صفحه اصلی / یادداشت و گفتگو / یادداشت / باز کردن درهای کشور به روی توریست بهترین راه غلبه بر تحریم
باز  کردن درهای کشور به روی توریست بهترین راه غلبه بر تحریم

حسين سلطاني، نايب‌رئيس و دبيركل كانون كارآفرينان توسعه‌‌گرا

باز کردن درهای کشور به روی توریست بهترین راه غلبه بر تحریم

سرمقاله

تنش‌ها و مخاطرات ناشی از دور جدید تحریم‌ها و تهدیدهای ترامپ و متحدان منطقه‌ای آمریکا نه تنها موجب بی‌ثباتی اقتصاد و محدودیت منابع ارزی کشور می‌شود، بلکه آثار منفی آن بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، کارآفرینان و زندگی مردم در ماه‌های اخیر آشکار شده است. اعلام شتاب‌زده و نسنجیده سیاست‌های ارزی جدید و سردرگمی بانک مرکزی باعث هدر رفتن بخشی از منابع ارزی کشور و تخصیص غیربهینه آن شده است. چنانچه دخالت‌های غیرکارشناسی در بازار ارز و سکه صورت نمی‌گرفت، چه بسا گران شدن منطقی ارز، پیامدهای مثبت افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات را به‌طور طبیعی
رقم می‌زد. در شرایط حاضر کاهش صددرصدی نرخ برابری ریال ایران در برابر اسعار خارجی، ایران را در زمره ارزان‌ترین کشورهای جهان برای سفر جهانگردان قرار داده است. حاکمیت ایران باید توجه داشته باشد که اساسا هیچ توریست خارجی، ایران را به عنوان مقصدی برای خوش‌گذرانی جهت سفر خود انتخاب نمی‌کند، چراکه بساط تفریحات غیرسالم در دیگر کشورها و موطن خود آنها فراهم است، بلکه تنها جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران، آنها را برای سفر به این سرزمین و تمدن باستانی علاقه‌مند می‌کند؛ ازاین‌رو تصور آثار منفی فرهنگی حضور جهانگردان خارجی در کشور، توهمی بیش نیست. به خاطر داشته باشیم کشور روسیه با وجود اینکه کشوری کاملا امنیتی است، بعد از مواجهه با تحریم‌های غرب، درهای خود را به روی توریست خارجی باز کرد و سیل جهانگردان خارجی به آن کشور سرازیر شد و میلیاردها دلار درآمد ارزی، صنعت توریسم، اقتصاد و اشتغال آن کشور را از رکود نجات داد. باز کردن درهای ایران به روی جهانگردان خارجی در شرایط حساس کنونی، تبعات مثبت زیر را برای اقتصاد ملی در پی خواهد داشت:
۱٫ جبران کمبود منابع ارزی برای دستیابی به رشد اقتصادی مناسب
۲٫ حل مشکل اشتغال کشور با توجه به اینکه ده‌ها کسب‌وکار با توسعه صنعت توریسم فعال می‌شود. براساس استانداردهای بین‌المللی به ازای ورود هر توریست به کشور، ۷ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
۳٫ سیاست‌های ایران‌ستیزی و ایران‌هراسی آمریکا و متحدانش خنثی می‌شود.
۴٫ صنعت توریسم از بالاترین ارزش‌افزوده برخوردار است و به رشد تولید ناخالص داخلی کشور کمک می‌کند.
۵٫ بازار فرش و صنایع دستی، آثار فرهنگی و هنری و بخش‌های خدماتی و اقامتی و صنعت حمل‌ونقل کشور که بخش عمده تقاضای جهانگردان خارجی را تشکیل می‌دهند به‌شدت رونق می‌یابد.

همچنین مطالعه کنید:

پیش بینی مهم برای قیمت دلار در ماه های آینده

دنده معکوس بانک مرکزی در اسفندماه که از عدم عرضه دلار به مدت یک هفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.