صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شبکه های آب و برق در کشور هوشمندسازی می شود
شبکه های آب و برق در کشور هوشمندسازی می شود

شبکه های آب و برق در کشور هوشمندسازی می شود

وزیر ارتباطات از برنامه مشترک با وزارت نیرو برای هوشمندسازی شبکه های آب و برق در کشور خبر داد و گفت: به کسب وکارهای حوزه تحول دیجیتال در بخش آب و برق، تسهیلات می دهیم.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی در همایش امضای سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری های نوین اطلاعات میان وزارتخانه های ارتباطات و نیرو با اشاره به اینکه منابع سنتی مانند نفت، معادن و ذخایر زیرزمینی در اقتصاد دنیا در حال افول است، گفت: رشد اقتصاد دنیا با بهره وری امکان‌پذیر است و بهره‌وری نیز با ابزار فناوری اطلاعات تجلی پیدا می کند.

انقلاب صنعتی چهارم در حال وقوع است
وی با اشاره به تاثیر شگرف فناوری اطلاعات در صنایع مختلف و با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در حال وقوع است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای عالی فضای مجازی به این نکته اشاره کردند که آینده به‌گونه‌ای رقم می خورد که مدیریت تحولات شهرهای ما در شهرها یا در کشورهای دیگر به وسیله شرکتها انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحول دیجیتال را تحولی تاثیرگذار عنوان کرد و گفت:
امروز داده های مصرف انرژی و آب در دنیا توسط دستگاه‌های امنیتی جمع آوری و پردازش شده و برای اهداف اقتصادی استفاده می شود. در این راستا بنابر دستور رئیس جمهور و تعیین تکلیف هیات دولت، وزارت ارتباطات مسئولیت سند تحول دیجیتال کشور و برنامه ریزی برای اقتصاد دیجیتال را برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه تحول در اقتصاد دیجیتال اتفاقی است که در ۱۰ سال آینده رخ می دهد افزود:
نباید مانند کسانی که در سال های گذشته مسئولیت داشتند و درباره موضوع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کاهلی کردند، زمان را از دست داده و در چند سال آینده شاهد عقب افتادگی در این حوزه باشیم.

اقدام مشترک میان وزارت ارتباطات و نیرو برای هوشمندسازی شبکه های آب و برق در کشور
جهرمی با اشاره به سند اقدام مشترک میان وزارت ارتباطات و نیرو برای هوشمندسازی شبکه های آب و برق در کشور، افزایش بهره وری در کنار توسعه اشتغال در کشور و ایجاد بازار برای کسب و کارهای نوپا را از جمله اهداف این همکاری مشترک برشمرد.

با بیان لزوم تعیین و تبیین مدل اقتصادی تحول دیجیتال در حوزه آب و برق
به طور مثال در هوشمندسازی کنتورها نمی توانیم به کاربر نهایی الزام کنیم که هزینه هوشمندسازی را بپردازد، بلکه باید نحوه تخصیص اعتبار آن استخراج و برای انجام آن مدل اقتصادی تعریف شود.

وزیر ارتباطات با توصیه به اینکه بهتر است وزارت نیرو از تصدی گری در این حوزه خارج شود و فقط استانداردسازی کند، افزود: داده های این حوزه را آزاد کنیم تا بخش خصوصی بتواند از آنها استفاده کند و از منابع حاصل از صرفه جویی در این حوزه برای تقویت فعالان این بخش استفاده شود. از سوی دیگر آمادگی داریم تا از منابع پست بانک ایران به عنوان بانک عامل وزارت ارتباطات برای حمایت از شرکت هایی که در حوزه تحول دیجیتال در بخش آب و برق فعالیت می کنند، استفاده کنیم.

وی به مصرف بالای آب در کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود:
تفاهم نامه ای نیز در این حوزه با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده که بر اساس پیش بینی ها با هوشمند سازی آبیاری کشاورزی تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود که رقم بسیار مناسبی در این حوزه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.