صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / مشاور معاون وزیر کشاورزی: دلالی و بارفروشی، میوه را گران کرد
مشاور معاون وزیر کشاورزی: دلالی و بارفروشی، میوه را گران کرد

مشاور معاون وزیر کشاورزی: دلالی و بارفروشی، میوه را گران کرد

مشاور معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اختلاف قیمت میوه از باغ تا بازار ناشی از سیستم دلالی و بارفروشی است و هیچ ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «حبیب رادفر» عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: قیمت میوه از ساعت یک بامداد تا چهار صبح در میدان بارفروشان چندین برابر افزایش و تغییر می یابد. این افزایش نرخ میوه در بازار تهران چندین برابر شهرستان هاست.
رادفر یادآوری کرد: هزینه های جانبی محصولات باغی از جمله هزینه کارگری از ۶۰ هزارتومان به ۱۵۰ هزارتومان و بهای سبد ۱۰ کیلویی میوه از ۱۲۰۰ تومان به سه هزارتومان افزایش قیمت داشته است اما به طور قطع اختلاف ۱۰ هزارتومانی میوه به هزینه های تمام شده تولید برنمی گردد.
وی علت افزایش قیمت میوه را ضعف کنترل دستگاه های نظارتی دانست و گفت: سازمان های نظارتی همچون تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید به طور جدی وارد عمل شوند تا جلو سودجویی دلالان و بارفروشان گرفته شود.

** بانک مرکزی آمار صیفی را از میوه تازه جدا کند
این مسوول گفت: هندوانه، خربزه و طالبی جزو صیفی ها به شمار می رود. بنابراین جمع بندی آمار این محصولات با میوه تازه صحیح نیست و باید جداگانه محاسبه و اعلام شود؛ زیرا طبق آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به بیست و ششم مردادماه ۱۳۹۷ بین ۱۱ محصول گروه غذایی ۹ مورد با افزایش بها و گروه های میوه تازه و سبزی کاهش قیمت را نشان می دهد.
به گفته وی، براساس این آمار بهای میوه تازه نسبت به هفته پیش پنج درصد و سبزی ۲ درصد کاهش یافت.
وی تصریح کرد: بانک مرکزی هندوانه، خربزه و طالبی را در زمره میوه های تازه محاسبه می کند؛ درحالی که هندوانه ۱۴۴ درصد، طالبی ۹۰ درصد، انگور ۴۵ درصد، هلو ۳۲ درصد و گلابی ۶۸ درصد رشد قیمت داشته است.

** کاهش تولید گیلاس و آلبالو به گرانی ارتباطی نداشت
رادفر کاهش ۸۰ درصدی تولید گیلاس و آلبالو را رد کرد و گفت: با توجه به سرمازدگی اندکی کاهش تولید در گیلاس و آلبالو داشتیم اما افزایش قیمت ها به دلیل آغاز فصل عرضه بود و پس از آن قیمت ها رو به تعادل گذاشت.
به گفته وی، امسال ۳۰۰ هزارتن گیلاس و ۱۰۳ هزارتن آلبالو تولید شد. پارسال میزان تولید گیلاس ۳۲۰ هزارتن و آلبالو ۱۱۲ هزارتن بود.
از این رو، در تولید گیلاس ۱۲ درصد و آلبالو ۹ درصد کاهش رخ داد.

** افت ۲۱ درصدی واردات و رشد ۷۳ درصدی صادرات باغی در چهارماه
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در چهارماهه امسال میزان واردات محصولات باغی از جمله موز و روغن پالم ۳۹۶ هزارتن بود که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۵۰۳ هزارتن بود، ۲۱ درصد کاهش وزنی و ۱۲ درصد کاهش ارزشی را نشان می دهد.
وی افزود: در چهارماهه امسال ۴۱۶ هزارتن انواع محصول باغی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۲۴۱ هزارتن بود، از لحاظ وزنی ۷۳ درصد و ارزشی ۲۲ درصد رشد کرد.
به گفته وی، در چهار ماهه امسال بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن پسته صادر شد؛ درحالی که میزان صادرات مدت مشابه پارسال ۱۶ هزار و ۶۵۹ تن بود که ۱۷ درصد از لحاظ وزنی و ۲ درصد از نظر ارزشی رشد نشان می دهد.
«قیمت پسته ایرانی در بازار صادراتی هشت تا ۱۲ دلار است؛ درحالی که پسته امریکایی حدود هشت دلار مبادله می شود».
وی درباره صادرات کنستانتره و آب میوه گفت: در چهار ماهه امسال ۱۰۶ هزارتن صادرات آبمیوه داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۴۲ هزارتن بود، ۳۰ درصد رشد داشتیم.
وی درباره صادرات سیب درختی اضافه کرد: در چهارماهه امسال ۱۴۶ هزارتن سیب درختی به ارزش ۶۸ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰۴ درصد رشد وزنی و ۹۴۰ درصد رشد ارزشی داشت.
به گزارش کسب و کار نیوز، سومین نمایشگاه بین المللی باغبانی، نهاده ها، گلخانه ، گیاهان دارویی و ماشین آلات و صنایع وابسته (۲۰۱۸) ششم تا نهم شهریورماه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران (بوستان گفت و گو) برگزار می شود.

اقتصام**۹۱۸۶*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۳ماهه ایران و چین از ۴ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.