صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / همه چیز درباره ویمبلدون
همه چیز درباره ویمبلدون

همه چیز درباره ویمبلدون

مسابقات تنیس ویمبلدون که یکی از رقابت‌های گرند اسلم تنیس جهان است هر سال در انگلیس برگزار می‌شود و تنها مسابقات گرند اسلمی است که روی زمین چمن انجام می‌شود.

راجر فدرر

به‌ گزارش ‌ایسنا، مسابقات تنیس ویمبلدون، قدیمی‌ترین تورنمنت تنیس در جهان است. این مسابقات از سال ۱۸۷۷ در باشگاه ALL England در ویمبلدون لندن برگزار می‌شود.

مسابقات تنیس ویمبلدون در فضای باز و روی چمن برگزار می‌شود. ویمبلدون یکی از چهار مسابقه گرند اسلم تنیس سال است. سه مسابقه دیگر اپن استرالیا، اپن فرانسه و اپن آمریکا هستند.

از سال ۱۹۸۸ که اپن استرالیا بر روی زمین سخت برگزار شد، ویمبلدون تنها گرند اسلمی شد که بر روی چمن برگزار می‌شود.

زمان مسابقات اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه جولای است.

تاریخ ویمبلدون:

باشگاه تنیس ALL England که برگزارکننده مسابقات ویمبلدون است از سال ۱۸۶۸ تاسیس شد. از سال ۱۸۷۶ بازی‌های تنیس روی چمن در این باشگاه انجام شد. در سال ۱۸۷۷ تنیس روی چمن یکی از فعالیت‌های اصلی این باشگاه شد و به نام باشگاه ‌اضافه شد. در همان سال‌های قوانینی برای این مسابقات گذاشته شد که هنوز هم تقریبا با همان قوانین پا بر جا است. تنها جزئیاتی مانند ارتفاع تور و … تغییر کرده‌اند. در سال ۱۸۷۷ اولین دور از مسابقات ویمبلدون برگزار شد که فقط به تنیس روی چمن اختصاص پیدا کرد. در سال ۱۸۸۴ مسابقات انفرادی زنان و مسابقات دابل مردان نیز به مسابقات ویمبلدون ‌اضافه شده است.

مسابقات دابل زنان و میکس دابل نیز از سال ۱۹۱۳ آغاز شدند. در آن سال‌ها تنها تنیسورهای آماتوری که رنک خوبی داشتند می‌توانند در مسابقات شرکت کنند و تنیسورهای حرفه‌ای نمی‌توانستند در مسابقات شرکت کنند و در سال ۱۹۶۸ این قانون تغییر کرد. تاکنون تنها دو مرد انگلیسی  قهرمان ویمبلدون شدند که فرد پری در سال ۱۹۳۶ و اندی ماری در سال ۲۰۱۳ هستند.

فرد پری

تنها زن انگلیسی که قهرمان ویمبلدون شده است نیز ویرجینیا وید است.

ویرجینیا وید

در سال ۱۹۹۳ برنامه‌هایی برای افزایش کیفیت مسابقات ریخته شد.

در سال ۱۹۹۷ در راستای این برنامه‌ها زمین شماره یک ویمبلدون در Aorangi park  ساخته شد. همچنین در این مکان یک مرکز پخش مسابقات، دو زمین چمن ‌اضافه و یک تونل زیر زمینی ساخته شد.

در سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ زمین شماره یک قبلی تخریب شد و به جای آن مرکزی که شامل امکانات برای تمرین ورزشکاران می‌شود، ساخته شد.

در سال ۲۰۰۹ سقف متحرک برای زمین مرکزی ساخته شد تا دیگر باران مسابقات را متوقف نکند.

سقف متحرک زمین شماره یک

در حال‌ حاضر مسابقات ویمبلدون شامل پنج بخش می‌شود. مسابقات انفرادی مردان، مسابقات انفرادی زنان، مسابقات دابل مردان، مسابقات دابل زنان و مسابقات دابل میکس٫

چهار مسابقه نیز در بخش جوانان برگزار می‌شود که عبارتند از: مسابقات انفرادی پسران، مسابقات انفرادی دختران، مسابقات دابل پسران و مسابقات دابل دختران.

هفت تورنمنت نیز در گروه مدعوین برگزار می‌شود.

جوایز:

به قهرمان مسابقات انفرادی مردان یک جام نقره داده می‌شود. این جام ۴۷ سانتیمتر ارتفاع و ۱۹ سانتیمتر قطر دارد. از سال ۱۸۸۷ این جام به قهرمان‌ها داده می‌شود. البته جام اصلی در باشگاه باقی می‌ماند و قهرمان یک جام مشابه را هدیه می‌گیرد.

به زنان قهرمان نیز یک سینی نقره‌ای داده می‌شود که ۴۸ سانتیمتر قطر دارد.

جایزه مسابقات ویمبلدون در سال ۲۰۱۸ به صورت کلی ۳۴ میلیون پوند بوده است. نفر اول مسابقات انفرادی مردان و زنان هر کدام ۲٫۲۵ میلیون پوند دریافت کردند.

نایب قهرمان‌های مسابقات نیز ۱.۱۲۵ میلیون پوند دریافت کرده‌اند.

قوانین لباس تنیسورها در ویمبلدون:

از سال ۱۹۶۳ از تنیسورها خواسته شد تا بیشتر لباس‌های آنها سفید باشد. از سال ۱۹۹۵ از آنها خواسته شد که تقریبا همه لباس‌هایشان سفید باشد.

در سال ۲۰۱۴ حتی لوازم تزیینی و جانبی لباس‌های تنیسورها نیز باید سفید باشد.

همچنین در لباس‌ها نباید رنگ تیره به کار رفته باشد یا رنگ‌های فلئورسنت وجود داشته باشد. بهتر است که پشت لباس‌ها نیز سفید باشد.

از تنیسورها خواسته شده که اگر شاهزاده ولز یا ملکه در زمین حضور داشته باشد به آنها تعظیم کنند.

اندی ماری در حل تعظیم به خانواده سلطنتی

‌اسپانسر شیپ:

ویمبلدون یکی از مسابقات ورزشی است که قدمت طولانی در ‌اسپانسر شیپ دارد. شرکت اسلازنگر که محصولات ورزشی و لوازم تنیس تولید می‌کند از سال ۱۹۰۲ ‌اسپانسر ویمبلدون است. از سال ۱۹۳۵ ویمبلدون قرارداد ‌اسپانسرینگ با شرکت آب میوه رابینسونز بسته است.

قهرمان‌ها:

آخرین مردی که در مسابقات انفرادی ویمبلدون قهرمان شده است نواک جوکوویچ صرب است. این سیزدهمین قهرمانی جوکوویچ در مسابقات گرند اسلم و چهارمین قهرمانی او در ویمبلدون بوده است.

آخرین زنی که در مسابقات انفرادی ویمبلدون قهرمان شده است، آنجلیک کربر بود. او تاکنون سه بار قهرمان گرند اسلم شده و قهرمانی او در سال ۲۰۱۸ در ویمبلدون اولین قهرمانی او در این تورنمنت بوده است.

راجر فدرر سوئیسی با هشت قهرمانی در ویمبلدون بیشترین قهرمانی را در مسابقات انفرادی ویمبلدون مردان دارد. او پنج بار پشت سر هم قهرمان این مسابقات شده است.

راجر فدرر

مارتینا ناوراتیلوا از جمهوری چک با ۹ قهرمانی در ویمبلدون بیشترین قهرمانی انفرادی زنان را دارد.

مارتینا نوراتیلوا

حقایقی درباره ویمبلدون:

– اولین پخش تلویزیونی مسابقات ویمبلدون در سال ۱۹۳۷ توسط شبکه BBC انجام شده است.

ــ برای مسابقات چمن زمین‌ها ‌دقیقا با ارتفاع هشت میلی متر زده می‌شوند.

ــ در هر دوره مسابقات حدود ۵۴ هزار و ۲۵۰ توپ استفاده می‌شوند. بعد از هر هفت تا ۹ بازی توپ‌ها عوض می‌شوند تا در شرایط خوبی باشند.

– پیش از سال ۱۹۸۶  توپ‌های مسابقات نیز سفید بود اما از سال ۱۹۸۶ برای دیده شدن در پخش تلویزیونی توپ‌ها زرد شدند.

ــ طولانی‌ترین مسابقات ویمبلدون در سال ۲۰۱۰ بین جان ایزنر  آمریکایی و نیکولاس مائوت از فرانسه بود که ۱۱ ساعت و پنج ‌دقیقه به طول انجامید و در سه روز برگزار شد.

ــ رکورد سریع‌ترین سرویس در ویمبلدون در مسابقات مردان به متعلق به تیلور دنت از آمریکا است. سرویس او ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است. در مسابقات زنان نیز این رکورد متعلق به ونوس ویلیامز است که سرعت توپ او ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت بوده است.

ــ بلندترین فریادی که در مسابقات ویمبلدون توسط تنیسورها زده شده متعلق به ماریا شاراپووا است که ۱۰۵ دسی‌بل بوده است که معادل صدای موتور در زمان گاز دادن است.

ــ مسابقات ویمبلدون دو بار در زمان جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

– مارتینا هینگیز در سن ۱۵ سالگی در سال ۱۹۹۶ قهرمان دابل زنان شد. او جوان‌ترین تنیسوری بود که این قهرمانی را کسب کرد.

مارتینا هینگیز

– میتا کلیما در سن ۱۳ سالگی در مسابقات ویمبلدون شرکت کرد که جوان‌ترین شرکت کننده این مسابقات است.

ــ در دو هفته‌ برگزاری مسابقات ویمبلدون حدود ۵۰۰ هزار تماشاگر بازی‌ها را از نزدیک تماشاگر می‌کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.