صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / دوومیدانی ایران بهتر از اینچئون، ضعیف‌تر از گوانگجو
دوومیدانی ایران بهتر از اینچئون، ضعیف‌تر از گوانگجو

بررسی عملکرد دوومیدانی‌کاران در بازی‌های آسیایی

دوومیدانی ایران بهتر از اینچئون، ضعیف‌تر از گوانگجو

دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی با ۱۲ ورزشکار به دو مدال طلا و یک مدال نقره رسید که نسبت به دوره قبل نتیجه بهتری بود اما در بخش بانوان مدالی بدست نیامد.

حسین کیهانی

به گزارش کسب و کار نیوز، دوومیدانی‌ ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی به سه مدال رسید. فدراسیون دوومیدانی ایران بهترین‌های این رشته را راهی جاکارتا کرد و حداقل نتیجه را کسب سه مدال پیش بینی کرده بود.  هر چند کسب این سه مدال سبب شد که وعده فدراسیون در مورد پیش‌بینی مدال‌ها محقق شود اما نباید از ناکامی در برخی از ماده‌ها در جاکارتا غافل ماند.

تیم ملی دوومیدانی ایران با ۱۲ ورزشکار عازم بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ شد که حسین کیهانی و احسان حدادی  به مدال طلا و امیر مرادی به مدال نقره رسیدند، اما برخی از ورزشکاران نتوانستند انتظارات لازم را برآورده کنند. مصدومیت، پرتاب خطا و یا رکورد ضعیف برخی از دوومیدانی‌کاران سبب شد که آن‌ها در مرحله مقدماتی متوقف شوند و عملکرد نه چندان خوبی را در جاکارتا از خود به جای بگذارند.

دوومیدانی کاران ایران هرچند در بازی‌های آسیایی اندونزی  تعداد مدال بیشتری نسبت به اینچئون کسب کردند اما تعداد مدال های این دوره نسبت به گوانگژو کمتر بود. ایران در بازی های آسیایی  ۲۰۱۴، موفق به کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ نیز موفق به کسب سه مدال طلا و دو نقره شده بود.

در این دوره از بازی های آسیاییفدراسیون دوومیدانی از ابتدا ۱۶ سهمیه از کمیته ملی المپیک گرفته بود اما به دلیل رکوردهای پایین برخی از ورزشکارانش به ۱۲ نماینده در جاکارتا بسنده کرد. فدراسیون دوومیدانی در ابتدا برای انتخاب ملی‌پوشان برای حضور در بازی‌های آسیایی رکورد ورودی گذاشت که در نهایت تنها چهار نفر توانستند به این حد نصاب برسند. شاهین مهردلان در پرتاب وزنه، حسن تفتیان در ماده ۱۰۰ متر، احسان حدادی در پرتاب دیسک و حسین کیهانی در ۳۰۰۰ متر با مانع تنها ورزشکارانی بودند که به حدنصاب لازم رسیده بودند. اعضای سازمان تیم‌های ملی در نهایت برای اعزام ۱۲ ملی پوش تصمیم گرفتند.

در ادامه عملکرد دوومیدانی کاران ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را می خوانید.
 

* پایان زودهنگام دوهای ۴۰۰ متر برای دوندگان ایران

علی خدیور اولین دوومیدانی کار ایران بود که در خط استارت دوی ۴۰۰ متر ایستاد. او تنها ۵۰ متر دوید و متوقف شد تا دوومیدانی ایران شروع خوبی در بازی های آسیایی نداشته باشد. خدیور با توجه به آنچه که اعلام شد از ناحیه پا مصدوم شد و به کار خود در بازی‌های آسیایی پایان داد. البته خدیور نتوانسته بود رکورد ورودی بازی‌ها را ثبت کند و در آخرین مرحله مسابقات قهرمانی کشور مشهد با رکورد ۴۸.۳۵ در این ماده در رده پنجم ایستاده بود.

در دوی ۴۰۰ متر با مانع نیز رضا ملک‌پور، قهرمان و رکورد دار دو و میدانی ایران در مرحله نخست متوقف شد. جوان ترین ورزشکار تیم ملی در بازی‌های آسیایی در مرحله مقدماتی با رکورد ۵۰.۹۹ در دسته خودش پنجم شد و از دور رقابت ها کنار رفت. از سوی فدراسیون حدنصاب حضور در بازی‌های آسیایی برای این ماده ۵۰.۲۰ تعیین شده بود که رضا مقدم در مسابقات قهرمانی کشور مشهد رکورد ۵۰.۹۲ را ثبت کرده بود.

* ۳ پرتابگر و تنها ۳ پرتاب صحیح

 پرتاب وزنه دومین ماده ای بود که ورزشکاران ایران در آن رقابت کردند. شاهین مهردلان که توانسته بود با رکورد ۱۹٫۹۵ در مرحله فینال لیگ طلایی و با رکورد ۱۹٫۹۲ در رقابت های قهرمانی کشور مشهد، حدنصاب لازم برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را کسب کند با سه پرتاب خطا در مرحله اول این ماده متوقف شد و به کار خود پایان داد. علی ثمری اما با دو پرتاب صحیح و با رکورد ۱۸.۲۱در رده هفتم بازی‌ها ایستاد. ثمری در حالی به جاکارتا اعزام شد که نتوانسته بود حدنصاب بازی‌های آسیایی را بدست آورد. او حتی در مرحله نهایی لیگ طلایی دوومیدانی ایران که با هدف انتخاب ورزشکاران برتر برای بازی‌های آسیایی برگزار شد، با رکورد ۱۸.۳۵ در رده ششم و آخر ایستاده بود. ثمری در بازی های آسیایی نتوانست رکورد خود در بازی‌های آسیایی را تکرار کند.

در ماده پرتاب چکش هم رضا مقدم از مجموع سه پرتاب در مرحله اول تنها یک پرتاب صحیح به طول ۶۴.۶۹ متر داشت و نتوانست در جمع برترین‌ها رقابت کند. او در نهایت در رده نهم ایستاد.

* حضور حسن تفتیان در دو ماده بدون مدال

حسن تفتیان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در دو ماده ۱۰۰ و ۲۰۰ متر رقابت کرد اما به مدال نرسید. او در حالی دستش از مدال کوتاه ماند که همه مسئولان و کارشناسان فدراسیون دوومیدانی او را یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال در بازی های آسیایی می دانستند. او تمرینات خود را از آذر ماه با مربی فرانسوی و در خارج از کشور آغاز کرده بود. او در فصل جدید عملکرد خوبی از جمله قهرمانی و نایب قهرمانی در لیگ الماس را بدست آورد. او حتی رکورد ملی ایران در ماده ۱۰۰ متر را در لیگ الماس پاریس با رکورد ۱۰.۰۳ شکسته بود، اما نتوانست در جاکارتا به مقامی بهتر از ششمی برسد.

تفتیان در مرحله مقدماتی دوی ۱۰۰ متر با رکورد ۱۰.۳۵ در رده چهارم دسته خود ایستاد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت، در مرحله نیمه نهایی نیز با رکورد ۱۰.۱۷ در رده سوم  دسته خود قرار گرفت و به فینال رسید. تفتیان در فینال با رکورد ۱۰.۱۹ در رده ششم ایستاد و دستش از مدال کوتاه ماند. او در مرحله مقدماتی ماده ۲۰۰ متر نیز با رکورد ۲۱.۲۵ در رده سوم دسته خود ایستاده بود و به مرحله نیمه نهایی راه یافته بود. او در نیمه نهایی با رکورد ۲۱.۴۷  بین هفت نفر در رده آخر دسته اول قرار گرفت و به فینال نرسید.

* کسب اولین طلای دوی ۳ هزارمتر با مانع بازی های آسیایی

اولین مدال آور کاروان دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی حسین کیهانی بود. او نخستین مدال طلای سه هزارمتربامانع بازی‌های آسیایی را کسب کرد و تاریخ ساز شد. کیهانی در حالی در دوی ۳ هزارمتر با مانع تاریخ سازی و رکوردشکنی کرد که هیچ کس حتی خودش انتظار کسب مدال طلای این ماده را نداشت. او بعد از ۲۰ سال توانست مدال نقره ایران در ماده سه هزار متر بازی‌های آسیایی را به رنگ طلا تغییر دهد. این مدال حسین کیهانی در حالی بدست آمد که با کمترین امکانات در ایران و در کنار مربی ایرانی‌اش سجاد مرادی تمرین کرده بود.

البته حسین کیهانی در دوی ۵ هزار متر بازی‌های آسیایی نیز رقابت کرد و به مقام چهارمی رسید. این اولین مسابقه رسمی کیهانی در این ماده بود.  

* مرادی تنها مرد نقره ای ایران در جاکارتا

امیر مرادی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در دو ماده ۱۵۰۰ متر و ۸۰۰ متر شرکت کرد و توانست موفق به کسب تنها مدال نقره دوومیدانی ایران در باری‌های آسیایی شود. مرادی در مرحله فینال دوی ۸۰۰ متر با رکورد ۱:۴۶.۵۵ و با اختلاف بسیار کم با نفرات برتر، در رده چهارم ایستاد. او هرچند در این ماده به مدال نرسید ولی توانست رکورد شخصی خود را ارتقا دهد. مرادی اما در فینال ماده ۱۵۰۰ متر با رکورد ۳:۴۵.۶۲  در رده دوم ایستاد و مدال نقره را بر گردن انداخت. امیر مرادی در کنار برادرش و حسین کیهانی در ایران و با کمترین امکانات تمرین کرده بود و توانست در این دوره از بازی ها عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد.

* حدادی به چهارمین طلای پرتاب دیسک بازی های آسیایی رسید

احسان حدادی نایب قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن در بازی های آسیایی با پرتابی به طول ۶۵.۷۱  در رده نخست قرار گرفت و مدال طلای این ماده  را بر گردن انداخت. حدادی در بازی های آسیایی ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴  نیز به مدال طلای پرتاب دیسک رسیده بود. این چهارمین مدال طلای او در چهار دوره بازی های آسیایی بود. حدادی با این مدال به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ ایران در ادوار بازیهای آسیایی تبدیل شد. فدراسیون بعد از برطرف شدن آسیب حدادی دوباره شرایط کافی را برای این پرتابگر آماده کرد و با مربی آمریکایی قرارداد بست. تمرینات حدادی با مربی امریکایی اش از اوایل بهمن ماه در ایران و در جزیره کیش آغاز شد و بعد یک هفته تمرینات در امریکا از سر گرفته شد. فدراسیون هزینه زیادی انجام داد تا حدادی بتواند دوباره به اوج برگردد.

بهنام شیری دیگر نماینده ایران در این ماده بود که با رکورد ۵۸.۰۹ در رده چهارم ایستاد. او در مرحله دوم لیگ طلایی دومیدانی با رکورد ۵۷.۲۹ در رده سوم پرتاب دیسک ایستاده بود.

* دختران دوومیدانی ایران در جاکارتا بدون مدال

الهام کاکلی تنها دونده دختران ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بود که در مرحله نخست دوی ۲۰۰ متر زنان با رکورد ۲۵.۱۲ و قرار گیری در رده پنجم دسته اول از صعود به نیمه نهایی بازماند. در حالی که هدف گذاری فدراسیون برای کاکلی حضور او در فینال دوی ۲۰۰ متر بود اما او نتوانست انتظار فدراسیون را برآورده کند و در مرحله مقدماتی متوقف شد. سپیده توکلی هم تنها دختر پرنده ایران بود که در پرش ارتفاع رقابت کرد و با عبور از مانع ۱۷۵ متر در رده هفتم ایستاد. در حالی که رکورد شخصی توکلی ۱.۸۴  است اما او نتوانست در این بازی ها از مانع ۱.۸۰ متری عبور کند.

البته دختران دوومیدانی ایران نتوانسته بودند حدنصاب لازم برای حضور در بازی های آسیایی را به ثبت برسانند اما فدراسیون دوومیدانی توکلی (رنک پنجم آسیا) و کاکلی (رنک هفدهم آسیا) را از میان پنج دختری که شانس حضور در بازی های آسیایی داشتند انتخاب کرد. در دوره قبلی بازی های آسیایی دوومیدانی ایران در بخش زنان صاحب مدال شده بود اما دختران دوومدانی ایران در این دوره بدون مدال ماندند.

* مقایسه عملکرد دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و دو دوره قبل

دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی تعداد مدال بیشتری نسبت به اینچئون کسب کرد اما تعداد مدال های این دوره نسبت به گوانگژو کمتر است. ایران در بازی های آسیایی  ۲۰۱۴، موفق به کسب یک مدال طلا و یک مدال نقره و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ نیز به سه مدال طلا و دو نقره رسیده بود.

تعداد دوومیدانی‌کاران ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا نسبت به سه دوره قبل کمتر بود. دوومیدانی ایران در این دوره از رقابت ها ۱۲ نماینده (۱۰ مرد و ۲ زن) داشت. اما تعداد نماینده های ایران در بازی های آسیایی اینچئون ۲۱ نفر (۱۸ مرد و ۳ زن)، بازی های آسیایی گوانگجو ۱۸ نفر (۱۴ مرد و ۴ زن) و بازی های آسیایی دوحه ۱۴ نفر (۱۱ مرد و ۳ زن) بود.

ادوار بازی های آسیایی تعداد ورزشکاران طلا نقره برنز
۲۰۱۸ اندونزی ۱۲ ورزشکار( ۱۰ مرد و ۲ زن) احسان حدادی در پرتاب دیسک

حسین کیهانی در ۳ هزارمتربامانع

امیر مرادی در دوی ۱۵۰۰ متر ———
۲۰۱۴ اینچئون ۲۱ ورزشکار (۱۸ مرد و ۳ زن) احسان حدادی در پرتاب دیسک لیلا رجبی- پرتاب وزنه ——–
۲۰۱۰ گوانگجو ۱۸ ورزشکار (۱۴ مرد و ۴ زن) احسان حدادی در پرتاب دیسک

سجاد مرادی در ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر

محمد صمیمی – پرتاب دیسک

کاوه موسوی- پرتاب چکش

——–
۲۰۰۶ دوحه ۱۴ ورزشکار (۱۱ مرد و ۳ زن) احسان حدادی- پرتاب دیسک

————

احسان مهاجرشجاعی- ۸۰۰متر

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.