صفحه اصلی / استان ها / فارس / قرارگاه خاتم‌الانبیا متولی ۵ طرح زیرساختی در فارس
قرارگاه خاتم‌الانبیا متولی ۵ طرح زیرساختی در فارس

قرارگاه خاتم‌الانبیا متولی ۵ طرح زیرساختی در فارس

روابط عمومی موسسه فجر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) اعلام کرد که این قرارگاه متولی ساخت و تکمیل پنج طرح زیرساختی در حوزه‌های سد سازی، راه‌سازی و توسعه‌ی امکانات حمل و نقلی در استان فارس محسوب می‌شود.

تاثیر سدسازی بر خشک شدن دریاچه ارومیه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روابط عمومی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) یکی از طرح‌های مهم این قرارگاه در استان فارس، احداث سد بتن غلتکی هایقر در شهرستان فیروزآباد است؛ سدی که در فاصله ۱۲۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۴۵ کیلومتری شهر فیروزآباد در محلی به نام تنگه‌ی هایقر قرار دارد.

براساس این گزارش، از خصوصیات منحصر بفرد این طرح، اجرای سد با فناوری بتن غلتکی دو قوسی (RCC) است که برای نخستین بار در کشور به صورت کاملا بومی توسط مهندسان ایرانی اجرا شده است و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی پروژه، این سد در آذر ماه ۹۷ آبگیری می شود . 

حجم مخزن این سد در تراز طبیعی (نرمال) ۲۲۶ میلیون متر مکعب است و از اهداف این طرح می توان به کنترل و ذخیره سازی سیلاب‌های نابهنگام و فرا رسیده به محل سد، تنظیم جریان و ذخیره سازی آب رودخانه قبل از شور شدن و بهره گیری از آن برای صنعت، کشاورزی و تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهرهای ساحلی جم، طاهری و عسلویه از توابع استان بوشهر و همچنین تامین نیاز آب اراضی پایاب اشاره کرد . 

احداث سد نرگسی واقع در جنوب شرقی شهرستان کازرون از دیگر طرح های در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاست که بر روی رودخانه جره یا همان شیرین رود که از سرشاخه های اصلی رودخانه دالکی این شهرستان است، در حال ساخت است . 

این سد که به صورت سنگ ریزه ای با هسته رسی در حال اجراست، پیشرفت فیزیکی آن ۶۲درصد است و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۹۸ به اتمام می‌رسد . 

هدف از احداث این سد، تولید انرژی برقابی، آبیاری سالیانه حدود ۱۲هزار هکتار اراضی کشاورزی قسمت هایی از دشت‌های جره و بالاده، ‌بلبلک،‌ دادین و خوشاب شهرستان کازرون، تامین نیاز آب آشامیدنی و صنعت شهرستان‌های کازرون و فراشبند و روستاهای اطراف، مهار کنترل سیلاب و بهبود اکوسیستم دریاچه پریشان کازرون با تخصیص ۱۰میلیون متر مکعب آب به این دریاچه است . 

همچنین موسسه فجر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با مشارکت شرکت آب منطقه ای استان فارس در حال احداث تونل آبرسانی یا خط دوم انتقال آب از سد درود زن به شهر شیراز است . 

طول این تونل حدود پنج کیلومتر و پیشرفت فیزیکی آن ۹۶ درصد است که طبق برنامه زمان بندی، تا پایان مهرماه ۹۷ اجرای پوشش جداره (لاینینگ تونل) به اتمام می‌رسد . 

اجرای این طرح با هدف گسترش تاسیسات زیربنایی، توسعه شهری در ۲۵ سال اخیر و همچنین تامین کمبود آب آشامیدنی شهر شیراز تا افق ۱۴۰۵ صورت گرفته است . 

در حوزه راهسازی و راه آهن، احداث راه‌ آهن یزد – اقلید که محور یزد را به محور شیراز- اصفهان در شهرستان اقلید متصل می کند، از دیگر طرح های در دست اجرای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است . 

همچنین در حوزه راهسازی، طرح ساماندهی عبور از روستای دشت ارژن از محور شیراز – قائمیه کازرون آغاز شده است . 

نزدیک به سه هزار نفر نیرو به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مجموع طرح هایی که موسسه فجر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در استان فارس در دست احداث دارد، مشغول فعالیت هستند . 

گزارش روابط عمومی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) حاکی است که موسسه سازندگی فجر بعد از هشت سال دفاع مقدس در سال ۱۳۷۱ با هدف سازندگی در عرصه پروژه های عمرانی کشور تاسیس شد و تا کنون موفق به دریافت رتبه یک در گرایش های راه و آب از معاونت راهبردی ریاست جمهوری شده است . 


انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.