صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تدوین اساسنامه جدید صندوق “حمایت ازفناوری‌های پیشرفته”/فناوری‌های زیستی و نانو در زیر چترحمایتی
تدوین اساسنامه جدید صندوق “حمایت ازفناوری‌های پیشرفته”/فناوری‌های زیستی و نانو در زیر چترحمایتی

با تغییر ماهیت صندوق "صحا" صورت می‌گیرد

تدوین اساسنامه جدید صندوق “حمایت ازفناوری‌های پیشرفته”/فناوری‌های زیستی و نانو در زیر چترحمایتی

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از تدوین اساسنامه جدید خبر داد و گفت: بر اساس احکام دائمی برنامه ششم توسعه صندوق که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، این صندوق به صندوق "حمایت از فناوری‌های پیشرفته" تبدیل خواهد شد که بر این اساس اساسنامه جدید این صندوق تدوین شده و با تصویب آن ابلاغ می‌شود.

فناوری

دکتر علی وحدت در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: با توجه به اهمیت ویژه‌ای که وزارت صنعت برای حوزه صنایع پیشرفته قائل بود، در ماده شصت و نهم احکام دائمی برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شد که حوزه فعالیت صندوق صحا از حوزه الکترونیک به حوزه فناوری‌های پیشرفته توسعه یابد.

وی با بیان اینکه این ماده در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت، اظهار کرد: متعاقب آن مراحل نهایی تصویب اساسنامه جدید صندوق در هیات دولت طی می‌شود و امیدواریم به زودی اساسنامه جدید “صندوق حمایت از صنایع پیشرفته” در دولت مصوب خواهد شد.

مدیر عامل صندوق صحا با تاکید بر اینکه با تصویب اساسنامه جدید صندوق حمایت از صنایع پیشرفته فعالیت‌های این صندوق توسعه می‌یابد، ادامه داد: این امر به دلیل آن است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد بر این است که صنایع پیشرفته از ویژگی‌هایی چون ارزش افزوده بالا، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه کمتر، ایجاد اشتغال ارزشمندتر با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کم بودن آلودگی‌های زیست محیطی هستند.

وی اضافه کرد: بر این اساس این وزارتخانه اعتقاد دارد علاوه بر آنکه باید حوزه کسب و کارهای جدید صنایع پیشرفته توسعه یابد، از فناوری‌های پیشرفته برای نفوذ در صنایع موجود بهره ببریم تا زمینه ارتقای صنایع موجود در کشور فراهم شود. این امر نیز در دستور کار این صندوق قرار دارد.

وحدت با اشاره به تغییرات احتمالی در صندوق بعد از ابلاغ اساسنامه جدید، گفت: زمانی که اراده دولت تقویت صنایع پیشرفته است، باید منابع مالی جدی‌تری هم در اختیار صندوق قرار گیرد که سازمان برنامه و بودجه نیز این آمادگی را دارد.

وی میزان افزایش اعتبارات این صندوق بر اساس اساسنامه جدید را منوط به تصمیم نهایی دولت دانست و ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به صورت تدریجی حوزه‌های جدید فناوری‌های پیشرفته تحت پوشش صندوق “حمایت از صنایع پیشرفته” قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسوول، حوزه‌هایی چون فناوری‌های زیستی، نانو، مواد پیشرفته، اپتیک و فوتونیک و تجهیزات پیشرفته در حوزه‌های مختلف زیر چتر حمایتی صندوق حمایت از فناوری‌های پیشرفته قرار می‌گیرد.

وحدت در پاسخ به این سوال که در گام نخست کدام حوزه در زیر چتر حمایتی این صندوق قرار می‌گیرد، گفت: بعد از ابلاغ اساسنامه جدید، در خصوص اولویت‌بندی برای حمایت از حوزه فناوری‌های پیشرفته تصمیم‌گیری می‌شود.

بهره‌مندی ۴۵۰ شرکت از خدمات “صحا”

وحدت، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک را یکی از واحدهای حمایتی در حوزه حمایت از صنایع پیشرو توصیف کرد و افزود: این صندوق سابقه فعالیت حدود ۲۰ سال را دارد و از زمان تاسیس، اولویت حمایتی خود را حوزه‌های مختلف صنایع الکترونیک چون IT، CTT، اتوماسیون و الکترونیک نوری تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت این صندوق توسعه یافته است، اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت و افزایش سرمایه صندوق، فعالیت صندوق “صحا” توسعه جدی پیدا کرد، به گونه‌ای که در ۳ سال گذشته بیش از ۴۵۰ شرکت از ۲۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق استفاده کردند.

وحدت، صدور ضمانت‌نامه را یکی از خدمات حمایتی این صندوق نام برد و یادآور شد: تاکنون ۳۰۰ ضمانت‌نامه با مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های فناور و فعال در حوزه‌های مرتبط با صنعت الکترونیک صادر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای هر طرح تا ۳ میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌شود و بازه نرخ سود تسهیلات نیز بسته به سطح فناوری و نوآوری بین ۵ تا ۱۵ درصد تعیین می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، بازگشت اقساط وام بر اساس فرمول ثابتی نیست، بلکه بر مبنای طرح و ویژگی‌های اقتصادی آن است.  

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶۷ شرکت از حدود هزار میلیارد ریال از تسهیلات صندوق بهره‌مند شدند، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن ۱۵۵ ضمانت‌نامه به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌ها صادر شد.

وی اضافه کرد: اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی و خدمات کارشناسی از دیگر حوزه‌های اصلی حمایت این صندوق از طرح‌های فناورانه است.

حمایت صندوق از شرکت‌های مستقر در مناطق محروم

وی با تاکید بر اینکه برای اعطای تسهیلات محدودیتی تعریف نشده است، یادآور شد: تمام شرکت‌هایی که فناور باشند و محصول و یا خدمتی را ارائه دهند که موجب سطح ارتقای صنعت شود، مورد حمایت این صندوق قرار می‌گیرند.

وحدت با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های مستقر در مناطق محروم در اولویت این صندوق قرار دارد، گفت: ب‌ویژه برای مناطقی که دارای هاب دانشگاهی هستند و یا دارای امکانات ویژه اقتصادی باشند، مانند شهرهای مستقر در مناطق مرزی که در آن‌ها امکان مراودات تجاری باشد، در اولویت حمایتی ما قرار دارند.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) با اشاره به حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های فناوری مستقر در مناطق محروم، افزود: به عنوان مثال در سال گذشته از طرح‌های ارائه شده از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، خوزستان و خراسان حمایت شد.

حمایت از شرکت‌ها در شرایط نوسانات ارزی

وحدت با اشاره به نوسانات ارزی اخیر در کشور، اظهار کرد: این موضوع، مساله‌ای است که گریبانگیر شرکت‌های تولیدی شده است؛ چراکه این شرکت‌ها برای تهیه مواد اولیه باید بهای بیشتری پرداخت کنند.

مدیر عامل شرکت صحا ادامه داد: بر این اساس سعی شد تا این مساله در اعطای تسهیلات به شرکت‌ها در نظر گرفته شود و میزان تسهیلات افزایش یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس ماده ۶۹ احکام دائمی برنامه ششم توسعه به منظور تحقق سیاســت‌های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع توســعه درون‌زا، “صندوق حمایت از تحقیقات و توســعه صنایع الکترونیک” به صندوق “حمایت از تحقیقات و توســعه صنایع پیشرفته” تغییر نام می‌یابد.

اســاسنامه صندوق متناســب با مأموریت جدید ظرف مدت ۶ ماه به پیشــنهاد مشترک سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وابسته به وزارت صنعت است که قانون آن در سال ۱۳۷۵ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و اساسنامه آن در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیأت وزیران رسید.

ماموریت اصلی این صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و خدمات کارشناسی‌، صدور ضمانت‌نامه و حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در بخش خصوصی و تعاونی‌ به ‌صورت تسهیلات و یا اعطای ‌کمک‌های ‌بلاعوض ‌به ‌افراد حقیقی یا حقوقی در زمینه‌های خرید، انتقال‌، جذب و توسعه فناوری‌های پیشرفته، مطالعه و تحقیقات اعم از بنیادی‌، کاربردی و توسعه‌ای، آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت‌، خدمات مهندسی و طراحی‌، طرح‌های تولیدی و خدماتی نیمه ساخت صنعتی و انبوه، شرکت در مناقصه‌، همایش‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی‌، ایجاد زمینه‌های لازم جهت اطلاع رسانی‌، تدوین‌، انباشت و اشاعه دانش فنی، گسترش همکاری‌های فنی و اقتصادی بین‌المللی و ارتقای صادرات‌ و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

سرمایه اولیه این صندوق در سال ۱۳۷۵ به میزان ۵۰ میلیارد ریال تعیین و سرمایه مصوب طبق اساسنامه اصلاحی در سال ۱۳۸۲ مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد. ​سرمایه تامین شده تا پایان سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۲۵۰ میلیارد ریال بوده است.

میزان ضمانت‌نامه‌های صادر شده از سوی این صندوق برای شرکت‌های فعال در حوزه‌های الکترونیک به این شرح است:

سال تعداد مبلغ به میلیارد ریال
۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱ ۳۲۵ ۲۵۵
۱۳۹۲ ۳ ۵٫۵
۱۳۹۳ ۳ ۴
۱۳۹۴ ۱۷ ۲۶۵
۱۳۹۵ ۹۵ ۵۰۵

تعداد و مبلغ قراردادهای منعقد شده در این صندوق به این صورت است:

سال تعداد مبلغ به میلیارد ریال
۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ ۸۶۸ ۱۳۰۶
۱۳۹۱ ۴۲ ۲۶۶
۱۳۹۲ ۲۹ ۱۲۷
۱۳۹۳ ۲۷ ۲۹۹
۱۳۹۴ ۱۰۷ ۹۸۰
۱۳۹۵ ۱۶۰ ۶۶۸

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.