صفحه اصلی / دسته بندی نشده / این فرمان چرخ زندگی را نمی چرخاند
این فرمان چرخ زندگی را نمی چرخاند

این فرمان چرخ زندگی را نمی چرخاند

از صبح خروس خوان تا سیاهی شب در شهر م‌ چرخند و به‌دنبال روزی حلالند، هزار مشکل را تحمل می‌کنند تا شب با دست پر راهی خانه شوند.

تاکسی

پای درد دلشان که بنشینی پُرند از حرف، گله و شکایت از بی‌عدالتی. از اقتصاد، سیاست، ترافیک و همه چیز می‌گویند و می‌نالند، اما با وجود همه این‌ها در نهایت، شاکرند و کار می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۵۲۰ دستگاه تاکسی در اراک گفت: این تعداد شامل تاکسی‌های بی‌سیستم ۱۳۳(۱۳۰ دستگاه) و ۱۸۲۸(۳۰۰ دستگاه) و ۸۴ دستگاه تاکسی ویژه هم هست که دارای پلاک شخصی و غیر زرد رنگ هستند و با دریافت مجوز خاص و ویژه از سازمان فعالیت دارند و ۴۷ خط تاکسیرانی نیز فعال است

وی افزود: ما متوجه مشکلات و هزینه‌های تاکسی‌داران هستیم و می‌دانیم که این افزایش‌ها قطعاً حق مطلب را ادا نمی‌کند، اما باید براساس نرخ رسمی تورم کشور افزایش نرخ کرایه تاکسی انجام گیرد.

«حجت‌الله مرادی» گفت: این افزایش ۱۸٫۴۴ درصدی کرایه‌های تاکسی در اراک با مصوبه شورای شهر انجام گرفت و با وجود مخالفت برخی از اعضا با افزایش قیمت و علیرغم مخالفت یکی از اعضای هیئت تطبیق فرمانداری، در نهایت موفق به متقاعدسازی آن‌ها و کسب موافقت با افزایش نرخ شدیم.

وی با تأکید بر این‌که در این خصوص نباید احساسی برخورد کرد، چون باید با توجه به افزایش قیمت‌ها در همه اقلام و اجناس، از طریق افزایش قیمت کرایه تاکسی برخی مشکلات تاکسی‌داران را رفع کرد، افزود: البته تمام تلاش خود را برای رند شدن قیمت‌ها داشتیم و در نهایت مجاز و مجبور به این میزان افزایش شدیم. در مجموع نمی‌توان نگاهی یک جانبه به موضوع داشت، باید مشکلات جامعه هم‌چنین تاکسی‌داران را در نظر گرفت و با اعتدال رفتار کرد.

مرادی گفت: پیگیر هستیم که کرایه و پول خرد جمع شود و با رایزنی با چند شرکت امکان پرداخت کرایه از طریق تلفن همراه با نصب برنامه‌ای همراه با بارکد مهیا شود، هم‌چنین با توجه به نزدیک بودن مهرماه و اختصاص بخشی از تاکسی‌ها به سرویس مدارس تلاش داریم که شرایط برای جلوگیری از بروز مشکل در تردد شهروندان مدیریت شود.

وی افزود: در همین راستا سعی مجموعه بر این است که تا پیش از آغاز مدارس ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود که بخشی از نیاز ترددی از طریق اتوبوس انجام شود و جای خالی تاکسی‌های ویژه سرویس مدارس کمتر احساس شود، اما قطعاً موضوع تاکسی مدارس از طریق تاکسی‌های ویژه دنبال خواهد شد.

مرادی با اشاره به آموزش ۵۰۰ راننده تاکسی برای سرویس ویژه مدارس افزود: با توجه به این‌که رانندگان تاکسی دارای صلاحیت و از اماکن و راهنمایی و رانندگی مورد تایید قرار گرفته اند اصرار بر استفاده از تاکسی‌ها ویژه سرویس مدارس است، البته امسال در قالب شرکت‌هایی این موضوع دنبال می‌شود که شاید به‌صورت ۱۰۰ درصدی امکان منع استفاده از تاکسی محقق نشود، اما قطعاً برای سال آینده سازوکاری تدوین می‌شود که این شرکت‌ها بحث سرویس مدارس را به‌صورت کامل مدیریت کنند.

۲ سال است به بازنشستگان تاکسی نمی‌دهیم

وی همچنین در خصوص منع ارائه مجوز تاکسی به بازنشستگان خاطرنشان کرد: این موضوع از ۲ سال گذشته ممنوع شده و تا این لحظه نیز هیچ تاکسی به بازنشستگان داده نشده است، اما در گذشته شماری از بازنشستگان با طی مراحل قانونی تاکسی دریافت کرده‌اند که امروز ممانعت از ادامه کار این افراد به راحتی میسر نیست، چون این امر در زمان خود به صورت قانونی انجام شده است، اما در حال حاضر فقط افراد بیکار و بدون حقوق دولتی تاکسی دریافت می‌کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص ممانعت از تردد مسافرکش‌های شخصی نیز با بیان این‌که این بحث به یکی از اساسی‌ترین معضلات تاکسی‌داران بدل شده است، اما شهرداری ضابط قضایی نیست، تصریح کرد: با توجه به این‌که شهرداری امکان برخورد قضایی با مسافرکش‌های شخصی را ندارد، از همین‌رو این موضوع از طریق پلیس راهور در حال پیگیری است.

استفاده از پلیس راهور برای مدیریت مسافرکش‌های شخصی

وی افزود: متأسفانه پلیس راهور با کمبود نیروی انسانی درگیر است، اما در آخرین پیشنهاد مطرح شده که طی انعقاد قراردادی با بنیاد تعاون ناجا از مأمورانی که در شیفت استراحت هستند برای مدیریت و اعمال نظارت بر ایستگاه‌های تاکسی استفاده شود که ما موافق این موضوع هستیم و می‌کوشیم برای تأمین هزینه‌ها مشارکت تاکسی‌داران در این امر را نیز در اختیار داشته باشیم.

مرادی اضافه کرد: البته از دیروز در ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی این موضوع انجام شده است و با توجه به این‌که در این راستا بحث بیکاری و معیشت افراد نیز مطرح است باید سازوکار مناسبی به کار گرفته شود و به دلیل اینکه این امر یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های تاکسی‌داران است می‌کوشیم در این زمینه اقدام عاجلی صورت گیرد.

۵ تاکسی متخلف به پارکینگ منتقل شد

وی درخصوص دریافت کرایه‌ای بیش از کرایه تعیین شده در مواقع خاص مانند بارندگی‌ها گفت: قطعاً اگر تخلفی از سوی تاکسی‌داران انجام شود می‌توان به تلفن ۳۳۱۳۰۵۰۰ و یا سامانه ۱۰۰۰۷۹۹۳ اعلام تخلف کرد که به سرعت رسیدگی می‌شود و حتی طی چند روز اخیر ۵ تاکسی به‌علت تخلف به پارکینگ منتقل شدند، همچنین کارنامه ۲۰ تاکسی مشمول موارد انضباطی شد، اما برای جلوگیری از تخلفات باید راهور همراه سازمان باشد که در این راستا جلسات هماهنگی در حال پیگیری است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در پاسخ به نقد برخی مسافران که با پیاده شدن در میانه راه باید هزینه کامل کرایه را پرداخت کنند، تصریح کرد: اگر مسافری در میانه راه سوار شود باید کمتر از کرایه تعیین شده مسیر پرداخت کند، اما اگر مسافران در ایستگاه تاکسی سوار شوند حتی اگر در میانه راه پیاده شوند باید کرایه کامل پرداخت شود، این حق تاکسی‌دار است، چون ممکن است در طول مسیر مسافر نداشته باشد و در این راستا تاکسی‌دار متضرر می‌شود.

مرادی در خصوص نداشتن تمایل مسافرکش‌های شخصی برای دریافت تاکسی گفت: تعداد تاکسی در اراک به نسبت دیگر شهرها بیشتر است، هزینه تاکسی و استهلاک آن بالاست و کرایه‌ها نیز به نسبت پایین است، از همین‌رو مسافرکش‌های شخصی رغبتی به دریافت تاکسی نشان نمی‌دهند البته با بازرسی‌های خطوط و ایستگاه‌ها و دوربین‌های نصب شده بخشی از مسافرکش‌های شخصی در ایستگاه‌ها کنترل شده‌اند، اما انجام کامل این امر کمک راهور را می‌طلبد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.