سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / آغاز طرح رتبه‌بندی کارخانجات صنایع غذایی
آغاز طرح رتبه‌بندی کارخانجات صنایع غذایی

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اعلام کرد

آغاز طرح رتبه‌بندی کارخانجات صنایع غذایی

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از آغاز طرح رتبه‌بندی کارخانجات صنایع غذایی خبر داد و گفت: بر اساس این طرح میزان نظارت در کارخانه‌هایی که در سطوح پایین‌تر رتبه‌بندی قرار دارند، افزایش می‌یابد.

سازمان غذا و دارو

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر وحید مفید در چهاردهمین گردهمایی روسای آزمایشگاه های کنترل غذا و داروی سراسر کشور با اشاره به برنامه‌های اداره کل غذا سازمان غذا و دارو اظهار کرد: نظارت بر محصولات غذایی از مزرعه تا سفره، موضوع محصولات تراریخته و کنترل آن، باقیمانده سموم در محصولات و نظارت بر فراورده های خام دامی بر عهده اداره غذا سازمان غذا و دارو گذاشته شده است.

وی با اشاره به لزوم توجه به حوزه شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک در مورد محصولات سلامت محور عنوان کرد: در حوزه ارزیابی ریسک با همکاری بخش درمان وزارت بهداشت همکاری‌هایی برای ایجاد مرکز بیماری‌های ناشی از غذا آغاز شده است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه FDA آمریکا آماری در مورد بیماری‌های ناشی از غذا را در اختیار دارد، توضیح داد: بر اساس آمار منتشر شده این سازمان ۵ هزار نفر در اثر بیماری‌های ناشی از غذا در آمریکا فوت کرده‌اند،  در حالیکه ما تاکنون آمار منسجمی که بتوان بر مبنای آن در حوزه غذا برنامه‌ریزی و نظارت کرد، در اختیار نداریم.

بنابر اعلام وبدا، وی از آغاز طرح رتبه بندی کارخانه های صنایع غذایی نیز خبر داد و گفت: طبق این طرح کارخانه‌هایی که در رتبه بندی (گرید A) هستند، نیاز به نظارت محدودتری دارند؛ چراکه به برند تبدیل شده و از آزمایشگاه‌ها و کارشناسان زبده‌ای برخوردار هستند و در شرایط خوبی قرار دارند؛ در این شرایط می‌توانیم نظارت‌ها را در کارخانه‌هایی که در گرید پایین‌تر قرار دارند، افزایش دهیم.

 به گفته وی، ضوابط این طرح در حال تدوین است و دسترسی به امکانات آزمایشگاهی به عنوان امتیاز مثبت در رتبه بندی حساب خواهد شد. بنابراین می‌توان بر حدود ۱۳ هزار کارخانه تولید مواد غذایی که تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند به صورت هدفمند نظارت بهتری کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

۳ کلان برنامه وزارت بهداشت در ۱۴۰۳ / تقویت مراکز درمانی در مناطق کم‌برخوردار

به گزارش کسب و کار نیوز ، دکتر بهرام عین اللهی در نشست هیأت رییسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.