صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان
ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان

والی ولایت هرات مطرح کرد

ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و افغانستان

والی ولایت هرات افغانستان گفت: با توجه به شرایط موجود، ما نیازمند گسترش همکاری‌های اقتصادی وتجاری میان دو کشورایران و افغانستان هستیم که این امر بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود.

پرچم افغانستان

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد آصف رحیمی  در نشست مدیران و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی با والی هرات و هیات همراه در ساختمان شهدای دولت استانداری اظهار کرد: امیدواریم توسعه همکاری افغانستان و ایران در بخش‌های فرهنگی، تجاری، ترانزیتی و… صورت گیرد. این سفر در شرایطی انجام شده که دیدار رهبران کمیته‌ها در حوزه ترانزیت، فرهنگی و مهاجران  در فضای کاملا دوستانه صورت گرفته که موفقیت‌هایی نیز در این چندین سال اخیر به همراه داشته است.

وی ادامه داد: روابط دو ملت ناشی از مشترکات دینی، زبانی و تاریخی است و با گذشت هرسال صمیمی‌تر می‌شود. راهبرد احترام متقابل به منافع کشورهای همسایه از جمله سیاست‌های خارجی در سطح کشور و منطقه نیز بازتاب داشته است.

والی ولایت هرات افغانستان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، ما نیازمند گسترش همکاری‌های اقتصادی وتجاری میان دو کشور هستیم که این امر بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود به طوری که طرفین به بنای آن استوار هستند.

رحیمی  در خصوص اهمیت تحکیم روابط و تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران عنوان کرد: همواره بایستی راهکارهایی در جهت رفع موانع گسترش در سیاست‌ها و تعاملات دو کشور صورت گیرد و این در حالی است که  تاکنون نیز در حوزه‌هایی اعم از اقتصادی، علمی، تجاری و فرهنگی همکاری های قابل توجهی به ویژه در سال‌های اخیرانجام شده که باید تداوم یابد.

وی با اشاره به وضعیت راه‌آهن خواف- هرات تصریح کرد: اقدامات مورد نیاز در راستای  تکمیل خط راه آهن خواف- هرات نیزصورت گرفته است به طوری که با توجه به اهمیت این امر برای دولت افغانستان، اعتبار لازم برای تکمیل کوپه چهارم آن که حدود ۶۵ میلیون یورو بوده صورت گرفت. همچنین امنیت این مسیر با ۴۵۰ نیروی امنیتی تامین شده است.

والی ولایت هرات افغانستان با اشاره به اقدامات  حوزه  بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: همواره جراحی‌های پیشرفته‌ای با همکاری پزشکان متخصص ایرانی در ولایت هرات انجام می شود که از جمله این عمل‌های پیشرفته می‌توان به عمل پیوند کلیه اشاره کرد که برای نخستین بار در این منطقه بود؛ در حقیقت ما خواهان افزایش و گسترش اینگونه همکاری‌ها هستیم.

رحیمی با اشاره به معضل قاچاق مواد مخدر و انسان در  افغانستان اظهار کرد: مواد مخدر و قاچاق انسان از مهمترین معضلات افغانستان است؛ عوامل اصلی این معضل، گروه های تروریستی و مافیایی هستند. در این راستا مبارزات جدی در دستور کار قرار گرفته است. طی یک سال گذشته اقداماتی در خصوص مقابله با قاچاق مواد مخدر و انسان صورت گرفته به طوری که ۶۰۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف و معدوم شده است.

وی در خصوص خشکسالی‌های اخیر در منطقه تصریح کرد: این شرایط زندگی میلیون ها نفر در افغانستان را در حالت بحران قرار داده است به طوری که شرایط دشواری را  برای کشاورزان و دامداران ما به وجود آورده است. همچنین روند ذخیره سازی آب در سد سلما نیز با مشکل جدی مواجه شده است.

والی ولایت هرات افغانستان با بیان اینکه در موافقت نامه مربوط به مذاکرات کمیته آب میان دو کشور بر اجرای کامل معاهده هیرمند تاکید شده، خاطرنشان کرد: همچنین مطالعات مدیریتی در خصوص مساله جامع آب در هریررود و مرز دو کشور نیز صورت خواهد گرفت.

رحیمی با تاکید بر اینکه بخش عمده  برق هرات از طریق خراسان رضوی تامین می شود، عنوان کرد: ما خواهان این هستیم که برق در فصول مختلف کمتر قطع شود.

انتهای پیام

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.