صفحه اصلی / اسلایدر / سهمیه‌بندی در انتظار پوشک بچه
سهمیه‌بندی در انتظار  پوشک  بچه

محتكراني كه ديگر به سيم آخر زده‌اند

سهمیه‌بندی در انتظار پوشک بچه

مشكلات ارزي و گران شدن آن امروز ديگر در تمام حوزه‌ها و صنايع تاثير گذاشته است. پوشك بچه و ديگر كالاهاي مشابه نيز از اين نوسانات و گراني ارز تاثير گرفته‌اند و شاهد هستيم قيمت اين قبيل محصولات و به‌ويژه پوشك بچه افزايش تا 3 برابري را هم تجربه كرده است. 90 درصد مواد اوليه براي توليد پوشك بچه، پوشك بزرگسال و ديگر محصولات صنايع سلولزي مانند دستمال كاغذي وارداتي است كه واردات اين مواد ظرف ماه‌هاي گذشته به دليل نوسانات ارز دچار مشكل شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه عدم اختصاص ارز دولتی نیز مزید بر علت شده و موجب کمیاب شدن این کالا و سرگردانی خانواده‌ها در تهیه این کالا شده است. تصمیم دولت مبنی بر عدم اختصاص ارز دولتی به این کالا آشفتگی را در بازار به راه انداخته که کمتر کسی فکرش را می‌کرد که پوشک بچه بتواند افزایش قیمت ۳ برابری را تجربه کند و حتی در قبال پراخت وجه هم کمبود کالا در بازار وجود داشته باشد. بنابراین احتکار و گران‌فروشی به این بخش نیز رسیده و همان‌گونه که در اخبار آمده تعداد ۱٫۵ میلیون بسته پوشک بچه از ۳ انبار در استان البرز کشف شد. در پی گزارشات متعدد مردمی ارائه‌شده به دستگاه‌های نظارتی استان البرز ده‌ها انبار در قالب تیم‌های مشترک متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، پلیس آگاهی و تعزیرات مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیشتر گزارشات مردمی پیرامون کالاهایی مانند برنج، لوازم یدکی خودرو و لوازم صوتی و تصویری است. تعداد ۱٫۵ میلیون بسته پوشک بچه از ۳ انبار در استان البرز کشف شد، از این مقدار حدود یک میلیون و ۲۲۰ هزار بسته از ۲ انبار در شهرک بهارستان و ۲۸۰ هزار بسته در ساوجبلاغ بوده است. صاحب این پوشک‌ها از سال گذشته این پوشک‌ها را با ارز ۳۸۰۰ تومانی به کشور وارد و تاکنون احتکار کرده بود. در این رابطه سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر نایاب و گران شدن پوشک و شیرخشک نوزادان، اظهار داشت: تعجب می‌کنم که چرا می‌گویید شیرخشک نایاب شده و باعث اضطراب برای خانواده‌هایی می‌شود که نوزاد دارند؟ تعبیر به نایاب شدن، درست نیست. وی ادامه داد: مدیریت بازار سخت است، چون باید شیرخشک را با قیمت قبلی و با حداکثر ۹ درصد افزایش قیمت، عرضه کنیم و کنترل مرزها، قاچاق و ورود شیرخشک به شیرینی‌فروشی‌ها، کار دشواری است که در حیطه اختیارات وزارت بهداشت نیست و شاید مجبور شویم در آینده شیرخشک و پوشک بچه را سهمیه‌بندی کرده یا در پایگاه‌های بهداشت توزیع کنیم. قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم شیرخشک‌های معمول و متداول، نایاب شوند. البته برخی شیرخشک‌های خارجی و خاص را بخش خصوصی با ارز آزاد به کشور وارد می‌کند که گران‌تر هستند، اما تامین پوشک بچه نیز وظیفه ما نیست، اما اگر اختیار آن به ما سپرده شد، شاید بتوانیم کاری کنیم، اما مسئولیت این بخش، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مواد اولیه نداریم، واردات با ارز دولتی هم نداریم
هاشمعلی حسنی، عضو هیات‌رئیسه انجمن صنایع سلولزی
ارز دولتی را از صنایع سلولزی گرفته‌اند و ابهام در رابطه با اختصاص این ارز به این صنایع که پوشک بچه هم شامل آن است، وجود دارد. این روزها در بازار گرانی ۳ برابری را برای این محصول شاهد هستیم که حتی با وجود این جهش قیمت کالا هم در بازار وجود ندارد. اینکه بخواهیم پوشک را از طریق پایگاه‌های وزارت بهداشت توزیع کنیم، هم راه‌حل درستی به نظر نمی‌رسد. ارز دولتی اگر برای این نوع کالاها نباشد پس برای چه کالاهایی ضرورت دارد؟ والدین در این اوضاع باید به دنبال پوشک بچه باشند و برای پیدا کردن آن قیمتی بیش از این ۳ برابر افزایش را نیز پیشنهاد دهند؟ این مشکلاتی که در رابطه با پوشک بچه در بازار به وجود آمده است، ربطی به تحریم و دیگر موارد ندارد. مواد اولیه نداریم. واردات با ارز دولتی نداریم.
بارها وزارت صنعت اعلام کرده که ارز به صنایع سلولزی می‌دهند، اما الان می‌گویند که ارز به این بخش تعلق نمی‌گیرد. از سوی دیگر کانتینرهای بارهای مواد اولیه مربوط به تولید پوشک بچه هم در گمرک هفته‌هاست که مانده و ترخیص نشده است و هر بار که برای این موضوع اقدام می‌کنیم بهانه‌ای جدید دارند. مواد اولیه تولید پوشک بچه وارداتی است و این مواد اولیه در گمرک مانده‌اند. به همین دلیل کارخانه‌ها هم تولید خود را کاهش داده‌اند و نمی‌توانند مانند گذشته تولید داشته باشند. تمام این عوامل موجب شده کارخانه‌هایی که تا ۳ برابر نیاز داخل می‌توانند تولید پوشک بچه داشته باشند تولید را کاهش دهند و تبعات آن نیز گرانی ۳ برابری و احتکار و کمبود کالا در بازار است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.