگاه کپی و چاپگر و … جذب و برای سال تحصیلی ۹۸_۹۷ خریداری و توزیع شد.
خالدی با تاکید بر اینکه تجهیزات در مدارس عشایری استان کافی نیست، اظهار کرد: این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است.
وی در خصوص شاداب سازی مدارس گفت: رنگ‌آمیزی و تعمیرات برخی مدارس عشایری استان در حال انجام است که تحقق این امر برای مابقی مدارس نیازمند تخصیص اعتبار است.
خالدی خاطرنشان کرد: اکنون شش مدرسه در حال احداث در مناطق عشایری استان داریم که از این تعداد دو مورد در منطقه مشایخ شهرستان کیار در مهرماه سال جاری افتتاح خواهند شد و دو مورد دیگر نیز در طول سال تحصیلی به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی با اشاره به وجود ۱۲ مدرسه برای عشایر کوچ‌رو استان، گفت: از این تعداد چهار مدرسه در کانکس و مابقی در چادر برگزار می‌شود که نیازمند حمایت متولیان امر و خیرین به منظور تامین هشت کانکس برای مدارسی هستیم که در چادر برگزار می‌شوند.
رئیس آموزش و پرورش عشایر استان خاطرنشان کرد: مدارس کوچ‌رو سیار بوده و نیازمند ۱۲ پنل خورشیدی هستند تا معلمی که شب در این مدارس بیتوته می‌کند برای روشنایی در شب با مشکل مواجه نشود و در درس کار و فناوری نیز که نیازمند استفاده از لپ‌تاپ است، بتوان این لپ‌تاپ را شارژ کرد تا در کلاس درس مورد استفاده قرار گیرد.
خالدی بیان کرد: از ۶۳۵ نیروی سازماندهی شده در مدارس عشایری استان، ۱۵ نیروی انسانی نیز برای تدریس در مدارس کوچ‌رو سازماندهی شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چهارمحال و بختیاری

نظارت بر فعالیت واحدهای پذیرایی بین‌راهی افزایش می‌یابد

به‌گزارش کسب و کار نیوز به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.