صفحه اصلی / سرخط خبرها / مصرف خودسرانه دارو در سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد بالاتر از متوسط کشوری
مصرف خودسرانه دارو در سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد بالاتر از متوسط کشوری

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد

مصرف خودسرانه دارو در سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد بالاتر از متوسط کشوری

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درکارگاه مقاومت آنتی بیوتیکی در خاش عنوان کرد: سرانه مصرف خودسرانه دارو در استان سیستان وبلوچستان 10 درصد از متوسط کشوری بالاتراست.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فرجیان افزود: بالا بودن سرانه مصرف خودسرانه دارو در استان سیستان وبلوچستان از دلایل بروز مقاومت دارویی وآنتی بیوتیک‌ها است.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب که مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی است خاطرنشان کرد: مصرف نامناسب و غیر منطقی داروهای ضد میکروبی، شرایط مناسبی را برای ایجاد میکروب های مقاوم به دارو، گسترش و باقی ماندن آن ها فراهم می کند و عفونت هایی که به علت میکروارگانیسم های مقاوم ایجاد می شوند به درمان‌های معمول پاسخ نمی دهند و این امر منجر به بروز عوارض و افزایش هزینه بستری می‌شود.

وی، کامل نکردن دوره درمان و مصرف خودسرانه داروتوسط بیمار، فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه در داروخانه‌ها، تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیکها توسط برخی از پزشکان را از دلایل بروز مقاومت دارویی و بویژه آنتی بیوتیک‌ها در استان نام برد.

معاونت غذا و داروی دانشگاه افزود: همه پزشکان لازم است، دارو وآنتی بیوتیک را در صورت نیاز بیماران تجویز کنند و متصدیان داروخانه‌ها از تحویل دارو بدون نسخه پزشک جدا خودداری کنند.

 فرجیان با اشاره به این که لازمه کاهش مقاومت میکروبی وآنتی بیوتیکی فرهنگ سازی و آموزش وهمچنین مشارکت شهروندان است، از سیر نزولی مصرف خودسرانه دارو در چند وقت اخیر خبر داد و ابراز امیدواری کرد که همچنان با مشارکت خوب مردم شاهد مصرف استاندارد دارو برابر با شاخص‌های کشوری باشیم.

 ایزدی، کارشناس برنامه مقاومت آنتی بیوتیک معاونت بهداشتی نیز گفت: برنامه‌های  آموزشی مقاومت آنتی بیوتیکی در راستای اهداف ۵ گانه برنامه استراتژیک نظام مراقبت مقاومت آنتی بیوتیکی با همکاری معاونت غذا و در همه شهرستانها با هدف فرهنگ سازی و آموزش به پزشکان، داروسازان، دندانپزشکان، پرستاران، بهیاران و کارشناسان مرکز خدمات جامع سلامت برگزار می‌شود  تا با مشارکت مردم و رعایت اصول تجویز دارو شاهد کاهش مقاومت میکروبی در استان باشیم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.