صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / فعالیت فروشگاه‌های عرضه مکمل بدنسازی قانونی نیست
فعالیت فروشگاه‌های  عرضه مکمل بدنسازی قانونی نیست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:

فعالیت فروشگاه‌های عرضه مکمل بدنسازی قانونی نیست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: هیچ مجوزی مبنی بر ایجاد فروشگاه عرضه مکمل بدنسازی قانونی نیست.

مکمل‌های غذایی

دکتر جلال غفارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مکمل‌های وارداتی دارای برچسب اصالت که قابل خرید از داروخانه ها هستند مورد تایید وزارت بهداشت هستند، افزود: هیچ مجوزی مبنی بر ایجاد فروشگاه عرضه مکمل بدنسازی قانونی نیست لذا فروش مکمل توسط فرد یا در هر مکانی مداخله در امر پزشکی و دارویی به حساب می آید و مطابق ماده ۳ مربوط، وزارت بهداشت می تواند نسب به پلمب فروشگاه و مکان مذکور اقدام و نسبت به ارجاع پرونده و معرفی فرد خاطی به مراجع قانونی ذی صلاح اقدام کند تا مطابق قانون مجازات گردند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر مکمل های پروتئینی بیش ترین مصرف در بین ورزشکاران را دارند که می توانند به صورت مجزا یا غنی شده با ویتامین ها باشند اظهار کرد: فرم تقلبی آن ها هم به دو صورت است؛ نوع اول حاوی مقادیر ناچیزی پروتئین ۱۰ درصدی به همراه ترکیباتی مثل شیر خشک است نوع دوم که بیش تر در باشگاه ها مصرف می شود دارای ترکیبات محرک و هورمونی می باشد که خطرناک است.

وی ادامه داد: یکی از مکمل های ورزشی پر مصرف پروتئین هاست که مقادیر اضافه مصرف این مواد سبب آسیب به کلیه کبد و بروز استئوپروزیس (پوکی استخوان ) می شود، متاسفانه بسیاری از این مشکلات در دوران میانسالی در فرد بروز پیدا می‌کنند و در جوانی ردپایی از خود به جا نمی گذارند.

غفارزاده تصریح کرد: تبلیغات غلط و تعریف یک الگوی خاص برای یک هیکل متناسب جوانان را به سمت ورزش خصوصا بدنسازی سوق می‌دهد و وقتی در کوتاهی به نتایج دلخواه نمی رسند به سمت راه های غلط و میان بر می‌روند.

وی ادامه داد: اغلب حتی از کمک و راهنمایی یک متخصص در این زمینه استفاده نمی کنند مصرف دارو ها هم باعث رسیدن سریع به حجم عضلانی دلخواه می شود اما به محض قطع کردن مجددا فرد به حالت قبل از ورزش خود باز می گردد و این امر باعث مصرف مداوم این فراورده ها می‌شود تا جایی که فرد آسیب سلامت بدن خود وارد می کند.

غفارزاده با بیان اینکه امروزه افراد زیادی خصوصا جوانان و نوجوانان به مصرف انواع مکمل ورزش روی آورده اند اظهار کرد: به دنبال این افزایش مصرف و تقاضا، بازار قاچاق و تولید غیر مجاز این فرآورده ها در تمام دنیا داغ شده است، در پی مصرف نا آگاهانه برخی از مکمل های لاغری و چربی سوز غیر مجاز  موارد ابتلا به بیماری اعتیاد و چند مورد مرگ و میر مشاهده شده است پس بسیار اهمیت دارد که صرفا فرآورده های مکمل قانونی و مجاز با تشخیص پزشک و حتما از داروخانه ها تهیه و استفاده شود.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ضمن چند توصیه کلی و عمومی در مورد مصرف مکمل ها گفت: ورزشکاران و بدنسازان سعی کنند حدالامکان با استفاده از رژیم های غذای غنی از پروتئین و مواد مغذی از مکمل ها کم تر استفاده کنند چون جایگزینی مکمل های پروتئینی به جای غذا بدن را از سایر ترکیبات مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی محروم می‌کند که به دنبال کمبود این مواد فرد در معرض مشکلات زیادی قرار خواهد گرفت.

غفارزاده با تاکید براینکه استفاده از مکمل های غیر مجاز مثل انواع محرک ها و هورمون ها عواقب جدی تری به دنبال دارد و می تواند منجر به مشکلات قلبی، تشنج، نازایی و آسیب های شدید کبدی و کلیوی برای مصرف کننده شوند، اظهار کرد: صرف نظر از عوارض جسمی، مصرف هورمون ها خصوصا محرک ها و پیش سازه های هورمون تستسترون سبب بروز رفتار های خشونت امیز در فرد می شودلذا عوارض مصرف مکمل های بدنسازی جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: بسیاری از تزریقات این هورمون ها در باشگاه و در شرایط غیر استریل انجام می شود که می‌تواند سبب ایجاد عفونت وانتقال بیماری های خطرناک تری مثل هپاتیپ و ایدز شود و افردا زیر ۱۸ سال نباید به هیچ عنوان از مکمل های ورزشی استفاده کنند.

غفارزاده با اشاره به مصرف آمپول سوماتروپین یا به اصطلاح عامه سوما در بین ورزشکاران اظهار کرد: مصرف این آمپول که همان محرک هورمون رشد است زمانی در بین ورزشکاران رواج یافت که مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد این ترکیب می تواند باعث افزایش حجم عضله و کاهش چربی شود.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: ورزشکاران باید در نظر بگیرند که باقطع این هورمون عضلات تحلیل رفته و چربی جایگزین می‌شود و در نهایت بدن بد فرم می شود ابتلا به پر فشاری خون یکی از عوارض مه این داروهاست که متاسفانه با قطع دارو هم از بین نمی رود.

غفارزاده با اشاره به عوارض مصرف این آمپول گفت: مصرف طولانی مدت این هورمون ها خصوصا در ترکیب با انسولین، زمینه ساز دیابت است و از عوارض دیگر می توان به اختلال دید، نارسایی قلبی، سردردهای شدید و پهن شدن استخوان های پیشانی و فک اشاره کرد.

وی ادامه داد: عارضه غیرمستقیم این دارو آسیب و پارگی تاندون است زیرا که هورمون رشد صرفا باعث افزایش حجم عضله می شود و بر روی تاندونها اثری ندارد، بنابراین فرد ورزش ها و حرکات سنگینی انجام خواهد داد که تحمل مفاصل و تاندون های بدن او خارج است.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیش از مصرف و خرید هرگونه مکمل، مشورت با یک متخصص تغذیه، ضروری است بیان کرد: بهانه‌هایی مانند می‌خواهم قوی شوم و افزایش انرژی دلایل پسندیده ای برای مصرف مکمل ها نیستند. حتی مصرف خود سرانه مکمل های باکیفیت بالا نیز چیزی جز اتلاف پول و ضرر جانی به همراه ندارد. این افراد باید پیش از روی آوردن به مصرف مکمل سبک زندگی ناسالم خود را اصلاح کنند، رژیم غذایی سالم استراحت و خواب کافی و پرهیز از مصرف دخانیات و الکل در کنار تمرین های منظم و برنامه ریزی شده بهترین جایگزین برای مصرف مکمل های ورزشی خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.