صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / ارومیه به عنوان مهد طب مدرن ایران ثبت ملی شود
ارومیه به عنوان مهد طب مدرن ایران ثبت ملی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی:

ارومیه به عنوان مهد طب مدرن ایران ثبت ملی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: درصددیم ارومیه بعنوان مهد طب مدرن ایران ثبت ملی شود.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آقازاده در مراسمی به منظور گرامیداشت روز دارو ساز طی سخنانی به تاریخچه علم طب اشاره کرده و گفت: آذربایجان غربی و ارومیه را می‌توان مهد پزشکی ایران دانست بطوری که در سال ۱۸۳۵ اولین درمانگاه طبی مدرن ایران در ارومیه تاسیس شد و در حدود ۱۴۰ سال قبل اولین بیمارستان ایران و اولین دانشکده پزشکی ایران در ارومیه افتتاح شد، بعدها اولین دوره آموزش پرستاری خاورمیانه نیز در ارومیه راه اندازی شد و اولین دانشکده پرستاری ایران نیز در این شهر راه اندازی شده است.

وی افزود : برنامه های طبی این شهر و منطقه همه در تاریخ یگانه بوده‌اند از جمله اینکه اولین قرنطینه مدرن بیماری های واگیردار در زمان ناصرالدین شاه و اولین مرکز بهداشت روستایی ایران نیز به نام این شهر ثبت شده است.

آقازاده اضافه کرد: زمانی که در ایران جراحی به مفهوم واقعی وجود نداشت دکتر “رایت” و دکتر “گرانت” دو جراح برجسته جهانی در ارومیه طبابت می کردند. وقتی نام جراحی به میان آمد باید از همشهری دانشمندمان دکتر “ویپل” معروف هم نام ببریم او متولد و بزرگ شده و تحصیل کرده ارومیه بود و نامش بر روی مراکز درمانی مهمی در جهان میدرخشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در ادامه تصریح کرد: یک پزشک با مجموعه فعالیت های خود می تواند در تاریخ ماندگار باشد و ما تلاشگران این عرصه نیز باید نسبت به حفظ این تاریخ جدیت کنند لذا دانشگاه علوم پزشکی درصدد جمع آوری اسناد پزشکان قدیمی منطقه و اثرگذار برای راه اندازی موزه تاریخ پزشکی ارومیه  است و تیمی را برای جمع آوری این اسناد تاریخی بکار گرفته‌ایم.

آقازاده اضافه کرد: مجموعه اسناد و مدارک موجود در تاریخ دانشگاه و طبابت استان و اولین های پزشکی ایران و خاورمیانه این قابلیت را به منطقه می‌دهد و درصدد هستیم ثبت ملی اولین های پزشکی ایران و بعبارت دیگر مهد طب مدرن ایران به نام شهر ارومیه و پزشکان این شهر را انجام دهیم و به جد دنبال آن خواهیم بود تا برند پزشکی مدرن ایران به نام این شهر و منطقه ثبت شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.