صفحه اصلی / اسلایدر / زنجیره معیوب خرید نوبرانه‌ها از کشاورزان
زنجیره  معیوب  خرید  نوبرانه‌ها از کشاورزان

نارنگي جرقه گراني ميوه‌هاي پاييزي را زد

زنجیره معیوب خرید نوبرانه‌ها از کشاورزان

افزایش قيمت ميوه‌هاي پاييزي به دنبال جوي كه در بازار ميوه و تره‌بار وجود دارد، دور از ذهن نبود. در حال حاضر با نزديك شدن به پایان فصل تابستان هنوز رشد قيمت ميوه‌هاي تابستاني و گراني‌ها ادامه دارد. هر ساله نزديك به دو هفته مانده به پایان فصل تابستان و با تغيير دماي محسوس در اين ايام شاهد ورود برخي ميوه‌هاي پاييزي به بازار هستيم كه پرطرفدارترين آنها نارنگي است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  در حال حاضر نارنگی‌های نوبر که هنوز رنگ‌شان سبز است، وارد بازار شده‌اند و با قیمت‌هایی دور از انتظار به فروش می‌رسند. با توجه به گرانی‌های اخیر پیش‌بینی می‌شد که گرانی‌ها برای میوه‌های پاییزی هم اعمال شود، اما هنوز فصل پاییز آغاز نشده جرقه گرانی‌ها زده شده است.
به گزارش تسنیم، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: اختلاف قیمت میوه در برخی از استان‌ها نسبت به تهران به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد. سید یاسر رایگانی افزود: نیروهای سازمان تعزیرات حدود یک ماه در میادین میوه و تره‌بار مستقر بودند و به نحوه عرضه در میادین و خرده‌فروشی‌ها ایراداتی داریم. وی اضافه کرد: متاسفانه یک نوع میوه در میادین میوه و تره‌بار ۶ تا ۷ بار دست به دست می‌شود تا به دست مغازه‌دار برسد.
رایگانی ادامه داد: در سطح عرضه هم مشکلاتی وجود دارد. برای مثال میوه‌های بسته‌بندی‌شده در سوپرمارکت‌ها با ۲ تا ۳ برابر قیمت میوه در میادین تره‌بار عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه حجم کمی از پرونده‌ها در زمینه میوه و تره‌بار به سازمان تعزیرات ارجاع می‌شود، گفت: کمتر از ۱۵۰۰ پرونده از ابتدای امسال تاکنون در این زمینه در سراسر کشور به این سازمان ارجاع شد که در مقایسه با دیگر پرونده‌های صنفی، ناچیز است. رایگانی با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی کشور، سازمان ناظر نیست، افزود: این سازمان، مرجع رسیدگی‌کننده است و نظارت بر بازار بر عهده اتحادیه‌ها و اصناف و اداره کل صنعت، معدن و تجارت است که باید تخلفات را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع دهند.
در حال حاضر در بازار میوه و تره‌بار هر کیلو خیار رسمی با نرخ یک هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰، شلیل شبرنگ ۲ تا ۹ هزار، گلابی بیروتی و شاه‌میوه ۷ تا ۱۸ هزار، هلو انجیری ۵ تا ۱۰ هزار، هلو زعفرانی ۵ تا ۱۰ هزار، موز ۸ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰، طالبی یک هزار تا ۳ هزار، خربزه یک هزار تا ۳ هزار، هندوانه ۳۰۰ تا یک هزار و ۱۰۰، لیموشیرین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و نارنگی تخم‌ژاپنی ۵ تا ۱۰ هزار تومان در میدان عرضه می‌شود. نرخ هر کیلو بادمجان دلمه یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلو بادمجان گلخانه‌ای ۲ تا ۵ هزار، بامیه ۳ تا ۷ هزار، پیاز زرد ۶۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰، پیاز شیری ۷۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰، سیب‌زمینی ۸۰۰ تا ۲ هزار، فلفل تند ریز ۳ تا ۷ هزار، فلفل شیرین ۵ تا ۱۰ هزار، فلفل‌دلمه رنگی ۵ تا ۱۱ هزار و فلفل‌دلمه سبز یک هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان است.
هر کیلو کاهو پیچ سالادی با نرخ ۲ تا ۳ هزار و ۵۰۰، کاهو رسمی یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰، کدو مسمایی یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰، کلم بروکلی ۴ تا ۱۰ هزار، کلم سفید ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰، کلم قرمز یک هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰، گوجه زیتونی ۴ تا ۱۱ هزار، گوجه‌فرنگی گلخانه ۲ تا ۵ هزار، گوجه‌فرنگی نو یک هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰، لیموترش ریز ۷ تا ۱۳ هزار، لیموترش سنگی ۴ تا ۸ هزار، لوبیا سبز ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ و هویج ۲ تا ۳ هزار تومان است.

سودجویی واسطه‌گران و نبود تعادل در عرضه
اسدا… کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار
این موضوع صحیح است که در تابستان به دنبال اتفاقاتی که افتاده، گرانی میوه را داشته‌ایم، اما تاکید می‌شود هیچ گران فروشی‌ای وجود نداشته و قیمت میوه به دنبال نوساناتی که در بازار وجود داشته و دلایل مربوط به کشاورزی گران شده است. همواره میوه‌های تابستانی به دلیل تنوعی که دارند مورد استقبال واقع می‌شوند. سرمازدگی، صادرات و کاهش عرضه که به همین دلایل در بازار به وجود آمد دلیل افزایش قیمت میوه‌های تابستانی در بازار شد. میوه‌های پاییزی نیز همواره از استقبال خوبی برخوردارند. نارنگی، پرتقال و خرمالو به عنوان پرطرفدارترین میوه‌های پاییزی هر ساله هنگامی که نوبرانه‌های آنها وارد بازار می‌شود مانند دیگر نوبرانه‌ها با قیمت‌های غیرمعقول عرضه می‌شوند.
همان‌طور که در رابطه با میوه‌های تابستانی شاهد بودیم اتفاقاتی که پیش از خرید مغازه‌داران میوه‌فروش رخ می‌دهد، علت گرانی نوبرانه‌ها و میوه‌های پرطرفدار فصلی است. علت اصلی گرانی میوه و صیفی‌جات در بازار، ارائه نکردن فاکتور و خالص‌فروشی ازسوی بارفروشان و سودجویی واسطه‌گران و نبود تعادل در عرضه و تقاضاست که امیدواریم این اتفاقات در رابطه با میوه‌های پاییزی نیفتد.
در میادین میوه و تره‌بار نرخ‌نامه مصوب‌شده وجود دارد که بارفروشانی که با اتحادیه کار می‌کنند از این نرخ‌نامه تبعیت می‌کنند و میوه‌هایی را که مستقیم از کشاورز خریده‌اند به فروشندگان میوه در میادین می‌فروشند، اما در این بین زنجیره معیوبی از واسطه‌گران و دلالان وجود دارد که برای خودشان کار می‌کنند و با خرید از کشاورزان میوه‌ها را در اطراف میادین میوه و تره‌بار یا در خیابان‌ها و کوچه‌های پررفت‌وآمد عرضه و گران‌فروشی می‌کنند. این اتفاق در رابطه با نوبرانه‌ها نیز صادق است و حتی بیشتر در ابتدای ورود هر میوه به بازار انجام می‌شود. واسطه‌ها و دلالان با خرید این نوبرانه‌ها در سر زمین از کشاورزان نوبرانه‌ها را برای فروش با قیمت‌های گزاف عرضه می‌کنند.
همین زنجیره معیوب و غیرمجاز واسطه‌هاست که موجب گرانی میوه‌ها می‌شود و اعتراض مردم را برای آن شاهد هستیم. بنابراین باید هم‌فکری کنیم تا بازار تولید و عرضه میوه به درستی مدیریت شود.

فاکتور باید با شکل یکسان و اصلی بارفروشی باشد
صدرا… نیاورانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه
علت گرانی میوه به‌ویژه در این ایام که بازار برای ورود نوبرانه‌های پاییزی آماده می‌شود کمبود آن نیست، بلکه واسطه‌هایی هستند که در طول مسیر رسیدن میوه از زمین تا دست مصرف‌کننده دخالت می‌کنند. این قیمت‌ها در این مسیر غیرقانونی تعیین می‌شود و زمانی که مصرف‌کننده برای خرید میوه مراجعه می‌کند این قیمت‌های گران را نمی‌تواند بپذیرد. این واسطه‌ها فعالیت‌های غیرقانونی دارند و اگر نرخ‌نامه‌ها را رعایت کنند به هیچ عنوان این اتفاقات نخواهد افتاد.
در میدان میوه و تره‌بار نرخ‌نامه‌ای داریم که به وسیله نماینده جهاد کشاورزی، نماینده بازرسی اتاق اصناف، اتحادیه میوه‌فروشان و اتحادیه بارفروشان تنظیم می‌شود و میوه‌ها در داخل میدان براساس این نرخ‌نامه فروخته و فاکتور صادر می‌شود. باید فاکتور با شکل یکسان و اصلی بارفروشی و با مهر و شماره اتحادیه بارفروشان باشد و متخلفان باید به سازمان تعزیرات معرفی شوند تا فاکتورهای جعلی تولید نشود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.