پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / دسته بندی نشده / توضیحات دبیر هیأت رسیدگی به امور موسسات درباره ادغام اتحادیه‌های استانی

توضیحات دبیر هیأت رسیدگی به امور موسسات درباره ادغام اتحادیه‌های استانی

در نشستی موضوعات پیرامون هیأت رسیدگی به امور موسسات و ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور با حضور مهدی قره‌شیخلو دبیر هیأت رسیدگی به امور موسسات در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

قره‌شیخلو

به گزارش کسب و کار نیوز،مهدی قره‌شیخلو صبح امروز (دوشنبه، ۱۲ شهریورماه) در نشستی با موضوع هیأت رسیدگی به امور موسسات و اتحادیه‌های قرآنی کشور که در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شدوی با اشاره به این موضوع که پس از دوگانگی‌های مختلف در زمینه صدور مجوز برای موسسات وابسته به وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسفندماه سال ۹۳ شورای توسعه تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی هیأتی فرایند صدور مجوز موسسات را به صورت مشارکتی انجام دهد، گفت: بر همین اساس این هیأت با ریاست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و به دبیری سازمان تبلیغات کار خود را آغاز و مقدمات فرایند رسیدگی به صدور مجوز موسسات توسط این هیأت از ۲۰ تیرماه سال ۹۵ با راه‌اندازی سامانه آغاز شد. در طول فعالیت خود قریب به ۸۲ جلسه داشت و در این جلسات بیش از ۲۰۰۰ درخواست از سوی موسسات دریافت شد که در کنار سایر وظایف هیأت از ادغام اتحادیه‌ها در ۳۱ استان این کار انجام شد.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به این موضوع که بدون هیچ گونه پشتیبانی مالی و از سوی دستگاه مربوط این کارها انجام شد، گفت: قرار بود مبلغ ۵۰ میلیون تومان از سوی شورای توسعه به هیأت پرداخت شود که تنها ۲۵ میلیون تومان پرداخت شد اما با صرفه‌جویی در دیگر برنامه‌ها هزینه‌های این هیأت را تأمین کردیم. با وزارت ارشاد نیز مبنی بر قانونی نبودن جایگاه هیأت رسیدگی به امور موسسات نیز مکاتباتی انجام شد. چندی پیش دوستان ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در نامه‌ای به شورای توسعه جایگاه هیأت را غیرقانونی دانسته و گفته‌اند باید این هیأت در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب می‌شد. اینکه این ادعا چقدر صحیح است کاری نداریم اما راه‌اندازی هیأت رسیدگی به امور موسسات یک مصوبه از سوی شورای توسعه است و اینکه این نهاد سه سال از فعالیت‌اش می‌گذرد و کارهای زیادی نیز انجام داده است پس نباید به این راحتی کار او را متوقف کنیم زیرا آسیب‌اش متوجه مردم می‌شود.

قره‌شیخلو با اشاره به این موضوع که درخواست عزیزان وزارت ارشاد از سوی نهادهای مسئول باید پیگیری شود امری طبیعی است اما اشکالی وجود دارد که باید رفع شود، گفت: اگر اشکالاتی در هیأت رسیدگی به امور موسسات وجود دارد باید رفع شود نه اینکه از ریشه کار را منحل کنیم. بنده از شخص وزیر ارشاد خواهشی می‌کنم و درخواستم این است که نسبت به دستوری که داده‌اند تجدید نظر کنند. موضوع ادغام اتحادیه‌ها موضوعی است که مدت‌هاست از سوی فعالان این عرصه مطرح می‌شود. ما در سازمان دارالقرآن هیچ منافعی نداریم. بنده خود به شخصه موسسه‌دار نیستم اما ظاهرا فرآیند ادغام اتحادیه‌ها مورد رضایت برخی از دوستان نیست و مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآنی روز ۲۵ مرداد در نشستی با حضور ۲۰۰ نفر از مدیران موسسات عواملی را بیان کردند که براساس آن این ادغام کار منصفانه‌ای نیست و مقصر همه مشکلات هم سازمان دارالقرآن دانستند.

او در ادامه با اشاره به این موضوع که در خصوص جلسه‌ای که در مشهد برگزار شد باید نکاتی را بیان کنم، گفت: در رابطه با ادغام اتحادیه‌ها جلسات متعددی برگزار شد و نهایتا قرار بر وحدت و همدلی در خصوص ادغام اتحادیه‌های استانی شد اما این عزیزان دوباره نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردند و نامه هم از آنجا به وزارت ارشاد ارجاع شد و حجت‌الاسلام والمسلمین حشتمی معاونت وقت قرآن و عترت در نامه‌ای روند ادغام را تأیید و سخنان آقای حسن محمدی را در نامه تکذیب و آن را خلاف واقع اعلام کردند.

وی با اشاره به این موضوع که ما در بحث اتحادیه‌ها موسسات ذی‌نفع نیستیم اظهار کرد:‌ در رابطه با ادغام هر اتفاقی که افتاده مربوط به مصوبات هیأت نظارت بوده است و هیچ کاری خارج از ضابطه نبوده است. ما مجری مصوبات هیأت هستیم و تلاش کرده‌ایم این مصوبات با کیفیت اجرا شود. در طول این سال‌ها هیچ گاه قصد ورود به بحث ادغام وموسسات را نداشته‌ایم چون موسسات کاملا مردمی بوده و وظیفه ما نظارت بوده است.

قره‌شیخلو در ادامه با مطرح کردن با تأکید بر این موضوع که ادغام موضوعی نیست که فلان اتحادیه جلسه تشکیل بدهد و بگوید که ما در ادغام موسسات قرآنی وارد نمی‌شویم. این مصوبه حاکمیت است و باید اجرا شود. مثل این است که وزارت صنعت و معدن و تجارت یک قانونی برای اصناف بگذارد و یک صنف بگوید من اجرا نمی‌کنم، تأکید کرد: در آن جلسه (۲۵ مردادماه) مطرح شد که سازمان دارالقرآن اصرار دارد که ادغام باید با فشار و در اسرع وقت انجام شود. ما این را کاملا تکذیب می‌کنیم و برای آن هم سند داریم. پیش‌بینی و زمانبندی بر این بود که هر هفته یک استان در بحث ادغام موسسات فعالیت کند چرا که این امر سال‌هاست که مورد بحث بوده است و چون در آستانه ماه محرم بودیم بنا شد که در سه ماه بحث ادغام موسسات مدیریت شود و خود نماینده تشکل‌ها جدول پیشنهادی‌شان را ارسال کردند و ما پس از اعمال تغییراتی کوچک این جدول را ملاک عمل قرار دادیم و هرگز ادغام موسسات با فشار سازمان دارالقرآن نبوده است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با تأکید بر این موضوع که در آن جلسه نیز مطرح شد که با فشار سازمان دارالقرآن بیش از ۹۰۰ موسسه که عضو تشکل‌ها بوده‌اند نتوانستند در اتحادیه‌های استانی شرکت کنند. وقتی بحث ادغام در هیأت مطرح شد به این موضوع نیز اشاره شد که موسسات با چه ویژگی‌هایی می‌توانند در این ادغام سهیم شوند. بحث‌های مختلفی مطرح شد و در نهایت بنا بر این شد که موسساتی که دارای مجوز هستند و پروانه گرفته‌اند حتی اگر تاریخ ثبت و پروانه آن‌ها گذشته باشد می‌توانند در این موسسات ادغام شوند. اما بحثی مطرح شد که برخی از موسسات که کارهای آن‌ها انجام شده اما به دلیل مطرح شدن ادغام نتوانسته‌اند کارهای خود را ثبت کنند نیز باید در این موسسه به رسمیت شناخته شوند. سوال ما اینجاست که وقتی موسسه‌ای حتی مجوز قانونی ندارد ما چگونه می‌توانیم به آن‌ها اجازه فعالیت بدهیم. آن‌ها متقاضی موسسه هستند. ما نمی‌توانیم در هیأت رسیدگی و رأی یک رأی مثبت را برای آن‌هایی که تمام کارهایشان قانونی است در نظر بگیریم و یک رأی دیگر نیز برای فردی که فقط متقاضی موسسه است در نظر بگیریم. ما به این اعضا پیشنهاد دادیم که اگر این ۹۰۰ پرونده آماده است یک تیمی را بگذارند که سریع به کارها رسیدگی کنند و معرفی‌نامه آن‌ها را از طرف وزارت ارشاد برای ما ثبت کنند اما از تیر ۹۶ تاکنون از این ۹۰۰ پرونده فقط حدود ۴۰ تای آن‌ها بارگذاری شده است.

قره‌شیخلو با اشاره به این موضوع که در تاریخ ۹۶/۴/۲۴ با ارسال نامه‌ای مبنی بر این موضوع که لطفا تا نهایی شدن وضعیت این موسسات جهت حضور حداکثری در فرایند ادغام نسبت به هماهنگی و برگزاری جلسات مربوط به ادغام دو اتحادیه اقدام نفرمایید، گفت: اولین استانی که قرار بود ادغام در آن صورت گیرد استان کردستان بود اما چنان فضاسازی ایجاد شد که سنی در مقابل شیعه ایستاده است نگذاشتند این امر انجام شود. استان بعدی کرمانشاه بود که فردی به گفته خودشان بیشترین رأی را آورد و آن‌ها می‌گویند که با فشار سازمان تبلیغات حذف شده است. در حالی که دلیل حذف آن شخص این بود که مدرکی که قرار بود برای این سِمَت داشته باشد را هنوز دریافت نکرده بود و خراسان رضوی استان بعدی بود که دچار مشکل شد.

وی با تأکید بر این مطلب که اساسنامه کشوری که تنظیم شد من اصرار بر این داشتم که بند بند اساسنامه خوانده شود اما مدیران بر این موضوع تأکید داشتند که فقط بندهای مورد اختلاف خوانده و رسیدگی شود اما براساس مصوبه، هیأت نظارت می‌تواند تمام بند بند مصوبات را بخواند و اگر تغییری لازم است را اعمال کند. اما این اجازه داده نشد و بعد از اینکه ادغام ۳۱ استان انجام شد و اهدافی که در اساسنامه بود محقق نشد به طور ناگهانی ۱۸۰ درجه مسائل تغییر پیدا کرد و بنا شد که بند بند مصوبات خوانده شود و اگر تغییری لازم است اعمال شود. حرف بنده این است که اگر قرار است قوانین و مقرراتی تنظیم شود نباید این قوانین و مقررات براساس قواره آدم‌ها تغییر کند بلکه باید قانون را به هر شکلی که وجود دارد پیاده کنیم. صداقت و خیانت نکردن در امانت یکی از موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. تلاش کنیم که اگر در منصب قرآن هستیم در فضای سالم اهداف را به پیش ببریم و نگوییم اگر چیزی به ضرر ما است لوایح آن را تغییر بدهیم.

وی با اشاره به این موضوع که یکی دیگر از اتهام‌هایی که به ما زده‌اند این است که اجازه نداده‌ایم یکی از نمایندگان سابق مجلس در انتخابات تهران در این هیأت حضور داشته باشد، گفت: اتهام دیگری که به ما وارد می‌شود این است که با فشار نگذاشته‌ای که یکی از نمایندگان سابق مجلس در این انتخابات باشد اما ایشان در زمان مقرر که باید ثبت نام می‌کردند و مدارک مورد نظر را ارائه می‌دادند اقدام نکردند. صبح روز انتخابات آمده و می‌گویند می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و ما هم نمی‌توانیم کاری را بر خلاف قانون انجام بدهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.