صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / فرصت ایده پردازی استارت‌آپ‌ها در حوزه دریایی
فرصت  ایده پردازی  استارت‌آپ‌ها در حوزه  دریایی

«كسب‌وكار» در گفتگو با مديرعامل شرکت بندرسازان گناوه بررسي مي‌كند

فرصت ایده پردازی استارت‌آپ‌ها در حوزه دریایی

اينكه مي‌گويند «كارآفريني دل و فكر بزرگ مي‌خواهد» در ظاهر شايد ساده به نظر بيايد، اما وقتي كارآفرين مي‌شويد و به اين حوزه ورود می‌کنید، آن را عميقا حس خواهيد كرد و بايد منتظر باشيد سختي‌هاي بسياري را تحمل کنید.

محمد جوادی قاضیانی 

به گزارش کسب و کار نیوز،  سرمایه، تیم‌سازی، ایده خوب، متخصص بودن، توانایی‌های فردی و… همه جزو ملزومات کارآفرینی هستند، اما قبل از اینها یک پیش‌نیاز بسیار مهم را باید بدانید و آن، اینکه برای موفق شدن و رسیدن به هدفی که دارید تمام سختی‌ها و شکست‌ها را تحمل کنید و به هیچ‌وجه دست از ادامه مسیر نکشید. کارآفرینان بزرگی هستند که بارها شکست خورده‌اند، اما به دلیل همین روحیه باز بلند شده‌اند و ادامه داده‌اند تا به توفیق برسند. داشتن روحیه کارآفرینی به تخصص و توانایی‌های علمی بر نمی‌گردد و بحث اصلی آن تحمل سختی‌ها و ابهامات و ناملایمات پیش‌روی کارآفرینی است. البته از حق نگذریم که کارآفرینان ایرانی با توجه به موانع فراوان نیازمند درصد زیادی از این روحیه هستند. «کسب‌وکار» در این گزارش گفتگویی را با عبدالحسین خدری، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره هلدینگ راه ابریشم دریایی و شرکت بندرسازان گناوه، یکی از ۱۰ کارآفرین برتر ملی سال ۹۶ ترتیب داده و پیرامون حوزه فعالیت ایشان، کارآفرینی و موانع آن با ایشان به صحبت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

شرکت بندرسازان گناوه چه فعالیت‌هایی را انجام داده و شروع آن به چه شکلی بوده است؟
ما در شرکت بندرسازان گناوه برای نخستین بار در کشور بحث ساخت، مدیریت و بهره‌برداری بنادر را پیشنهاد دادیم که این اتفاق افتاد و این کار‌ها انجام شد و مهم‌ترین بندر خصوصی کشور و همین‌طور خاورمیانه شکل گرفت. بعد از این دستاورد به دلیل تکمیل این چرخه و توسعه آن یک مجموعه دانشگاهی را به وجود آوردیم و توانسته‌ایم حدود ۷ هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های دریایی و بندری داشته باشیم که بالای ۸۰ درصد این فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار شدند و توانستیم از آن خط‌های کشتیرانی ترانشیپ داخلی و تنها خط صادراتی بین کشور ایران و عمان را به وجود آوریم که از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

با توجه به قدمت بندرسازی در ایران، شما چه مزیت‌ها و تفاوت‌هایی را در این حوزه ایجاد کرده‌اید؟
مجموعه ما به دلیل آنکه مشابه داخلی نداشته و طرف قراردادش سازمان بنادر و دریانوردی وزارت راه بوده، الگوی جدیدی از ساخت، بهره‌برداری و مدیریت بنادر را به ارمغان آورده است و همچنین در این راستا با توجه به فقدان رشته‌های تخصصی دریایی و بندری در ایران، ما توانسته‌ایم با ایجاد این رشته‌ها بستر مناسبی را برای ورود علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کنیم. همین‌طور با توجه به اهمیت صادرات توانسته‌ایم ارتباطات بسیار خوبی را با بنادر و کشور‌های منطقه در این حوزه برقرار کنیم.

از کشور‌های منطقه هم برای فعالیت‌های شرکت سفارش و کاری داشته‌اید؟
بله، ما در یکی از کشور‌های منطقه همین الگو را با بازدیدی که آنها از ایران داشتند، شروع کرده‌ایم و با دو کشور دیگر هم در این راستا در حال رایزنی هستیم.

با توجه به رشد و فراگیر شدن استارت‌آپ‌ها به‌ویژه استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، بستر و محیط کشتیرانی و بندری چه میزان به حضور این شرکت‌ها نیازمند است؟
حوزه بندری و دریایی حوزه‌ای است که خلاقانه‌ترین شکل‌های دانش بشری در آن استفاده می‌شود و بنابراین می‌تواند جایگاه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خلاق بسیاری باشد.

استارت آپ ها در چه زمینه هایی می‌توانند به این حوزه کمک کنند؟
پیوند ماشین و انسان در حوزه دریایی و بندری باید دائما در یک چرخه خوب کار کند و ما برای توسعه و رقابت خوب گران‌ترین ماشین‌آلات دنیا را همراه با نیروی انسانی متخصص نیاز داریم و با توجه به اینکه در این حوزه ثانیه‌ها بسیار سرنوشت‌ساز هستند و شکست یا موفقیت یک کارخانه را تعیین می‌کنند ورود استارت‌آپ‌ها می‌تواند جایگاه بسیار خوبی را در تسهیل و روان‌سازی بنادر داشته باشد.

در حال حاضر چه حوزه و موضوعی در بنادر می‌تواند بستر خوبی برای شروع ایده‌های استارت‌آپی در این حوزه باشد؟
در دنیا از سال ۲۰۱۵ بنادر به سمت بنادر سبز و حذف سوخت‌های فسیلی حرکت کرده‌اند و طبیعتا حوزه آی‌تی می‌تواند نقش بزرگ و کاربردی را در این حوزه داشته باشد.

در این وضعیت نامناسب اقتصادی به نظر شما کارآفرینان بزرگ چه روحیه‌ای باید داشته باشند؟
کارآفرینی و روحیه کارآفرینی خیلی دنبال گلایه و نگرانی بابت شرایط سخت نیست. در حال حاضر که مشکلات و آشفتگی وجود دارد، وظیفه ما که ادعای کارآفرینی داریم این است که این مسائل را سریع‌تر و بهتر بتوانیم حل کنیم و به جلو برویم.

خواسته شما از دولت برای رشد کارآفرینی چیست؟
شاید تنها خواسته‌ای که ما از مسئولان دولتی داریم، این است که اگر می‌خواهند ۴۰ سال آینده را تضمین کنند به بخش خصوصی باور داشته باشند و همین‌طور باور کنند که برای نجات این کشور راهی جز حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی نخواهیم داشت.
گلایه و نگرانی بزرگ من این است که کلماتی مثل احتکار، رانت، قاچاق و… به وفور در جاهای مختلف استفاده می‌شوند، ولی این موارد فرافکنی هستند. مدیریت ما یک جاهایی خطا رفته است، اما اینکه افراد خلاق و افرادی که در حوزه کسب‌وکار موفق هستند را بترسانیم، درست نیست. ما در این شرایط نیاز به تک‌تک افراد این کشور داریم و اگر بخواهیم این مسائل را برای‌شان به وجود بیاوریم بزرگ‌ترین خطا و جفا را به کشور  کرده‌ایم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.