صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / «بیان هنرمندانه» در ارائه ۱۴ راهکار اقتصادی
«بیان هنرمندانه» در ارائه ۱۴ راهکار اقتصادی

«بیان هنرمندانه» در ارائه ۱۴ راهکار اقتصادی

رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، هفتم شهریورماه به مناسبت هفته دولت با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند و ایشان نیز در سخنانی با محوریت موضوعات اقتصادی در «بیانی هنرمندانه» به ارائه پیشنهادات و توصیه‌هایی در عرصه اقتصادی پرداختند.

اقتصاد مقاومتی

به گزارش کسب و کار نیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات‌شان خطاب به اعضای دولت تاکید کردند که در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و با کیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند.

ایشان در بخشی از بیانات‌شان با تأکید بر این‌که دولت توانایی مدیریت اقتصادی کشور را دارد، خاطرنشان کردند: لازمه چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت کامل و مستمر به منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه قضاییه نباشد.

خلاصه بیانات ایشان را در ۱۴ بند به شرح زیر می‌توان برشمرد.

۱ هدف از تشکیل جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آن‌هاست و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفت‌وگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد.
۲ در زمینه اقتصادی باید قوی و پُر حجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه این موارد امکان پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.
۳ حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است.
۴ موضوع تولید داخل و برطرف کردن مشکلات آن یکی از مسائل مهمی است که باید در جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه  بر آن تمرکز شود.
۵ مشکلات تولید، راه حل دارد و اقتصاددانها نیز برای آن راهکار ارائه داده اند که اگر به آنها عمل شود، معیشت مردم که اکنون بخش مهمی از جامعه دچار مشکل هستند، بهبود خواهد یافت.
۶ اید تلاش همه جانبه ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و یا زیر ظرفیت کار کردن آنها انجام گیرد.
۷ باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.
۸ باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه ریزی کند.
۹ وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و اینگونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرتهای تفریحی خارجی اختصاص یابد.
۱۰ کمبود برخی اقلام و کالاها در مقاطعی خاص تصنعی و نوعی خرابکاری است، باید با چشمان باز اینگونه کارها را تحت نظر داشته باشید و با آنها مقابله کنید.
۱۱ ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح کرد. / وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.
۱۲ اجرای صحیح و کامل سیاستهای اصل ۴۴ و استفاده از تجار، تولیدگران، صنعتگران، قطعه سازان و دیگر اجزای بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی و پیشرفت کشور قطعاً مؤثر خواهد بود.
۱۳ نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ای تمام وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.
۱۴ بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانکها و مؤسسات مالی شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.