«پیدو»، سوخت‌رسانی با   گوشی  موبایل

ايران پنجمين كشور مجهز به خودروهاي سوخت‌رسان سيار شد

«پیدو»، سوخت‌رسانی با گوشی موبایل

به راستي ديگر زمان آن رسيده كه براي دريافت خدمات حتي سوخت‌گيري از درب منزل خود هم حركت نكنيد و در ترافيك پايتخت زمان زيادي را براي رسيدن و در صف پمپ بنزين ماندن را تلف نكنيد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دنیای امروز دنیای تکنولوژی و ارائه خدمات به واسطه آن به مردم است. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین توانسته‌اند با توسعه و پیشرفت در کشور، راه را برای دریافت خدمت آسان‌تر فراهم و در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی کنند. در حال حاضر ایران پس از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس و هند به عنوان پنجمین کشور به خودروهای سوخت‌رسان سیار مجهز شد. اپلیکیشن پیدو (Pido) نخستین سیستم سوخت‌رسانی آنلاین در ایران است که در اواخر سال گذشته به طور آزمایشی در منطقه ۲ تهران راه‌اندازی شد و اکنون در سراسر شهر تهران می‌تواند سوخت‌رسانی کند. استارت‌آپ «پیدو» به هدف دسترسی آسان شهروندان به سوخت و صرفه‌جویی در وقت و همچنین برای آن دسته از خودروهایی که در راه بنزین تمام می‌کنند، راه‌اندازی شده و مدتی است که از ارائه خدمات خود رونمایی کرده است. این تجربه باارزش و تازه با حمایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری شرکت خصوصی پترو آیریک و شرکت فناوران نفت ابزار به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.
تا قبل از راه‌اندازی این اپلیکیشن، خودروها همواره دغدغه تمام شدن سوخت و جستجوی نزدیک‌ترین پمپ بنزین را داشتند، اما امروز با راه‌اندازی این ایده جدید و خلاقانه دیگر کسی در راه نخواهد ماند. هرچند این اپلیکیشن نیز در ابتدای راه است و ممکن است اشکالات و باگ‌هایی داشته باشد، ولی انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر در شهرها و به‌ویژه جاده‌های کشور هم این خدمات‌رسانی آغاز شود و مردم دیگر نیازی به حمل و نگهداری بطری‌های بنزین در خودروهای خود نداشته باشند. در این رابطه محمدرضا مظلومی، مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته بود که کلیه شرکت‌های توانمند که توانایی خدمات‌رسانی مشابه را دارند، می‌توانند برای اطلاع از شرایط و استانداردهای اولیه لازم با اداره روابط‌عمومی شرکت ملی نفت یا شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند. به گفته او، در راستای ایجاد رفاه بیشتر و دسترسی آسان‌تر آن دسته از دارندگان خودروهای بنزین‌سوز که تمایل به دریافت بنزین در محل زندگی یا کسب‌وکار خود را دارند، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مجوز شروع به فعالیت آن را در کلان‌شهر تهران در دستور کار خود قرار داد و بعد از مدت‌ها بررسی همه‌جانبه ابعاد فنی و عملیاتی، خودروهای سوخت‌رسان سیار و تعیین استانداردهای اولیه براساس استانداردهای جهانی، نخستین سوخت‌گیری آزمایشی این دستگاه سوخت‌رسان در پارکینگ وزارت نفت انجام شد.
همچنین سیار وکیل‌زاده، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: وزیر نفت حدود یک سال پیش گفت تمایل دارد سطح رفاه مردم در بخش سوخت‌رسانی افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه هر کاری برای نخستین‌بار مشکلات مربوط به خود را دارد، گفت: «پیدو» این مشکلات را یک به یک پشت سر گذاشته است. مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: هیچ کدام از ذی‌نفعان از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد و مالکان جایگاه‌ها از این طرح ناراضی نیستند.
به طور کلی افزون بر این کارشناسان معتقدند با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور و مشکل آلودگی هوا که در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو هستیم، مردم می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت و حل معضل آلودگی هوا مشارکت داشته باشند و افزون بر این در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنند.

هیچ‌گونه رقابتی با جایگاه‌داران عرضه سوخت وجود ندارد
مسعود فرقدانی، رئیس هیات‌مدیره شرکت پترو آیریک
کشور ما در حوزه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا پیشرفت بسیار زیادی داشته است و همگام با جهان پیش روی می‌کند. صحت این موضوع از آنجا مشخص می‌شود که در حال حاضر ایران با راه‌اندازی این خدمت توانست خود را به عنوان پنجمین کشور مجهز به خودروهای سوخت‌رسان سیار در دنیا معرفی کند. به دنبال مشاهده افزایش خودروهای مصرفی در میان مردم و به دنبال آن استفاده از پمپ بنزین‌ها و صف‌های طولانی که به همین دلیل تشکیل می‌شد بر آن شدیم تا این خدمت جدید را به بهره‌برداری برسانیم.
با افزایش عرضه خودروها و ترافیک سنگینی که در سطح شهر تهران ایجاد می‌شود وقت شهروندان در رسیدن به پمپ بنزین‌ها و در صف ماندن تلف خواهد شد و هزینه‌های بسیاری برای آن دسته از خودروها که به دلیل تمام کردن بنزین در راه می‌مانند، ایجاد می‌شد که با راه‌اندازی این طرح خودروها در هر مکانی که باشند چه درب منزل و چه خیابان می‌توانند با درخواست از «پیدو» بنزین مورد نیاز خودرو خود را تامین کنند.
شبهاتی در رابطه با موازی‌کاری این اپلیکیشن با فعالیت پمپ بنزین‌ها مطرح شد که در این رابطه بارها پاسخگو بودیم که این اپلیکیشن هیچ‌گونه رقابتی با جایگاه‌داران عرضه سوخت ندارد، چراکه این نوعی همکاری است، زیرا ما نیز سوخت مورد نیاز دستگاه سوخت‌رسان را از مجاری عرضه سطح شهر خریداری می‌کنیم. همچنین امروز استارت‌آپ‌ها در رشد اقتصادی کشورها تاثیر زیادی دارند و ناگزیر باید این تغییرات اعمال شود. سنتی‌ها هم باید به جای مقابله با این کسب‌وکارهای نوپا با آنها همراه و همگام شوند.
البته در رابطه با «پیدو» توضیح بیشتر اینکه ما هیچ انباری برای ذخیره سوخت‌ها نداریم و به صورت روزانه بنزین را از جایگاه‌ها دریافت می‌کنیم. قرار نیست وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، بنزینی را در اختیار «پیدو» قرار دهند. طبق توافقات صورت‌گرفته، بنزین از پمپ‌بنزین‌ها خریداری می‌شود. بنابراین برخلاف تصور عموم، به هیچ وجه تهدیدی برای جایگاه‌داران سنتی وجود ندارد و فعالیت «پیدو» منجر به رکود در کسب‌وکار آنها نمی‌شود.
از طریق این اپلیکیشن که روی گوشی موبایل رانندگان نصب می‌شود قادر خواهید بود هرکجا بنزین خودرو تمام شد با چند کلیک به اندازه ظرفیت باک خودروی‌تان بنزین خریداری کرده و منتظر بمانید تا تانکر حمل سوخت از راه برسد و برای سوخت‌رسانی به خودرو شما اقدام کند. قیمت مشخصی برای هزینه حمل وجود ندارد و همچون اپلیکیشن‌های دیگر حمل‌ونقل، بهای پرداختی متقاضیان براساس زمان، میزان ترافیک و شرایط آب و هوایی تعیین می‌شود. با این روش و یک اپلیکیشن دیگر هیچ راننده‌ای به خاطر چند لیتر بنزین ساعت‌ها معطل نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.