یادداشت
تبلیغات یکی از متغیرهای آمیخته ترفیع یا به عبارت دیگر آمیخته ارتباطات بازاریابی است. در نظریههای بازاریابی بعد از اینکه محصول برابر با نیاز مشتری تولید، قیمت مناسبی برای آن انتخاب و از طریق کانالهای توزیع و پخش به بازار عرضه شد باید با ابزارهای ارتباطی مناسب نسبت به معرفی حرفهای آن اقدام شود. ابزار مهم ارتباط شرکت با بازار در بازار مصرفکننده نهایی یا محصولاتی که برای مصرف خانوادهها عرضه میشود مانند مواد غذایی، شویندهها، البسه، لوازم خانگی و… ویژه تبلیغات است. البته باید توجه کرد که تبلیغات حلکننده همه مشکلات شرکتها و کسبوکارها نخواهد بود و در هر شرایطی موجب افزایش فروش نخواهد شد. به عبارت دیگر مشکل عدم فروش محصول در بازار میتواند عدم آگاهی مصرفکننده باشد. کسب و کارها برای اینکه با رقبای خود هم به رقابت بپردازند نیاز به ترغیب مشتریها خواهند داشت یا حتی برای برندهای بزرگ و جا افتاده هم نیاز به تبلیغات برای یادآوری نیاز مشتری و بازار ضروری است و آنها هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. به عبارت دیگر هدف تبلیغات، اطلاعرسانی، ترغیب و به یادآوری است. اگر مشکل عدم فروش محصول در نتیجه عوامل دیگر مانند کیفیت پایین، مشکل کانال توزیع و پخش، صنعت جذاب و سایر عوامل باشد، تبلیغات نمیتواند نتیجه مناسبی را برای افزایش فروش به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر ابتدا باید با استفاده از تحقیقات بازار مشکل سازمان شناسایی شود. در ادامه اگر مشخص شد که مشکل عدم فروش در تبلیغات است کسب و کارها میتوانند با خلاقیت، تبلیغات مناسب را عرضه کنند. البته امروز از کلیه عناصر ارتباطات بازاریابی مانند نیروهای فروش، روابطعمومی بازاریابی، چاشنیهای فروش، بازاریابی مستقیم و عناصر جدیدی مانند بازاریابی محتوایی، شواهد فیزیکی، بستهبندی ویژه تحت عنوان ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای اثرگذاری در مشتریان و افزایش فروش استفاده میشود.