صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / اکثر موارد زایمان در منزل مربوط به اتباع خارجی است
اکثر موارد زایمان در منزل مربوط به اتباع خارجی است

معاون علوم پزشکی اراک:

اکثر موارد زایمان در منزل مربوط به اتباع خارجی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تعداد زایمان در منزل در استان که قبلا نزدیک به صفر بود، در سال گذشته به 20 مورد رسید و اکثر موارد آن مربوط به اتباع خارجی بوده است.

نوزاد

به گزارش کسب و کار نیوز، جواد نظری در چهل و هفتمین جلسه کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به مقایسه درصد بارداری های برنامه ریزی شده در سال های ۹۵ و ۹۶ در بخش دولتی گفت: میزان بارداری ۵ درصد در استان افزایش یافته و بعد از اجرای طرح تحول سلامت وضعیت استان در این بخش نسبت به گذشته بهتر شده است .

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم درصد بارداری را در استان افزایش دهیم، ایجاد کلاس های آمادگی برای زایمان در اولویت قرار گرفت، به طوری که در سطح ۹ شهرستان استان طی دو سال گذشته ۱۵ کلاس برگزار شده است.مادران از هفته ۲۰ بارداری با هدف ترویج زایمان طبیعی به این کلاس ها دعوت می شوند که ترغیب به زایمان طبیعی شوند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: پیگیری های فعال مراقبین سلامت بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید در کلیه شهرهای استان بطور جدی انجام شد، به طوری که کلیه مردم استان را تحت پوشش قرار داد، بالاخص در مناطق حاشیه ای مراقبین سلامت تا درب منزل مادران باردار برای ارائه خدمات و پیگیری سلامت آنان پیش می روند .

وی با بیان اینکه تمام پرونده های حوزه وزارت بهداشت در کلیه مناطق شهری و روستایی بصورت الکترونیک درآمده است، گفت: در طرح ضربتی که در نیمه دوم سال گذشته اتفاق افتاد، دانشگاه علوم پزشکی توانست به افزایش ۲۰ درصدی پوشش مراقبت از مادر باردار دست یابد که بر این اساس از پوشش  64.2 درصدی در سطح استان تقریبا به پوشش ۹۵ درصدی دست پیدا کرده ایم .

نظری با اشاره به اقداماتی که توسط مرکز بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی برای بهبود وضعیت مراقبت از مادران باردار صورت گرفته است، گفت: ایجاد محل اسکان موقت برای مادر بادار یکی از این اقدامات در سطح استان است که این مرکز متعلق به سمن تبسم است و از سال ۹۵ مادر بارداری که به اراک مراجعه می کند و نیاز به دو شب اسکان داشته باشد، به او اسکان داده خواهد شد .

وی ادامه داد: ساماندهی ارجاعات ماداران پرخطر از طریق راه اندازی کلینیک مادران پر خطر در بیمارستان تامین اجتماعی و بیمارستان قدس در حال پیگیری است، که در کاهش مرگ ماداران مثمر ثمر خواهد بود. ارتقای کیفیت خدمات مراقبت از مادران باردار در بخش دولتی در دست انجام است و اختصاصا هم در حوزه تغذیه و هم در حوزه روانشناسی به کلیه مادران بارداری که به ما مراجعه کنند، مشاوره روانشناسی و تغذیه ای ارائه می شود که این اقدام اختصاصی استان مرکزی است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: ترویج تغذیه با شیر مادر در کلیه بیمارستان های استان راه اندازی شده است، تمام بیمارستان های استان اتاق  LDR دارند و امکانات بسیار مناسبی برای زایمان طبیعی در یک محدوده اتاق پیش بینی شده است. همه بیمارستان های استان، بیمارستان های دوست دار کودک هستند و خدمات آنها با پیگیری و مشاوره های خاصی انجام می شود و از مراقبت جهت عدم مصرف شیر خشک گرفته تا شیردهی ساعت اول بازدید، پایش و نمره دهی می شوند، اگر بیمارستانی نمره پایین دریافت کند، از این برنامه خارج می شود و خوشبختانه همه بیمارستان های استان نمره مورد نظر و مطلوب را کسب کرده اند .

نظری با اشاره به اینکه مرکز مشاوره تخصصی شیردهی در شهرستان های آشتیان، خنداب، کمیجان، شازند و اراک راه اندازی شده است، گفت: مادرانی که مشکل شیر دهی دارند، اختصاصا می توانند در این مرکز تحت آموزش های ویژه قرار بگیرند و برای هر کدام از این مراکز حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شده است .

وی گفت: مشاوره باروری سالم و فرزند آوری در سال گذشته در سطح استان بطور متوسط برای ۲۹ درصد مراجعان به ما انجام گرفته است. افرادی که به ما مراجعه می کنند، برای اینکه بتوانند زایمان خوبی داشته باشند ، تحت آموزش های لازم قرار می گیرند. هدف نهایی ما این است، که در سن مناسب باروری، یعنی در زیر ۳۵ سال زایمان های مناسب و به تعداد کافی برای مادر اتفاق بیفتد. این مشاوره ها به مادران توسط افراد غیر ماما که تحت آموزش های ویژه قرار می گیرند، ارائه می شود.

نظری عنوان کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ بالای ۷۰ درصد از مادران استان که برای فرزند آوری مشکل داشته و دارای فرزند ۲۴ تا ۳۶ ماهه هستند، تحت مشاوره های ویژه برای فرزند پروری قرار گرفتند، تا بدانند چگونه می توانند با وجود فرزند کوچک مجددا فرزندآوری داشته باشند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به رایگان بودن هزینه زایمان طبیعی در کلیه کشور برای افرادی که تحت پوشش بیمه هستند اشاره کرد و گفت: چالش اینجاست که اتباعی که بصورت غیرقانونی در سطح استان حضور دارند و تعداد آنها کم نیست، بالاخص در شهرستان های محلات، دلیجان و اراک به دلیل نداشتن پوشش بیمه باید هزینه درمانی بالایی را متقبل شوند که همین امر باعث شده تعداد زایمان در منزل در استان که قبلا نزدیک به صفر بود، در سال گذشته به ۲۰  مورد برسد که اکثر موارد آن مربوط به اتباع خارجه بوده است، اینکار متاسفانه عوارضی را برای مادر و کودک به دنیا آمده، داشته است .

وی ادامه داد: علاوه بر اتباع، مادران معتاد، یا ازدواج های غیر رسمی، مشکل هزینه زایمان را دارند که متاسفانه در استان آمار آنها کم نیست و رو به افزایش است، که این افراد هم فاقد بیمه هستند و پوشش بیمه ای را دریافت نمی کنند که لازم است نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد به این افراد کمک کنند. طبق آماری که بنده دارم آمار آنها از آماری که بهزیستی استان گزارش می دهد که هر ماه دو فرزند به شیرخوارگاه های استان پذیرش می شوند، بیشتر است .

نظری تصریح کرد: پوشش بیمه ای هزینه زایمان طبیعی برای همه ماداران ایرانی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت تاکید شده است. زایمان در منزل به عنوان شاخص بد بهداشتی در استان مطرح است، به طوریکه متاسفانه استان در سال گذشته ۲۰ زایمان در منزل داشته است که بیشترین مورد آن اتباع بیگانه بوده اند که به دلیل فقر، نداشتن پوشش بیمه ای و بالا بودن هزینه درمان ترجیح می دهند در منزل زایمان کنند که ممکن است منجر به مرگ مادر باردار و کودک شود .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در راستای جلوگیری از زایمان ها در منازل رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک دو مرتبه با کمیسیون عالی پناهندگان و اداره امور اتباع استان مکاتبه ای داشته است تا از طریق این کمیسیون هزینه زایمان مادران باردار تامین شود که تاکنون جواب مشخصی دریافت نکرده ایم .

نظری در پایان بیان کرد: از ۲۰ مورد زایمان در منزل در استان، ۱۸ مورد مربوط به اتباع بوده است. در مورد زایمان طبیعی اگر فرد دارای پوشش بیمه ای باشد، هزینه زایمان رایگان خواهد بود، ولی اگر فاقد پوشش بیمه ای باشد هزینه آن ۲ میلیون خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.