صفحه اصلی / سرخط خبرها / برپایی نمایشگاه بین المللی دارو با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی
برپایی نمایشگاه بین المللی دارو با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی

دوم تا چهارم مهرماه

برپایی نمایشگاه بین المللی دارو با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی

دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته در تهران(ایران فارما) از قطعی شدن حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی از ۲۴ کشور اروپایی و آسیایی در این نمایشگاه خبر دادند.

مسؤولان برگزاری نمایشگاه ایران فارما در نشست خبری افزودند که این نمایشگاه قرار است با دو نمایشگاه مرتبط دیگر از دوم تا چهارم مهرماه امسال در محل مصلای تهران برگزار شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سومین نمایشگاه کتب علوم پزشکی، دارویی، دانشگاهی و نیز دومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور از جمله دیگر نمایشگاههایی است که همزمان با برپایی نمایشگاه ایران فارما برنامه ریزی شده است.
احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در این نشست خبری گفت: در نمایشگاه ایران فارما ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی از ۲۴ کشور اروپایی و آسیایی در نمایشگاه حاضر هستند.
وی گفت: در این نمایشگاه پاویون چین و هند نیز فعال است و نمایشگاهی منحصر به فرد خواهد بود.
شیبانی افزود: پیش بینی بازدید ۳۰ هزار نفر را از نمایشگاه داریم که انتظار می رود دو هزار نفر آنان از بازدیدکنندگان خارجی باشد.
«مهرداد علیمیان» عضو هیأت مدیره سندیکای دارو نیز خاطرنشان کرد: ما به دلیل حضور شرکت‌های چند ملیتی نمی‌توانیم در همه بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم.
وی اظهار کرد: صادرات دارو از ایران منحصر به کشورهای همسایه از جمله عراق نیست و اکنون در روسیه داروهای «هایتک» می فروشیم و سالانه ۱۶ میلیون دلار نیز درآمد داریم.
علیمیان، روزآمد سازی صنعت دارو را یکی از ضروریات این صنعت دانست و گفت: بیش از ۳۰ کشور هدف در آفریقا و آسیای مرکزی در صنعت دارو داریم.
«مهرشاد کاظمی» معاون امور فرهنگ و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این نشست گفت: وضع کتاب مانند دارو نیست و ناشران باوجود مشکلاتی که دارند، هنوز فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه امسال برای سومین بار در نمایشگاه ایران فارما حضور داریم و کتب تخصصی پزشکی را ارائه خواهیم کرد، افزود: در دو سال گذشته که نمایشگاه کتاب در مصلای تهران برگزار شد، بسیار موفق بود و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
کاظمی با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار نشریات سلامت در این حوزه حضور داشتند، هدف از برگزاری سومین نمایشگاه کتب تخصصی حوزه دارویی و پزشکی را پیوند فرهنگ، صنعت و دانشگاه عنوان و بیان کرد: کنار هم بودن نمایشگاه تخصصی دارو و کتاب موجب می‌شود تا افراد حوزه دارو با نشریات و کتب منتشر در این حوزه بیشتر آشنا شوند.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیون تومان یارانه به این نمایشگاه اختصاص خواهد یافت، گفت: در دو سال گذشته نیز یارانه هایی به این نمایشگاه ارائه شد اما امسال از معاون فرهنگی وزیر قول گرفتیم که این تسهیلات افزایش یابد.
معاون امور فرهنگ و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: ناشران در این نمایشگاه، کتب خود را با ۲۰ درصد تخفیف ارائه خواهند کرد و کتاب ها برای دانشجویان با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می شود.
وی تأکید کرد: سال گذشته ۴۰ نشریه در نمایشگاه حضور داشتند و امسال نیز ۳۰ نشریه حضور خود را اعلام کرده اند و انتظار می رود در ۲۰ روز باقی مانده، نشریات بیشتری در این حوزه اعلام آمادگی کنند.
کاظمی از حضور ۲۷ ناشر در این نمایشگاه خبر داد و گفت: ناشران بین المللی هم از هشت کشور در نمایشگاه حضور دارند و ناشران سایر شهرستان‌ها نیز به نمایشگاه دعوت شده‌اند.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه مبلغ ۳۰۰ هزار تومان بن خرید کتاب به اساتید و دانشجویان ارائه می شود.
معاون امور فرهنگ و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران همچنین، برگزاری کارگاه های خبرنویسی، آموزش خبرنویسی و کارگاههای بحث و گفت وگوی تخصصی را از جمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه عنوان کرد.

** تشکیل انجمن ناشران علوم پزشکی
کاظمی در ادامه تأکید کرد: تشکیل انجمن ناشران علوم پزشکی از دیگر افتخاراتی بود که در نمایشگاه کتاب تخصصی دارو در سال گذشته شکل گرفت.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران افزود: اکنون مجوزها برای تشکیل این انجمن اخذ شده است.

*درج نمایشگاه کتاب تخصصی دارو در تقویم ارشاد
کاظمی همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نمایشگاه تخصصی دارویی را جزو تقویم برنامه کاری خود درج کرده است .
وی اظهار کرد: از سال آینده این نمایشگاه بودجه خاص خود را خواهد داشت.

** نمایشگاه، فرصتی برای درد دل دست اندرکاران حوزه دارو
به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست خبری همچنین شرکت کنندگان به مشکلات و چالش های پیش رو در عرصه صنعت دارویی پرداختند و گلایه هایی نیز از دولتی ها داشتند که نماینده وزارت بهداشت ضمن دفاع از طرح تحول سلامت و نیز تشریح وضع صنعت دارو به آنان پاسخ داد.
«احمد شیبانی» رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در این نشست اظهار کرد: باید مسؤولان دولتی به این باور برسند که ظرفیت بالایی در صنعت داروسازی داریم اما اگر حمایت نباشد به مشکلاتی که برخی صنایع رسیدند مبتلا می شویم.
وی افزود: صنعت داروسازی بیش از ۷۰ سال است که فعالیت دارد و در زمان حاضر ۱۰۰ کارخانه داروسازی ۹۷ درصد تولید دارو دارند و سه درصد داروی تخصصی وارد می شود.
شیبانی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر مشکلات گردش نامناسب مالی، مشکلات ارزی و بروکراسی اداری مانع توسعه صنعت داروسازی شده است.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران عنوان کرد: نسبت به وضع صنعت داروسازی کشور نگرانیم و اگر اقدام عاجلی از سوی سیاست‌گذاران نشود، این صنعت را از دست خواهیم داد.
وی خاطر نشان کرد: انتظار داریم تصمیم‌گیران، حول محور تولید سیاست گذاری کنند؛ موضوعی که در سال های اخیر کمرنگ شده است.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تأکید کرد: دانش، تجهیزات و تجربه در این صنعت وجود دارد اما توسعه کمرنگ شده است.
«عباس کبریایی زاده» نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز در ادامه با بیان اینکه حال و روز صنعت دارویی کشور خوب نیست، گفت: پیش از آنکه نگران تحریم خارجی ها باشیم، نگران بی تدبیری های داخل کشور هستیم.
وی افزود: آنچه حال صنعت را بد کرده، اقدامات نسنجیده و ناپخته ای است که از طرف دولت انجام می شود.
کبریایی زاده اظهار کرد: دولت با اجرای طرح تحول سلامت بدهکار بزرگ به صنعت دارو شد.
عضو این سندیکا ادامه داد: صنعت دارو نیازی به تحریم آمریکا و دشمنی منافقان ندارد؛ چراکه دشمنان داخلی دشمنی خود را انجام می دهند.
وی تأکید کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۸۰ درصد نیاز دارویی کشور از خارج تأمین می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب و در پایان دوران جنگ تحمیلی توانستیم نیازی دارویی کشور به خارج را به ۱۰ درصد کاهش دهیم.
کبریایی زاده عنوان کرد: تا زمانی که وزارت بهداشت نپذیرد این صنعت بیمار است کاری از پیش نخواهیم برد.
«کیانوش جهانپور» مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست، گفت: امروز با چالش نقدینگی در حوزه دارو روبه ‌رو هستیم که اگر روی آن تمرکز نشود و در دستور کار قرار نگیرد مشکلات ما بیشتر خواهد شد.
وی اظهار کرد: در آینده نزدیک که با تحریم‌ها درگیر می شویم، مشکلات متعدد در حوزه بین المللی هم خواهیم شد.
جهانپور، رشد صنعت دارو را در سال های اخیر از سایر صنایع بیشتر دانست و در دفاع از طرح تحول سلامت خاطر نشان کرد: این طرح جزو بزرگترین افتخارات نظام، انقلاب و دولت است و هیچ طرحی به عظمت، بزرگی و فراگیری این طرح نبوده است.
وی با بیان اینکه اگر عده‌ای در کشور نخواستند آنگونه که باید با طرح همراهی داشته باشند موضوع چیز دیگری است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت دارویی کشور وضع خوبی ندارد، گفت: تمام حلقه های تأمین، تولید، واردات و حتی توزیع دارو در داروخانه ها از وضع مناسبی برخوردار نیستند و اقتصادشان بیمار است.
جهانی پور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به کدام شرکت داروسازی داده شده است، گفت: اسامی را باید بانک مرکزی اعلام کند و با ارسال نامه ای از بانک مرکزی، خواسته ایم اسامی شرکت هایی که با ارز دولتی دارو وارد می‌کنند را اعلام کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.