صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / از اینترنت اشیاء چه می دانید ؟
از اینترنت اشیاء چه می دانید ؟
IoT (Internet of Things) concept.

از اینترنت اشیاء چه می دانید ؟

اینترنت اشیاء یکی از مهم ترین موضوعاتی است که این روزها به شدت مطرح شده است. پتانسیل های اصلی و قابلیت های بالای اینترنت اشیاء، در چند سال اخیر بیشتر از همیشه به چشم می خورد.

چرا اینترنت اشیاء مهم است؟
با فراگیر شدن اینترنت بی سیم، مفهوم اینترنت اشیاء تکامل یافت، سنسورهای قوی و پیچیده توسعه پیدا کردند و انسان ها متوجه شدند که این تکنولوژی علاوه بر یک ابزار حرفه ای، می تواند مانند یک ابزار شخصی باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از کالاسودا، اگرچه مفهوم اینترنت اشیاء از سال ۱۹۹۹ نام گذاری شد، اما سال ها است که این تکنولوژی در حال توسعه برای مثال، اوایل دهه ۱۹۸۰، اولین دستگاه اینترنتی، یک ماشین نگهداری و تحویل نوشابه در دانشگاه کارنگی ملون بود.

کاربردهای مهم اینترنت اشیاء
این روزها اینترنت اشیاء یک مفهوم مهم در تمامی آبجکت ها از ماشین های صنعتی تا گجت های پوشیدنی است که با استفاده از سنسورهای داخلی خود می توانند داده را جمع آوری کرده و در زمان مناسب از آن دیتای جمع آوری شده در شبکه استفاده کند.

بنابراین، می توان از یک ساختمان که از سنسورهای خود در جهت تنظیم نور و گرما به صورت خودکار استفاده می کند، نام برد و یا تجهیزات کاربردی که به پرسنل پشتیبانی سازمان ها در مورد خطاهای قریب الوقوع سیستمی، هشدار می دهد.

همگی این موارد زیر مجموعه اینترنت اشیاء محسوب می شوند و به آینده تکنولوژی در جهت سهولت و افزایش کارآمدی زندگی انسان ها کمک می کند.

اینترنت اشیاء در زیرساخت های مهم کشور ها
– راهکارهای حمل و نقل هوشمند، موجب تسریع در کنترل ترافیک، کاهش سوخت مصرفی، زمان بندی بهینه در تعمیر وسایل نقلیه و در نهایت نجات جان بشر شده است.

– شبکه های برق هوشمند با کارآمدی بیشتری به منابع تجدیدپذیر متصل می شوند که در اینصورت قابلیت اطمینان سیستم پیشرفت کرده و مشتریان هم مبالغ کمتری را پرداخت می کنند.

– سیستم های داده محور، درون زیرساخت شهرهای هوشمند قرار می گیرد، کار شهرداری ها برای مدیریت ضایعات و هدر رفت بسیار آسان شده و اجرای قوانین و دیگر برنامه ها به بهترین نحو انجام می گیرد.

– یک پیغام از طرف یخچال مبنی بر کمبود شیر. وقتی که شما در حال حرکت از محل کار به سمت خانه هستید، این پیغام هشدار جهت خرید شیر برای شما ارسال می شود.

– سیستم امنیتی منزل، امکان مدیریت از راه دور قفل ها و سیستم گرمایشی را برای شما فراهم می آورد. به اینصورت که می توانید دمای محیط خانه را کاهش داده و یا حتی بر مبنای تنظیمات انجام گرفته، دستور به باز شدن پنجره ها دهید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.