صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / یار حضرت مسیح در همین نزدیکی‌ها + تصاویر + فیلم
یار حضرت مسیح در همین نزدیکی‌ها + تصاویر + فیلم

یار حضرت مسیح در همین نزدیکی‌ها + تصاویر + فیلم

قره کلیسا که به عنوان اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت در دنیا شناخته می‌شود، همه ساله میزبان ارمنی‌های سراسر دنیا برای برگزاری مراسم عشای ربانی است.

قره کلیسا

به گزارش کسب و کار نیوز،  قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس (به ارمنی:Սուրբ Թադէոսի վանք – به انگلیسی St. Thaddeus Monastery)، نام کلیسایی تاریخی در ایران است که در استان آذربایجان غربی و در جنوب ماکو و ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده ‌است.

این کلیسا در سطحی به مساحت ۱۵۰×۲۰۰ متر ساخته شده‌است و با دیوارهای بلند محصور گشته و تاکنون بیش از ده قرن عمر کرده است. این کلیسا در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و در دره که به آن مشرف است، درخت‌هایی چنار و تبریزی کاشته‌اند.

در زبان ارمنی به این بنای سپید رنگ «سورپ تادئوسی وانک» می‌گویند که به معنی «کلیسای جامع تادئوس مقدس» است؛ “تادئوس مقدس”، از حواریون حضرت مسیح (ع) است که برای تبلیغ دین به منطقه‌ای که امروز ارمنستان نامیده می‌شود، آمد. در آنجا عاشق «سن»  دختر حاکم منطقه شد و او را هم به دین مسیحیت در آورد،‌ اما حاکم منطقه با او مهربان نبود. خودش و پیروانش،‌ مانند دیگر مبلغان هم عصرش دستگیر و شکنجه شدند و در دیری به خاک سپردند که بعدها کلیسای سنت تادئوس بر آن بنا شد.

عده‌ای فکر می‌کنند نام «قره کلیسا»،‌ از کلمه ترکی «قرا» به معنی سیاه گرفته شده است. بخش شرقی کلیسا با سنگ سیاه ساخته شده است که باعث می‌شود برخی به اشتباه معنی آن را کلیسای سیاه بدانند اما ریشه کلمه «قره» در « قره کلیسا» واژه‌ی «کارا» در زبان باستانی مردم منطقه آذربایجان به معنی بزرگ و سنگین است و با کلمه «وانک» که برای کلیسای جامع به کار می‌رود هم‌خوانی دارد.

امسال نیز همانند سالهای گذشته مراسم مذهبی ارامنه با فرا رسیدن سالروز شهادت طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) درقره کلیسای شهرستان چالدران، با انجام اعمال خاص مراسم عشای ربانی یا باداراک روز پنجشنبه ۲۱ تیر ماه به مدت سه روز برگزار شد.

به گفته دایموند آبراهیمیان، عضو هئیت برگزار کننده مراسم زیارت قره کلیسا، مراسم سال جاری شصت و چهارمین دوره برگزاری این آیین مذهبی بود که تا ۲۳ تیر در قره کلیسا چالدران ادامه داشت. در این مدت ارامنه با انجام اعمال زیارتی از جمله راز و نیاز با خدا، روشن کردن شمع، غسل تعمید نوزادان، قربانی کردن گوسفند، از خداوند طلب رحمت و مغفرت گناهان خود کردند.

 امسال برای برگزاری مراسم مذهبی قره کلیسا، امکانات رفاهی و خدماتی بیشتری برای ارامنه شرکت کننده در مراسم مهیا شد و از جمله این امکانات می توان به راه اندازی درمانگاه سیار، برپایی ایستگاه آتش نشانی، استقرار نیروهای امداد و نجات، برپایی غرفه فروش مواد غذایی و حضور نیروهای خدمات رسان آب، برق و اکیپهای بهداشت محیط و دامپزشکی اشاره کرد. همچنین فعالیت افزون بر ۱۰۰ نفر نیروی خدمات رسان در جهت هرچه بهتر برگزار شدن مراسم از جمله اقداماتی است که امسال از سوی مسئولین استانی و شهرستانی انجام شده بود.

در مراسم سال جاری افزون بر ۶۰۰۰ نفر ارامنه از سراسر ایران و برخی کشورهای دنیا در این مراسم مذهبی حضور داشتند. مراسم مذهبی باداراک به صورت سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌ شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است. 

ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام طاطائوس مقدس در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه‌ای برای ارامنه برخوردار است. 

انتهای پیام

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.